اردوغان: ترکیه سلاح اتمی می خواهد

گسترش ارتباطات میان هند و روسیه، سفر نتانیاهو به انگلستان، استقرار سامانه پدافند هوایی اسرائیل در مرز لبنان و ابراز آمادگی روسیه برای مذاکره با آمریکا از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ابراز آمادگی روسیه برای مذاکره با آمریکا

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: کشورش آماده از سرگیری گفت‌وگو با واشنگتن در هر فرمتی است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درگفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا گفت: روسیه آماده گفت‌وگوی مجدد با واشنگتن در هر فرمتی است که ایالات متحده آن را مناسب می‌داند اگرچه واشنگتن به تحریم‌هایش علیه مسکو بدون آنکه توضیحی و دلیلی برایش بدهد، ادامه می‌دهد.

وی گفت: همتایان آمریکایی ما تلاش می‌کنند تا تحریم‌های یکجانه آن هم بدون بیان توضیحی درباره آنها علیه روسیه اعمال کنند. ما همواره  آماده از سرگیری گفت‌وگوها با آمریکا هستیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین این مساله را یادآور شد که روابط آمریکا و روسیه در حال تضعیف است اگرچه برنامه‌های ترامپ برای عادی سازی این روابط وجود دارد.

او ادامه داد: دموکرات‌های آمریکا به شدت تلاش می‌کنند تا روابط محرمانه بین ترامپ و روسیه بیابند و برخی بهانه‌ها را برای استیضاح ترامپ مطرح کنند. جای تاسف دارد که برخی از سیاستمداران آمریکایی تلاش می‌کنند تا از مساله روسیه به نفع خود در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده استفاده کنند. با وجود این اقدامات، مذاکرات بین دو کشور در مقابله با تروریسم با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

لاوروف به این نکته نیز اشاره کرد، مسکو پیشنهاد داده که یک گفت‌وگوی دو جانبه درباره امنیت سایبری باید در نظر گرفته شود. واشنگتن واکنش جامعی درباره این پیشنهادها نشان نداده است.

استقرار سامانه پدافند هوایی اسرائیل در مرز لبنان

ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و مناطق هم مرز با لبنان سامانه‌های پدافند هوایی مستقر می‌کند.

بر اساس گزارشی  از شبکه عبری زبان "کان"، این اقدام پس از آرام‌ شدن نسبی اوضاع و برقراری آتش بس میان حزب الله و رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی انجام می‌گیرد.

البته در گزارش مربوط به استقرار سامانه‌های پدافند هوایی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی اشاره‌ای به اینکه سامانه گنبد آهنین را نیز شامل می‌شود یا خیر، نشده است.

ادوغان: ترکیه سلاح اتمی می خواهد

رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است، اینکه یک کشور هسته‌ای آنکارا را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع کند، قابل قبول نیست، وی با این حال نگفت که آیا کشورش درصدد دستیابی به این تسلیحات هست یا خیر.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: برخی از کشورها موشک‌هایی با کلاهک اتمی دارند آن هم نه یکی یا دو تا. اما آنها به ما می‌گویند که ما نمی‌توانیم چنین تسلیحاتی داشته باشیم. این را من قبول نمی‌کنم. هیچ کشور توسعه یافته‌ای در جهان نیست که این سلاح‌ها را نداشته باشد.

این در حالی است که در حقیقت بسیاری از کشورهای توسعه یافته سلاح اتمی ندارند.

ترکیه در سال ۱۹۸۰ معاهده عدم تولید و توسعه تسلیحات اتمی(ان پی تی) و در سال ۱۹۹۶ نیز معاهده جامع ممنوعیت آزمایش اتمی را امضا کرده که بر اساس آن، دارا بودن تمامی تسلیحات اتمی با هر دلیل و هدفی ممنوع است.

اردوغان همچنین گفت: به دنبال یک چتر حفاظتی همانند اسرائیل برای ترکیه است.

تحلیلگران خارجی می‌گویند، اسرائیل مقادیر قابل توجهی تسلیحات اتمی دارد. تل آویو سیاست ابهام را در مورد مسائل هسته‌ای خود در پیش گرفته و از تایید و یا تکذیب توان هسته‌ای خود امتناع می‌کند.

انصارالله خطاب به امارات: صادق باشید

رهبر جنبش انصارالله یمن مجددا به امارات توصیه کرد که در اعلام خروج از یمن صادق باشد چرا که این امر به نفع آن است.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المسیره، عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی گفت: نصیحت من به امارات این است که به خاطر منافع خود صادق باشد، زیرا وضعیت این کشور در سطح اقتصادی و غیره برای آن خطرناک است.

