رونق اقتصادی شهرها و روستاها با هزینه مالیات بر ارزش افزوده

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه بخش قابل توجهی از مالیات اخذ شده برای عمران و آبادانی شهرها و روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم باید ثمرات آن را به خوبی لمس کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست با مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اظهار کرد: حضرت علی(ع) به کارگزاران خود در حوزه مسایل مالی تاکید فراوان داشتند که این اموال متعلق به عموم مردم است و متعلق به شخص خاصی نیست و همواره به این افراد توصیه می‌کردند مراقب این اموال باشند و اغفال نشوند.
وی با اشاره به نامه امیر المومنین به مالک اشتر درخصوص نحوه اخذ و هزینه کرد مالیات، افزود: حضرت علی (ع) به مالک اشتر چنین می نویسند ی مالک، در بکار گرفتن مالیات نیکو نظر کن، به گونه ای که به صلاح مالیات دهندگان باشد  چراکه صلاح کار مالیات و مالیات دهندگان، صلاح کار دیگران است و این مهم امروز باید نقشه راه مسئولان برای اجرای قوانین مالیاتی و اخذ و هزینه کرد آن باشد.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه بخش قابل توجهی از مالیات اخذ شده برای عمران و آبادانی شهرها و روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم باید ثمرات آن را به خوبی لمس کنند از این رو نیاز است شهرداری ها نگاه ویژه ای به ارایه گزارش در خصوص محل هزینه مالیات های دریافتی داشته باشند تا فرهنگ پرداخت مالیات در کشور تقویت شود.
وی اضافه کرد: شهرداری ها باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که امور مالیاتی مکلف به تامین همه هزینه های شهرداری ها نبوده بلکه قسمتی از هزینه شهرداری ها بر روی ریل مالیات بر ارزش افزوده قرار گرفته است و باید این مهم به اطلاع شهروندان رسیده شود.
کوهکن مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که مصرف کننده آن را پرداخت کرده و در زمان خرید آن را می‌پردازد، این نوع مالیات جدای از مالیات تکلیفی بوده که شخص فعالیت‌های اقتصادی موسسه تجاری خود را در طول سال توسط مودی ثبت و ضبط کرده و در پایان سال به واسطه اظهارنامه مالیاتی ان را به اداره دارایی ارایه می کند و پس از بررسی درآمد وی، متناسب با درآمد فرد درصدی از آن به عنوان مالیات تکلیفی از او اخذ می شود.
وی ادامه داد: به‌طور مثال فردی که برای صرف غذا از رستوران استفاده می‌کند، سهم خود را در حوزه مالیات ارزش افزوده زمان پرداخت فیش هزینه، پرداخت می‌کند، و فرد دیگری که از رستوران استفاده نمی کند در این حوزه مالیاتی نیز پرداخت نمی کند.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل در مالیات ارزش افزوده آن است که افرادی  که مصرف بیشتری دارند، سهم بیشتری در اداره امور خواهند داشت، عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان اعلام می کنند مالیات ارزش افزوده تولید را با چالش مواجه کرده است در پاسخ داده می شود جنسی که توسط تولیدکننده تولید می شود و در بازار عرضه می شود خریدار سهم مالیات برارزش افزوده را پرداخت می کند از این رو مالیات بر ارزش افزوده را مالیات بر مصرف می دانند.
وی  خاطرنشان کرد: در کشورهایی که ارزش افزوده پرداخت می کنند تنها آمریکا موفق شده در آخر خط از مصرف کننده مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند اما امروز همچنان زیرساخت های مربوطه در کشور به گونه ای نیست که بتوانیم فرایند مالیات برمصرف را آخر خط اخذ کنیم.
کوهکن با بیان اینکه داد و ستدهای زیر راه پله‌ای که در آنها رقم‌های میلیاردی نیز جا به جا می‌شود، هیچ سهمی در اداره امور ممکلت از طریق پرداخت مالیات ندارند، متذکر شد: امروز زمان آن است که مانند بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا از درآمدهای اتفاقی، مالیات‌هایی با ضرایب بسیار بالا اخذ کنیم وحرکت امور مالیاتی استان اصفهان در حوزه جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار ارزشمند بوده و قطعا حرکت در این مسیر ثمرات بسیاری را برای مردم به همراه خواهد داشت.  
وی متذکر شد: وضعیت فعلی ساختمان اداره امور مالیاتی شهرستان لنجان در شان مردم و پرسنل این مجموعه نبوده از این رو انتظار می رود در این خصوص نیز چاره اندیشی شود.
کد خبر 388559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.