سقفی سبز برای بی‌خانمان‌های لس‌آنجلس

یکی از شرکت‌های خلاق طراحی و معماری لس‌آنجلس یک مسکن اجتماعی باشکوه، سرسبز و بانشاط برای بی‌خانمان‌های شهر ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر طبق بررسی‌های انجام شده، لس‌آنجلس دارای بیشترین تعداد بی‌خانمان به تعداد ۵۸هزار نفر در کل کشور آمریکا است. به منظور برداشتن گامی هر چند کوچک برای رفع این مشکل، یک معمار خلاق ایرلندی که پس از پایان تحصیلات خود در کالیفرنیا شرکت معماری شخصی خود را در شهر لس‌آنجلس بنا کرده است، اقدام به ایجاد یک مسکن اجتماعی باشکوه، زیبا، با امکانات کامل و قابل دسترس با کمترین هزینه ممکن برای زندگی نیازمندان و بی‌خانمان‌ها کرده است و در ساخت آن حتی یک محوطه تجاری برای اشتغال این افراد نیز در نظر گرفته است. این شرکت معماری به منظور ارتقای وضعیت اجتماعی و سلامتی ساکنان، سقف این مسکن را با باغی سرسبز و سرشار از گیاهان داروئی و غیرداروئی پوشانده است و هدف خود را تشویق سایرین برای ایجاد محیطی سالم و اجتماعی عنوان کرده است که می‌توانند از طریق راهکارهای ارگانیک و برنامه‌ریزی‌شده ایجاد شوند.

این پروژه که MLK۱۱۰۱ نام دارد با هدف توسعه برابری‌های اجتماعی، بهداشت و رفاه برای ساکنان محروم شهر در یکی از بخش‌های جنوب لس‌آنجلس که در گذشته خالی از سکنه بود به مرحله اجرا درآمده است و شامل یک آپارتمان چهار طبقه ۲۶ واحدی می‌شود که دقیقا در گوشه خیابان ساخته شده است و در اختیار نیازمندانی چون کهنه سربازان آسیب دیده، اقشار کم‌درآمد و بی‌خانمان‌ها قرار دارد. این خانه به شکل L ساخته و با رنگ سفید نقاشی شده است، سه‌هزار و یک‌صد مترمربع مساحت دارد و شامل چندین راه‌پله بیرونی و مسیر پیاده‌روی می‌شود. روی پشت‌بام خانه نیز یک پاسیو برای کاشت گیاهان تعبیه شده است.

یک دیوار شیشه‌ای حجم‌دار برای جدا کردن دو بخش از ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است که سقف شیب‌دار آن کاملا چمن‌کاری شده است و در مقابل پیاده‌رو قرار دارد. این دیوار در واقع سدی برای محافظت از حیاط و زیرزمینی به حساب می‌آید که در داخل محوطه قرار گرفته است. علاوه بر این، روی این سطح باغی تعبیه شده است که در آن گیاهان مقاوم به خشکی و غذای ساکنان پرورش داده می‌شود. در حیاط مرتفع این ساختمان نیز یک محوطه درخت‌کاری‌شده، یک باغ گیاهان داروئی، فضای کمپوست و یک محیط شنی قرار دارد. ساکنان این بنا می‌توانند به دور از سر و صدا و شلوغی شهر در این فضا به استراحت و معاشرت با یکدیگر بپردازند. در طراحی این بنا، وجود تهویه مناسب هوا و دسترسی به نور طبیعی کافی در طول روز بسیار مورد توجه قرار گرفته است که نیاز به سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و نور مصنوعی را تا حد امکان کاهش می‌دهد. از دیگر امکانات به کار رفته در ساختمان مذکور نیز می‌توان از پنجره ها و لوازم خانگی با راندمان بالا، پنل‌های خورشیدی سقفی، سیستم آب گرم خورشیدی و یک برنامه مدیریت روان‌آب‌ها نام برد.

دسترسی به واحدهای سه طبقه اول ساختمان از طریق راهروهای بیرونی آن امکان‌پذیر است. این واحدها به صورت آپارتمان‌های یک و سه‌خوابه و مجهز به اتاق‌های کار ساخته شده‌اند. به منظور ایجاد وحدت در این جامعه کوچک، در ساخت تمامی آپارتمان‌ها به تمامی جزئیات از جمله کابینت‌های سفید، دیوارها و کفپوش چوبی و میز و صندلی‌های سبز در اتاق غذاخوری پرداخته شده است. واحدهای تمامی طبقات کارآیی یکسانی دارند ولی به منظور ایجاد حس تضاد و پویایی، در طراحی راهروها و پیاده‌روهای آن خلاقیت و تنوع بیشتری به کار رفته است. علاوه بر این ساکنان این بنا تشویق می‌شوند که از مراکز سرسبز ایجاد شده بر پشت‌بام استفاده کنند و ترجیحا از آشپزخانه و سالن غذاخوری مشترک استفاده کنند.

از دیگر امکانات این ساختمان عبارتند از گاراژ اتومبیل، فضای شارژ وسایل نقلیه برقی و پارکینگ دوچرخه و محوطه زیر پاسیوی مرتفع که به منظور رفع نیاز به پارکینگ ساکنان تعبیه شده است. هدف از ایجاد این فضا تشویق روحیه تعامل و حمایت در میان ساکنان بوده است.

از سوی دیگر به ‌عنوان یارانه‌ای کمکی برای این مسکن اجتماعی، در محوطه پشتی این پارکینگ یک فضای تجاری و اداری رو به خیابان ایجاد شده است که امکان ایجاد اشتغال و آموزش و درنتیجه کسب درآمد را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد و از بازگشت آنها به جامعه حمایت می‌کند.

کد خبر 388551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 0
    ممتاز عالی