حمایت نمایندگان اصفهان از مونسان

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛  

یکشنبه ۱۰ شهریور 

هر گونه مذاکره منتفی است

زهرا سعیدی مبارکه در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) گفت: به حق که سازش‌ناپذیری در برابر دشمن و ظلم در کنار عزت‌طلبی مهمترین درس مکتب عاشورا است. آموزه‌ای بزرگ که امروز بسیار نیازمند تاثیر از آن هستیم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس تصریح کرد: این روزها شاهدیم که کشورهای غربی و این بار فرانسه همان پلیس بد را برای کشاندن ایران پای میز مذاکره جلو انداختند و رئیس جمهور آن کشور سخن از مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم با ایران می‌زند. اما بداند که طبق فرموده مقام رهبری هر نوع مذاکره‌ای منتفی است و جمهوری اسلامی خود را به تله آنها نمی‌اندازد.

وی خطاب به اروپایی‌ها تصریح کرد: اگر شما به تعهدات یازده‌گانه خود هر چه زودتر عمل نکنید، ایران گام سوم کاهش تعهدات خود را محکم‌تر بر می‌دارد. این مردم ایثار،  مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و حرف زور را از مکتب عاشورا آموختند و تن به ذلت نمی‌دهند.

سعیدی اساسی‌ترین کار در جامعه انسانی را تعلیم و تعلم دانست و گفت: وظیفه مهم تعلیم به عهده فرهنگیان کشور است، اما مسئولان برای جامعه فرهنگی کشور چه کار کرده‌اند؟ در آستانه سال تحصیلی هستیم و قرار است که فرهنگیان آینده تربیتی یک ملت را رقم بزنند. فرهنگیان با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند. از همه مسئولان درخواست می‌کنم نسبت به رفع دغدغه این قشر زحمت‌کش برنامه‌ریزی جدی کنند.

وی افزود: هر روز سفره معیشتی این عزیزان کوچکتر می‌شود. باید نسبت به پرداخت مطالبات بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومانی فرهنگیان و اختصاص فضا و تجهیزات به روز و غیر فرسایشی برای دانش آموزان اقدام شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس موضوع مالیات بر عایدی مسکن را یادآور شد و گفت: برای پیگیری این طرح، انتظار می‌رفت که دولت هر چه زودتر لایحه این موضوع را ارائه می‌کرد. درک وضعیت جامعه تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی و به ویژه اشتغال معلولان باید مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم رئیس جمهور به وعده اشتغال زایی خود عمل و برنامه‌ریزی کند. فساد فقط فساد مالی نیست اگر مسئولی با ملاکی غیر از شایسته‌سالاری به کار گرفته شود، این خود نوعی فساد اداری است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ محل (مصرف) عوارض و مالیات بر ارزش افزوده باید در محل فعالیت بنگاه های تولیدی باشد که متاسفانه اینگونه نیست. حق مردم استان اصفهان ضایع شده است. از وزیر اقتصاد می‌خواهم که نسبت به این موضوع تدبیر ویژه بیندیشد.

وضعیت صنعت در کشور افتضاح است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در تذکر شفاهی خطاب به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: چرا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که دو هفته است تحویل هیئت رئیسه شده اعلام وصول نمی‌شود، می‌خواهید وزیر صنعت دیگر چه کار کند تا استیضاح شود.

وی با بیان اینکه «وضعیت صنعت در کشور افتضاح است»، گفت: مردم از نظر معیشتی با مشکل جدی روبرو هستند، ‌بنابراین درخواست داریم که هر چه سریع‌تر استیضاح را اعلام وصول کنید.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی همچنین، به وزیر راه و شهرسازی و وزیر نیرو نیز در مورد خاموشی معابر شهرستان فلاورجان که به گفته وی هر هفته‌ جان تعدادی از شهروندان‌مان را می‌گیرد تذکر داد.

موسوی لارگانی در تذکری خطاب به رحمانی فضلی وزیر کشور نیز گفت: چرا در سال انتخابات کاری می‌کنید که دو استان را به جان یکدیگر بیندازید. کشاورزان استان اصفهان بعد از چند سال امسال آرامش داشتند، دارید این آرامش را از آنها می‌گیرد، تذکر جدی می‌دهیم دست از این حرکت بردارید.

