پوکی استخوان بیماری ‌خاموش/ لمینت کردن دندان‌ها نیاز یا زیبایی

هشدار برای خرید دارو توسط درگاه های نامعتبر فضای مجازی، مهم‌ترین علل بروز تنبلی کبد، وجود ۸۰ تخت توانبخشی در کشور، لمینت کردن دندان‌ها نیاز یا زیبایی و پوکی استخوان بیماری خاموش را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، تأمین حداقل ۲۴۰۰ تخت توانبخشی در کشور را ضروری دانست.

محمدتقی جغتایی در اجلاس سراسری معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: ۸۰ تخت فعلی توانبخشی کشور در بیمارستان توانبخشی رفیده، به نسبت جمعیت ۸۰ میلیونی آن، کافی نیست و در مقایسه با دیگر کشورها حتی کشورهای منطقه مانند ترکیه که با جمعیت ۷۵ میلیونی، دارای ۷۰۰ تخت توانبخشی، کویت با جمعیت ۳/۵ میلیون یکصد تخت توانبخشی و ژاپن با ۱۲۷ میلیون جمعیت، ۵۰ هزار تخت توانبخشی دارد، از میزان کمی برخوردار است و فاصله زیادی نیز نسبت به آمار تخت‌های توانبخشی در کشورهای اروپایی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه توانبخشی ‌در نظام سلامت گفت: بر اساس سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به دولت تکلیف شده است. بنا بر این توجه به حوزه توانبخشی نیز یک ضرورت قانونی است.

جغتایی افزود: نکته بعد اینکه برخلاف تصور برخی افراد که هرچه خدمات پزشکی بیشتر باشد، نیاز به خدمات توانبخشی کم می‌شود، با توجه به افزایش خدمات بهداشتی و در پی آن، افزایش امید به زندگی در میان جامعه، تغییر الگوی بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر و افزایش طول عمر کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص، نیاز به خدمات توانبخشی برای افزایش کیفیت زندگی، افزایش می‌یابد.

وی تغییر نگرش و رویکرد به توانبخشی را در ضرورت توجه به حوزه توانبخشی و خدمات آن مؤثر دانست و افزود: سابق بر این، همه تصور می‌کردند که خدمات توانبخشی پس از معلولیت و ناتوانی افراد، ارائه می‌شود تا در ادامه زندگی به او کمک کند، اما نگرش جدید، خدمات توانبخشی را در سطح خدمات پیشگیری مورد توجه قرار می‌دهد و معتقد است که باید خدمات توانبخشی به افراد جامعه ارائه شود تا از ناتوانی آنها جلوگیری شود. مثلاً فرد سالمند، قبل از اینکه افتادن بر زمین و شکستگی اعضای مختلف را تجربه کند، باید با خدمات کاردرمانی و آموزش، به حفظ تعادل او کمک کرد چرا که افتادگی، با مشکلات فراوان و صرف هزینه‌های سنگین جهت درمان همراه است.

جغتایی تصریح کرد: هدف توانبخشی، بازگرداندن فرد به جامعه است و اگر در گذشته، کم توانی و ناتوانی افراد، منجر به نگهداری آنان در مراکز بهزیستی و آسایشگاه‌ها می‌شد، امروزه اگر خدمات توانبخشی بدرستی انجام شود، منجر به سلامتی و بازگشت افراد کم توان به جامعه و برقراری ارتباطات اجتماعی آنان می‌شود.

وی با اشاره به پیوستگی زنجیره خدمات پزشکی، توانبخشی و رفاه اجتماعی اظهار کرد: آنچه مسلم است، خدمات توانبخشی از نظام سلامت و از مراکز درمانی آغاز می‌شود و سیستم ریجستری برای برخی از بیماری‌ها مثل سکته مغزی، ام اس، دمانس، اختلال اتیسم، ضرورت خدمات توانبخشی را نشان می‌دهد.