وی افزود: ادامه تجاوز و اشغالگری کشور ما خطر بزرگی محسوب می‌شود و امارات باید پاسخگوی آن باشد.

الحوثی به امارات توصیه کرد، در این رویکرد جدی باشد زیرا دیدگاه درستی است.

رهبر انصارالله یمن در ماه اوت که ابوظبی تصمیم به کاهش حضور نظامی خود در یمن گرفت، نصیحت مشابهی را به امارات کرده بود.

پیونگ یانگ: تعداد نیروهای سازمان ملل در کره شمالی زیاد است

کره شمالی از سازمان ملل درخواست کرده تا تعداد کارمندان بین‌المللی مستقر در این کشور را کاهش دهد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، کره شمالی اعلام کرد از آنجا که برنامه‌های سازمان ملل به دلیل سیاسی شدن کمک‌ها از سوی نیروهای متخاصم شکست خورده، تعداد کارمندان بین‌المللی مستقر در کره شمالی را کاهش دهد.

سازمان ملل تخمین می زند ۱۰.۳ میلیون تن که نیمی از جمعیت کره شمالی است، به کمک احتیاج دارند و حدود ۴۱ درصد از جمعیت آن هم به شدت در معرض کمبود مواد غذایی هستند.

کیم چانگ مین، دبیرکل کمیته هماهنگی ملی کره شمالی برای سازمان ملل در نامه‌ای به مقام ارشد سازمان ملل در کره شمالی نوشت:‌ برنامه‌های حمایتی سازمان ملل نتوانسته نتیجه خوبی به دست بیاورد چون از سوی نیروهای متخاصم سیاسی شده است.

در این نامه که به تاریخ ۲۱ اوت نوشته شده، این مقام کره شمالی گفته که تا پایان سال جاری میلادی حضور کارمندان بین المللی سازمان ملل در این کشور آسیایی باید کاهش یابد؛ به عبارتی تعداد نیروهای بین‌المللی برنامه توسعه سازمان ملل از شش نفر به یک یا دو نفر، سازمان بهداشت جهانی از شش نفر به چهار نفر و صندوق کودکان سازمان ملل از ۱۳ نفر به یک یا دو نفر کاهش یابد.

این مقام کره شمالی همچنین گفته، تعداد اعضای بین‌المللی برنامه جهانی غذا بر اساس کمک‌های غذایی که تامین می‌کند، باید کاهش داشته باشد. همچنین هیچ نیازی به مقام مسئول هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در کره شمالی نیست و به جای آنکه نیرو مستقر باشد، هر زمان که لازم باشد، می تواند به کره شمالی بیاید.

یکی از دیپلمات‌های سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ با فقدان جدی کارشناسی بین‌المللی و نظارت و ظرفیت استفاده از کمک‌هایی که برای کره شمالی ارسال می‌شود، روبرو هستیم. بابت این تصمیم از سوی کره شمالی شگفت زده شدیم آن هم درست در زمانی که اوضاع در این کشور رو به بهبودی است.

این تصمیم در بحبوحه توقف مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی با هدف متوقف کردن برنامه‌های اتمی کره شمالی و برنامه‌های موشکی آن گرفته شده است.

یکی دیگر از دیپلمات‌های سازمان ملل نیز گفت: این تصمیم تنها بر مردم کره شمالی اثر می‌گذارد.

محمود عباس به فرانسه می رود

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر ماه جاری میلادی به فرانسه سفر می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فلسطین الیوم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل، راهی فرانسه شده و با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

قرار است عباس در این دیدار، ماکرون را در جریان آخرین تحولات فلسطین و چالش‌های پیش‌رو در سایه اقدامات آمریکایی اسرائیلی علیه فلسطینیان قرار دهد.

رئیس جمهور فرانسه پیش‌تر گفته بود که پاریس امیدی به طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن ندارد و درصدد بررسی طرح‌هایی دیگر برای صلح در فلسطین است.

سفر نتانیاهو به انگلستان

نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) در سفری غیر منتظره به منظور دیدار با همتای انگلیسی خود و وزیر دفاع آمریکا که در انگلیس به سر می‌برد، به لندن می‌رود.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المنار، این نخستین دیدار نتانیاهو با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پس از تصدی سمت‌های کنونی توسط این دو مقام خواهد بود.

وی در دیدار با جانسون وضعیت منطقه و راه‌های مقابله با تروریسم و با وزیر دفاع آمریکا نیز نیازهای امنیتی اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد.

روز چهارشنبه نخست وزیر اسرائیل طی یک تماس تلفنی با وزیر دفاع آمریکا درباره دیدار با وی در لندن به توافق رسید.

نتانیاهو

پسر کوچک محمد مرسی درگذشت

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که «عبدالله مرسی» پسر «محمد مرسی» رئیس جمهوری سابق مصر براثر حمله قلبی در گذشت.

