شریعتمداری: مسئولیت برجام با دولت است نه رهبری

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

ورود پول‌های کثیف به انتخابات

عبدالرضا رحمانی فضلی در جریان سفر به استان قزوین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات مجلس چقدر قرار است نظارت داشته باشید تا پول کثیف که قبلا درباره آن صحبت کردید وارد انتخابات نشود، گفت: در این زمینه قانون لازم را در لایحه جامعی که تقدیم مجلس کردیم پیش‌بینی کرده بودیم که همه هزینه‌ها از مبدا تا مقصد در بحث انتخابات بر اساس نظام مالی و حسابداری صورت بگیرد، متاسفانه این لایحه هنوز تصویب نشده ولی امیدواریم در ماه‌های باقی‌مانده این اتفاق بیفتد. اما در همین حد مواجهه با این موارد هم اگر گزارشات مستندی در این باره داشته باشیم حتما جمع‌بندی می‌کنیم و به قوه قضائیه جهت رسیدگی ارائه می‌دهیم.

در میدان عمل قدرت واقعی ما را خواهند دید/ از توان دفاعی ما خبر ندارند

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از بازدید از جزیره فارسی و ارزیابی از وضعیت و آمادگی‌های یگان‌ها و رزمندگان مستقر در منطقه بوشهر در سخنانی با اشاره به اینکه قدرت نظامی ایران اسلامی بارها آزموده شده است گفت: دشمنان ما تنها از بخش کوچکی از واقعیت توان دفاعی ما اطلاع دارند، با این وجود می‌دانند که قدرت نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، نفوذ ناپذیر و شکست ناپذیر است.

وی افزود: توان بازدارندگی ایران اسلامی بر مبنای غلبه بر دشمنان بزرگ ایجاد شده و به فضل الهی هر روز با ارتقای این قدرت، برای صیانت از امنیت ملی؛ مرزهای سرزمینی و استقلال و تمامیت ارضی آماده هستیم و مردم ما هم اطمینان خاطر دارند که رزمندگان با رصد شبانه روزی دشمنان، امنیت کامل را همچون گذشته برای آنان به ارمغان خواهند آورد. سرلشکر سلامی در ادامه تصریح کرد: ما بر اساس راهبرد غلبه بر قدرت‌های استکباری فرامنطقه‌ای تجهیزات و قدرتمان را توسعه و گسترش داده‌ایم و در عرصه‌های مختلف و برخی جلوه‌های عملیاتی، بخش‌هایی از آن را به نمایش گذاشته‌ایم.

مراجع و مسئولان حوزه فکری بکنند

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سابقه بی حرمتی ها در سالهای اخیر از بی حرمتی به رئیس جمهور در حوزه تا گفتمان دو رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: این قبیل اقدامات نشان می دهد آن اخلاق و رفتار و کیفیت امر به معروف و نهی از منکر به درستی رعایت نمی شود و جای تاسف دارد. بزرگان، مراجع و شورای مدیریت باید فکری به حال این مساله کنند چون اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نمی توان دیگر جلوگیری کرد.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وصیت نامه امام خمینی به گروه های مختلف سیاسی گفت: می بینیم هنگامی که اختلافات میان گروه های مختلف جامعه بالا می گرفت، امام برای حفظ حرمت هر دو در جامعه از طرف دیگری سفارش زیادی می‌کند این بخاطر این است که دین جامعه هم علاوه بر سیاست وابسته به حوزه شده است.

وی با اشاره به حساسیت جامعه در قبال رفتار روحانیت تاکید کرد: معتقدم مراجع، رهبری و شورای مدیریت حوزه باید در این زمینه فکری کنند و چاره‌ای بیندیشند چون اگر این بی احترامی ها، حرمت شکنی ها و خلاف اخلاق رفتار کردن ها ادامه پیدا کند تمام حرمت و تعصبات مذهبی ما از بین می رود.

اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها یکدیگر را تحمل کنند

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به محافظه کاری در سیاست گفت: نباید به افرادی که برای حفظ مصالح نظام و اسلام ضمن حفظ اصول خود، طرف مقابل را تحمل می‌کنند و در برابر صداهای مخالف سعه صدر بیشتری دارند برچسب منفعت‌طلب یا ترسو زد. او تاکید می‌کند: «امیرالمومنین نیز برای حفظ مصالح نظام اسلامی دیگران را تحمل می‌کرد و مخالف تندروی‌ها بود، دنبال کاسب کاری نباشیم برای نمونه اگر شیعیان در جامعه اهل سنت مثل مدینه و مکه حضور یابند بهتر است برای حفظ وحدت اسلامی، با آن‌ها نماز بگذارند و اعمال را انجام دهند. اما این به معنای دست کشیدن از حق و اعتقادات نیست. شرایط کنونی کشور ما به‌گونه‌ای است که ما نباید به اصطلاح به‌دنبال کاسب‌کاری باشیم. جامعه‌ای که دارای ۸۰ میلیون جمعیت است و مردم در انقلاب اسلامی فداکاری کرده‌اند، از مقامات می‌خواهند که در حق و بیان و انجام آن ثبات داشته باشند. اما اینکه فردی برای نیل مصالح مادی و نفسانی با همه کنار بیاید و در واقع منافع را بر مواضع اصولی خود ترجیح بدهد، این نوعی محافظه‌کاری است که در جامعه ایرانی با شرایط کنونی هیچ جایگاهی ندارد. اگر در شرایط کنونی ما جناح‌های مختلف سیاسی بخواهند با یکدیگر وارد کشمکش‌های سیاسی شوند، این همان حالتی است که دشمن از آن استقبال می‌کند. در واقع می‌توان با حفظ اصول خود یکدیگر را تحمل کرد. جناح‌های مختلف سیاسی نباید این نکته را فراموش کنند که در مواضع اساسی زیر یک خیمه هستند، اما در برخی از موارد نیز دچار اختلافاتی هستند که باید بکوشند تا فن تحمل یکدیگر را بیاموزند. بنابراین این نوع از تفکر دیگر به‌معنای محاسبه‌گری و منفعت‌طلبی نیست بلکه حرکتی اسلامی است تا انسجام ملی نیز تقویت شود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تا جایی که در چارچوب نظام حرکت کنند می‌توانند از اختلافات خود بکاهند. البته در هر یک از این دو جناح نیز نوعی اختلاف سلیقه و تشتت وجود دارد. این مایه تاسف است.»

با پارلمان اصلاحات دنبال آلترناتیوسازی برای خاتمی هستند

سعید شریعتی فعال اصلاح طلب در واکنش به اظهارات رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در خصوص پارلمان اصلاحات، افزود: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان اتوریته و ایده خود را از شخصیت و جایگاه رئیس دولت اصلاحات می‌گیرد و به نوعی خاتمی بر کار شورای عالی سیاست گذاری نظارت عالیه دارد. طراحان اولیه طرح پارلمان اصلاحات به نوعی دنبال آلترناتیوسازی برای خاتمی بودند.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان درست، مطلوب و ممکن نیست، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به سمت موازی‌سازی و آلترناتیوسازی گام بردارد، لذا با هر مجموعه‌ای که بخواهد نقش و راهبری خاتمی در اصلاحات را کمرنگ یا در پی موازی‌کاری با شورای سیاست‌گذاری باشد، موافق نیستیم.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: حزب اتحاد ملت پیشتر پیشنهادهای خود را در رابطه با پارلمان اصلاحات ارائه کرده است. همان وقت اعلام کردیم تا این پیشنهادها اعمال نشود از نظر ما اجرای آن امکان‌پذیر نیست، لذا اگر موضوعی در دستور کار شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب قرار گیرد باید بر اساس پیشنهاداتی باشد که احزاب ارائه کرده‌اند.

شریعتی با بیان اینکه در شورای هماهنگی اتخاذ چنین تصمیمی مستلزم اجماع است، خاطرنشان کرد: حتی اگر یک حزب هم همراهی نکند، این تصمیم اجرایی نمی‌شود و امکان اعمال ندارد. لذا طرح پارلمان اصلاحات باید به اندازه کافی چکش‌کاری و درباره آن بحث شود به طوری که مورد تایید همه احزاب عضو شورای هماهنگی قرار گیرد.

یک موی ظریف را با تیم‌های مذاکره کننده عوض نمی‌کنیم

حسین شریعتمداری در گفت‌وگو با یورونیوز، ضمن نقد دیپلماسی دولت روحانی گفت: مردم به وعده‌ها رای می‌دهند. مثلاً کسی می‌آید و وعده رفاه می‌دهد. این حرف‌ها را که همه می‌زنند...مردم به وعده‌ها رای می‌دهند. مردم رای دادند که برجام ایجاد شود. اما برجام آن چیزی نشد که مردم می‌خواستند. یعنی برجام فتح‌الفتوح و بزرگترین معجزه قرن نشد . البته نمی‌گویم آقایان تعمد داشتند. ما ارادت داریم به این آقایان. من یک دفعه هم به خبرنگار واشنگتن‌پست گفتم که ما یک موی ظریف را با همه تیم‌های مذاکره‌کننده شما عوض نمی‌کنیم. حقیقت این است برجامی که قولش داده شده بود و مردم به آن دلخوش بودند، محقق نشد. آقایان هم می‌گویند ما مقصر نیستیم و طرف مقابل به ما کلک زده است. ما هم می‌گوییم حداقلش این است که شما فریب خوردید. وی در پاسخ به این سوال که شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده که رئیس جمهور ایران حق ندارد با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کند؟ گفت: شورای عالی امنیت ملی مصوباتی دارد که مذاکره رئیس جمهور با ترامپ در آن مصوبات نمی‌گنجد. وی همچنین در مورد مسئولیت پذیرش برجام از سوی نظام جمهوری اسلامی افزود مسئولیت برجام با دولت است.

کد خبر 388550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.