خرید ارزان گندم از کشاورزان خطری جدی است

حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکر شفاهی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس بیان کرد: در سه سال اخیر  قیمت خرید گندم از کشاورزان افزایش پیدا نکرد و امسال کیلویی ١٧٠٠ تومان تعیین شد، اما این در حالی است که قیمت در بازار بسیار بالاتر است، تاکنون ٢/٥ میلیون تن گندمی که باید نسبت به سال گذشته خریداری می شده انجام نشده و این خطری جدی است و هشدار می‌دهم که گندم،‌ نان و قوت مردم است.

وی افزود: ما توانسته بودیم پس از چندین سال به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کنیم، اما با شرایط کنونی بیم این وجود دارد که دوباره وابسته شویم، وارد کردن گندم از خارج مشکلات و هزینه میلیارد دلاری دارد.

مسعود پزشکیان که اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی خطاب به امیری معاون پارلمانی دولت گفت: بحث قیمت گندم را در دولت دوباره تذکر دهید.

ساماندهی معلمان خرید خدمت مورد توجه باشد

سید جواد ساداتی نژاد در جلسه علنی یکشنبه مجلس در تذکری به رئیس جمهور اظهار کرد: مقاومت در  مقابل غرب نتیجه داده است، باید مراقب حیله آمریکا باشید و به وعده‌های دروغین دشمن دل نبندید. وی در تذکری به وزیر کار بیان کرد: چرا قانون درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رعایت نمی‌شود؟

نماینده کاشان در تذکر به وزیر صنعت گفت: آقای وزیر صنعت؛ واردات لنت ترمز باعث تعطیلی کارخانجات تولید لنت در کشور شده و باید رسیدگی شود.

ساداتی نژاد در تذکری به سرپرست آموزش و پرورش اظهار کرد: مشکلات معلمان خرید خدمت هنوز بر روی زمین مانده، با توجه به کمبود معلم ساماندهی معلمان خرید خدمت مورد توجه باشد.

دوشنبه  ۱۱ شهریور 

اکنون نظام جمهوری اسلامی در اوج اقتدار است

حجت‌الاسلام احمد سالک در جلسه علنی دوشنبه در تذکری بیان کرد: اکنون نظام جمهوری اسلامی در اوج اقتدار بوده و آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپا در اوج التماس و ذلت هستند.

وی افزود: بنابراین لازم است به اقدام جدی برای انجام گام سوم توجه شود چرا که مذاکره سم است و اصول ١٥٣ و ١٥٢ و بند ١٦ اصل سوم قانون اساسی بر این مهم تاکید داشته و سلطه پذیری برای مردم را امری نامطلوب دانسته و ما را  از هرگونه مذاکره با سران سلطه نهی کرده است.

سالک تصریح کرد: وزرای نیرو و کشور لازم است بر اساس قانون توزیع عادلانه آب موضوع آب شرب و کشاورزی را با قدرت مدیریت کنید و از هرگونه تجاوز به ویژه به خط زاینده رود جلوگیری  شود.

دولت موضوع ارز زیارتی را برای اربعین ساماندهی کند

سید ناصر موسوی لارگانی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیران کشور و ارشاد و نیروی انتظامی تاکید کرد: طی یک ماه آینده کشور با موضوع پیاده‌روی چند میلیونی اربعین روبه‌رو خواهد شد. با توجه به این‌که ویزا حذف شده است ما شاهد افزایش زوار خواهیم بود. این در حالی است که زیرساخت‌های لازم از قبیل جاده، پارکینگ و امکانات مرزی به هیچ وجه پاسخگوی این حجم از زائرین نیست.

وی ادامه داد: در سال گذشته موضوعی که زائرین را آزار داد موضوع ارز زیارتی و نبود شرایط مناسب برای دریافت این ارز بود. شرایط در شأن زائر امام حسین (ع) نبود. افزایش قیمت ارز در سال گذشته باعث شد که هزینه‌های تردد زائرین در عراق چندین برابر شود. از هم‌ اکنون دولت باید بحث ارز زیارتی را با نرخ مناسب برای مردم مشخص کند. کشور اسلامی باید شرایط زیارت عتبات عالیات را برای مردم تسهیل کند. دولت این خدمت به زائرین را وظیفه خود بداند. این خدمت را از مردم عراق و از شهرهای مرزی خودمان یاد بگیریم.

موسوی لارگانی در پایان در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بعد از اتفاقات مدیریتی در سایپا و ایران‌خودرو و بازداشت جمعی از مدیران این دو شرکت، سکوت تلخ وزیر صنعت تاسف‌برانگیز است. چه اتفاقی باید در زیرمجموعه وزارت صنعت رخ دهد که آقای وزیر ورود کند؟ اگر در هر کجای جهان این اتفاق رخ می‌داد یا وزیر استعفا می‌داد و یا برکنار می‌شد ولی در اینجا کسی خم به ابرو نیاورد.