مشاور امور توانبخشی وزیر بهداشت با تاکید به ابعاد توانبخشی گفت: برنامه‌ای را با همکاری وزارت رفاه داریم که در حال نهایی شدن است و بر اساس آن خدمات پزشکی، توانبخشی حرفه‌ای و خدمات رفاه اجتماعی، به صورت هماهنگ، گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه حوزه توانبخشی دارای ضرورت جهانی است، اظهار کرد: بر اساس قطعنامه‌ها و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و مجامع بین المللی، خدمات توانبخشی مورد توجه بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران بوده است.

جغتایی ادامه داد: اجرای بسیاری از برنامه‌های کشوری و بین المللی حوزه سلامت مانند برنامه پیشگیری از اتیسم، با تدوین بسته خدمتی و انجام غربالگری با همکاری سازمان بهزیستی کشور و کارشناسان توانبخشی، امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: هرچند میزان تخت توانبخشی در ایران نسبت به کشورهای دیگر، پایین است، اما به لحاظ نیروی انسانی متخصص در حوزه توانبخشی، وضع کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا، بهتر است و با تهیه بسته خدمت، این خدمات را می‌توان در بخش‌های پیشگیری، درمان و مراقبت‌ها ارائه داد.

لمینت کردن دندان‌ها، نیاز یا زیبایی؟

یک جراح و دندانپزشک گفت: لمینت‌های سرامیکی یا کامپوزیتی تنها در مواردی خاص و با تشخیص دندانپزشک ساخته می‌شوند.

محمد پارسیون جراح و دندانپزشک درباره لمینت‌ها یا ونیرها اظهار کرد: ونیر به معنای پوسته یا پوشش است، این عامل از جنس کامپوزیت یا سرامیک هستند، لمینت‌ها برای اصلاح شکل و رنگ دندان به کار می‌روند.

وی اضافه کرد: اگر فرد از بد شکلی و بد رنگی خاص رنج ببرد، باید از لمینت‌ها یا ونیرها استفاده کنیم، در غیر این صورت، سلامتی فدای زیبایی می‌شود، اگر دندانپزشک بیشترین مهارت را داشته باشد و از بهترین مواد مصرفی هم برای ساخت لمینت‌ها استفاده شود، باز هم فلور طبیعی دهان تغییر می‌کند که این موضوع در طولانی‌مدت اثری منفی دارد.

این جراح و دندانپزشک افزود: لمینت‌های کامپوزیتی از موادی همرنگ دندان و در مطب ساخته می‌شوند، ولی برای ساخت لمینت‌های سرامیکی (پِرسِلنی) دندانپزشک نخست روی دندان فرد را کمتر از یک میلی‌متر تراش می‌دهد و لایه‌ای از مینای دندان را برمی‌دارد سپس از دندان، قالب‌گیری می‌کند و قالب‌ها را به پروتزکار می‌فرستد، او، پوسته را به کمک دستگاه‌ها و کوره‌های مخصوص می‌سازد و دندانپزشک پوسته‌ها را با چسب‌هایی به نام سَمان روی دندان شخص نصب می‌کند.

پارسیون تاکید کرد: لمینت‌ها می‌توانند شکل و رنگ دندان یا هر ۲ را اصلاح کنند، اگر تنها مشکل بد شکلی دندان وجود داشته باشد دندانپزشک می‌تواند فقط دندان‌هایی که بیرون‌زده یا فرورفته هستند، به کمک لمینت اصلاح کند، ولی اگر بخواهیم رنگ دندان‌ها را تغییر دهیم، باید دندان‌های خط لبخند و فک بالا و پایین را لمینت کنیم.

وی درباره مزایا و معایب لمینت‌های سرامیکیا اظهار کرد: دوام رنگ لمینت‌های سرامیکی نسبت به کامپوزیتی بیشتر است، لمینت‌های سرامیکی در طولانی‌مدت تغییر رنگ نمی‌دهند، لمینت‌های سرامیکی در مقایسه با کامپوزیتی گران‌قیمت‌تر هستند، اگر لمینت‌های سرامیکی آسیب ببینند، اغلب قابل تعمیر نیستند یا به‌سختی تعمیر می‌شوند در حالی که لمینت‌های کامپوزیتی تعمیرپذیر هستند.