خبرگزاری آناتولی چهارشنبه این خبر را به نقل از یکی از نزدیکان خانواده مرسی نقل کرد اما جزئیات بیشتری منتشر نکرد.

وزارت بهداشت مصر نیز درباره درگذشت عبدالله مرسی ۲۴ ساله اظهار نظری نکرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از «احمد» برادر بزرگ عبدالله مرسی نوشت که وی در حین رانندگی دچار درد در ناحیه قفسه سینه شد و درگذشت.

هنگ کنگ و تایوان؛ چالش های اصلی چین

شی: هنگ کنگ و تایوان چالش های بزرگ پکن هستند

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین برای نخستین بار در واکنش به تحولات و ناآرامی های سه ماه گذشته در هنگ کنگ اظهار کرد هنگ کنگ، ماکائو و تایوان از عمده ترین چالش های فعلی چین هستند.

«شی» روز پنجشنبه در یک سخنرانی در جمع مسئولان و دانش آموختگان مدرسه حزب کمونیست چین در پکن افزود: همه مسئولان باید برای مقابله با چالش هایی که از این سه منطقه شکل می گیرد، آماده شوند.

این اظهارات در شرایطی عنوان می شود که هنگ کنگی ها ۱۳ هفته متوالی است به اعتراضات علیه چین ادامه می دهند و حتی بازپس گیری لایحه استرداد مجرمان از هنگ کنگ به چین هم باعث توقف اعتراضات نشده است.

رییس جمهوری چین که دبیرکل حزب حاکم نیز هست،‌ تاکید کرد چالش هایی که از این مناطق شکل می گیرد می تواند مخاطرات بسیار مهم و جدی برای پکن باشد و باید برای مقابله با آنها کاملا آماده بود.

شی ضمن هشدار نسبت به شرایط موجود در هنگ کنگ گفت چین در محله دوم با چالش های دیگری نظیر مسایل سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و جنگ تجاری با آمریکا روبرو است.

او گفت که مسئولان باید آگاه و هوشیار باشند جهت وزش بادها را درک کنند حرکت ببر را زیر نظر بگیرند بدانند که پاییز در راه است و هر برگی می تواند چه رنگی داشته باشد.

رییس جمهوری چین با اشاره به توسعه چین و پیشرفت در عرصه های مختلف خاطر نشان کرد برعهده مسئولان است که در برابر چالش ها مقاومت کنند و از حق حاکمیت حزب، کشور و تمامیت ارضی حراست نمایند.

وی گفت که در مسایل راهبردی می توانیم نرمش پذیری داشته باشیم اما در اصول، مواضع و مقررات یک متر هم عقب نشینی نخواهیم کرد.

درگیری ها و ناارامی های هنگ کنگ باعث شده است تا پکن با احتیاط در حال ارزیابی سفر امسال رییس جمهوری چین به ماکائو باشد که امسال مصادف با بیستمین سالگرد خروج آن از حاکمیت پرتغال و بازگشت به سرزمین مادری است.

گسترش ارتباطات میان هند و روسیه

هند و روسیه ۲۵ توافقنامه همکاری امضا کردند

هند و روسیه به دنبال دیدار روز چهارشنبه «نارندرا مودی» و «ولادیمر پوتین» در شهر ولادی وستوک روسیه، ۲۵ توافقنامه همکاری در زمینه های دفاعی، ارتباطات هوایی و دریایی، انرژی، گاز طبیعی، سوخت و تجارت را امضا کردند.

نشریه تایمز او ایندیا روز پنجشنبه نوشت: نارندرا مودی نخست وزیر هند که برای شرکت در اجلاس اقتصاد شرق به روسیه سفر کرده، امروز در حاشیه این اجلاس با نخست وزیران ژاپن، مالزی و مغولستان نیز دیدار و گفت و گو کرد.

براساس این گزارش، «ویجی گوخال» معاون وزیر امور خارجه هند نیز دراین باره گفت: مودی ضمن قدردانی از حمایت روسیه از هند در خصوص تحولات کشمیر، توضیحاتی کاملی را در مورد علت اقدام دولت هند برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ارائه کرد.

روسیه اخیرا اعلام کرده که امور مربوط به جامو و کشمیر مساله داخلی هند است و دهلی نو و اسلام آباد باید به صورت دوجانبه اختلافات خود دراین خصوص را حل کنند.

گوخال افزود: ما بر این عقیده هستیم که روسیه به طور کامل از هند در زمینه کشمیر حمایت می کند.

هند و روسیه همچنین توافق کردند تا یک مسیر دریایی میان بندر چنای در جنوب هند و شهر  ولادی وستوک ایجاد کنند.

کد خبر 388548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.