پارسیون طول عمر لمینت‌های کامپوزیتی را در بهترین شرایط حدود هفت تا هشت سال دانست و گفت: پس از این مدت لمینت‌های کامپوزیتی باید اصلاح یا پرداخت شوند.

مهم‌ترین علل بروز «تنبلی کبد» چیست؟

یک فوق‌ تخصص گوارش و کبد مهم‌ترین علت بروز سیروز یا تنبلی کبد را تشریح کرد.

سیدموید علویان با اشاره به علل بروز سیروز کبدی یا تنبلی کبد، اظهار کرد: عوامل متعددی در بروز سیروز کبدی نقش دارند. یکی از علل مهم بروز این بیماری، ابتلا به هپاتیت ویروسی نوع B و C است. همچنین در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد، یکی از علل بروز تنبلی کبد، مصرف الکل است.

وی افزود: برخی بیماری‌ها نظیر دیابت قندی نیز می‌توانند موجب بروز سیروز کبدی شوند. همچنین مصرف برخی داروها و برخی سموم آفات نباتی از علل بروز بیماری تنبلی کبد شناخته شده‌اند. برخی بیماری‌های مادرزادی کبدی و همچنین اختلالات ایمنی نظیر هپاتیت خود ایمنی نیز می‌توانند عامل بروز این بیماری باشند.

علویان ادامه داد: باید توجه کرد که بیشترین علت بروز بیماری سیروز کبدی در اروپا مصرف بیش از حد و طولانی مدت الکل است. در ایران و منطقه خاورمیانه اما بیشترین علت ابتلاء به این بیماری ابتلا به هپاتیت مزمن B است. باید توجه کرد که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد، دو تا چهار نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری‌شان ممکن است بیماری آنها به سیروز کبدی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: بعد از هپاتیت B، ابتلا به هپاتیت مزمن C شایع‌ترین علت بروز سیروز کبدی به شمار می‌آید.

هشدار برای خرید دارو توسط درگاه های نامعتبر فضای مجازی

معاون غذا و دارو نسبت به خرید و فروش دارو در فضای مجازی هشدار داد و گفت: داروهایی با شرایط نگهداری نامناسب، تاریخ گذشته و یا تقلبی در این فضا عرضه می شود که بیمار را با خطر جدی روبه رو می کند.

عباس علیمرادیان اظهار کرد: خرید و فروش دارو در فضای مجازی غیرقانونی است.  

وی یادآور شد: مجوز فروش از طریق وزارت بهداشت به چند فروشگاه اینترنتی فقط برای مکمل های غذایی صادر شده که تعداد آن هم محدود است.  

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: داروهای خاص و کمیاب طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان غذا و دارو، تهیه و در اختیار پخش های مجاز قرار داده می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.  

وی با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از کمبودهای کاذب دارویی اظهار کرد: شهروندان دارو و حتی مکمل های غذایی را از داروخانه ها تهیه کنند و هرگز دارو را از فضای مجازی به بهانه کمبود آن تهیه نکنند.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: با پلیس فتای استان مرکزی در خصوص نظارت و کنترل فروش دارو در فضای مجازی همکاری و هماهنگی های خوبی انجام گرفته که در صورت مشاهده فروش هر نوع دارو از طریق سایت اینترنتی یا سایر فضاهای مجازی مانند تلگرام برخورد جدی و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.  

وی خاطرنشان کرد: شماره تماس ۱۹۰ و ۰۸۶۳۳۶۷۸۶۲۹ مرکز اطلاع  رسانی دارو و سموم برای راهنمایی و مشاوره درباره انواع داروهای کمیاب، مسمومیت‌های دارویی و نحوه مصرف دارو ها راه اندازی شده و افراد پیگیر داروهای خاص و یا درخواست راهنمایی در این خصوص می توانند با این شماره تماس و اطلاعات کامل را اخذ کنند.

پوکی استخوان بیماری خاموش

پوکی استخوان (استئوپروز) بیماری است که سبب کاهش توده‌ی استخوان و در نتیجه کاهش استحکام استخوان می‌شود.

برای شناسایی و پیشگیری بموقع این بیماری خاموش که اولین نشانه آن شکستگی استخوان است، لازم است از اقدامات تشخیصی استفاده نمود.

پوکی استخوان (استئوپروز) بیماری است که سبب کاهش توده‌ی استخوان و در نتیجه کاهش استحکام استخوان می‌شود.

پوکی استخوان در خانم‌های مسن و میانسال بیشتر دیده می‌شود که پس از قطع عادت ماهیانه بیشتر دیده می‌شود که پس از قطع عادت ماهیه سیر آن تشدید می‌یابد.

در آقایان نیز در سنین بالا شایع است. استخوان نیز با افزایش سن ممکن است کمی پوک شود.

این بیماری معمولاً اگر تشخیص داده نشده و درمان نشود ممکن است بدون بروز هیچگونه علائمی پیشرفت کرده و باعث خمیدگی، قوزستون فقرات و کوتاهی قد شود و یا اینکه بیمار بعلت در ناشی از شکستگی استخوان‌ها بخصوص ران، مهره‌ها و مچ دست به پزشک مراجعه کند.

از طرف سازمان بهداشت جهانی پوکی استخوان بعد از سرطان، سکته قلبی و سکته مغزی، چهارمین دشمن بشریت اعلام شده است. بطوری که دهه ۲۰۰۱-۲۰۱۰، دهه مبارزه با پوکی استخوان نام گذاری شده بود.

برای شناسایی و پیشگیری بموقع این بیماری خاموش که اولین نشانه آن شکستگی استخوان است، لازم است از اقدامات تشخیصی استفاده نمود.

عواملی که سبب تشدید پوکی استخوان می‌شود:

پوکی استخوان یک بیماری پیچیده است که علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. عوامل زیر در گسترش پوکی استخوان نقش بسزائی دارند.

▪ اختلالات هورمونی (مثل کاهش هورمون‌های زنانگی)

▪ پرکاری تیروئید

▪ بیماری روماتیسمی

▪ سابقه خانوادگی پوکی استخوان

▪ یائسگی (بخصوص یائسگی زودرس)

▪ در معرض آفتاب مستقیم نبودن

▪ بیماری قند کنترل نشده

▪ نارسایی کلیوی

▪ کمبود ویتامین D. ▪ بیماری‌های مزمن گوارشی

▪ مصرف داروهای استروئیدی (کورتن) هپارین، فنوباربیتال و داروهای ضد تشنج

▪ مصرف دخانیات مصرف الکل

▪ بی حرکتی طولانی مدت

▪ بیماری خونی نارسایی کبد

▪ کهولت

▪ بارداری و شیردهی

▪ اندام لاغر و کوچک

▪ مصرف قهوه (بیش از ۵ بار در روز)

* نحوه پیشگیری پوکی استخواستخوان

▪ تغذیه مناسب شامل مواد کلسیم دار

▪ فعالیت‌های بدنی مناسب مثل پیاده روی و ورزش‌های مخصوص تحت نظر پزشک

▪ اصلاح نحوه زندگی و عادت مناسب

▪ پیشگیری و درمان بیماری‌هایی که باعث پوکی استخوان می‌شوند.

برای انجام تست تراکم استخوانی نیاز به هیچگونه آمادگی قبلی نیست. نیاز به نمونه برداری و تزریق نبوده و هیچ گونه عارضه‌ای برای بیمار ندارد و براحتی از روی لباس قابل انجام می‌باشد.

* توصیه‌های کاربردی جهت پیشگیری از پوکی استخوان

با توجه به سن فرد و میزان پوکی استخوان پیشگیری و درمان پوکی استخوان توسط پزشک مربوطه تعیین می‌گردد.

بطور کلی جهت پیشگیری از پوکی استخوان باید به صورت توام و همزمان ۴ مورد ذیل رعایت گردد:

▪ رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D. ▪ انجام ورزش‌های متحمل وزن بدن شامل پیاده روی (۲۰ تا ۳۰ دقیقه) ۳ تا ۴ بار در هفته

▪ تبعیت از شیوه زندگی سالم (بدون مصرف الکل یا استعمال دخانیات)

▪ استفاده از دارو در صورت صلاحدید پزشک

کد خبر 388545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.