از دفن زباله در شهرستان آران و بیدگل جلوگیری شود 

سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی نوبت صبح دوشنبه مجلس در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: در ایام محرم لازم است با الهام از فلسفه عاشورا در مقابل دشمن بدعهد با قدرت ایستادگی کرده و گام سوم کاهش تعهدات برجامی را به انجام رسانیم تا دشمن بداند ملت ایران با انسجام در مقابل بدعهدها می‌ایستد.

ساداتی‌نژاد همچنین خطاب به وزیر کشور، گفت: لطفا دستور دهید که رئیس سازمان شهرداری‌ها به حقوق معوقه شهرداری‌های کل کشور رسیدگی کند. سازمان‌های وابسته به شهرداری مثل اتوبوسرانی درگیر معوقه هستند که باید این شرایط را ساماندهی و یا با اولویت‌بندی مشکل آن‌ها را برطرف کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جایگاه بلند محتشم کاشانی، شاعر پارسی‌گوی قرن دهم هجری از وزیر فرهنگ و ارشاد، خواست تا جایزه‌ای با عنوان محتشم کاشانی در جشنواره شعر عاشورایی ایجاد و هرسال در ایام محرم به برگزیدگان در ادبیات عاشورایی تقدیم شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین از رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار ساماندهی و آزادسازی اطراف مقبره محتشم کاشانی شد.

وی در پایان خطاب به وزیر بهداشت، درمان و رئیس سازمان محیط زیست، متذکر شد: دستور فرمایید از دفن زباله در شهرستان آران و بیدگل جلوگیری شود چرا که مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرده است.

 سه شنبه ۱۲ شهریور

برنامه‌های مونسان ۵۶ درصد با اسناد بالادستی منطبق بوده است

حجت الاسلام احمد سالک در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، اظهار کرد: باید توجه کنیم که فعالیت‌های مونسان از دو سال گذشته در این حوزه مطلوب بوده است. در این خصوص در قانون پنج ساله ششم توسعه به کاربرد اقتصادی و کاربرد فرهنگی میراث فرهنگی اشاره شده است که این موضوع در تمامی برنامه‌های آقای مونسان مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: در کنار توجه به فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی در این حوزه باید به آموزش گردشگران در درون این دو محور توجه کرد، چرا که ذهنیت گردشگران خارجی قبل از سفر به کشور ما به دلیل شیطنت‌های استکبار جهانی و فضاسازی‌ها ذهنیت خوبی نیست ولی هنگامی که از ایران دیدن می‌کنند خود سفیران جمهوری اسلامی و انقلاب در جهان می‌شوند و اینگونه می‌توانیم برنامه‌های انقلاب را در جهان گسترش دهیم.

سالک با بیان این‌که وزارتخانه میراث فرهنگی حافظ میراث کهن کشور و حافظ انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید در بخش اقتصادی بگوییم که درآمد گردشگری در کشور ما چند برابر درآمد حاصل از فروش نفت خام است. ۱۲۹ هزار و ۹۹ شغل در این حوزه ایجاد شد و بالغ بر ۶۱۳ میلیارد ارزآوری در این خصوص داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما با ۲۸۱۵ اثر ملی ثبت شده جزو ۱۰ کشور توریستی جهان هستیم. براساس سیاست اقتصاد مقاومتی، میراث فرهنگی در جایگاه یک ظرفیت درآمدزا مورد توجه قرار گرفته است. آقای مونسان در این حوزه حاشیه‌ها را کاهش داده و موجب کم شدن رانت شده است و در افزایش اشتغال گام‌های موثری برداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: براساس آماری که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است برنامه‌های آقای مونسان ۵۶ درصد با برنامه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و ۳۲ درصد با برنامه‌های ابلاغی دولت، برنامه ششم توسعه و اسناد دیگر مرتبط بوده است. موضوع حائز اهمیت دیگر افتتاح ۲۰۹ پروژه و ۱۴۲۵ واحد بوم‌گردی در این حوزه بوده است.

مونسان به رعایت شئونات اسلامی عنایت دارد

سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گفت: این وزارتخانه به همت مجلس دهم تشکیل شده است، لذا باید شخصیتی موثر، کاربلد، آشنا به مشکلات هر سه قوه، واقف به ظرفیت‌ها و کمبودهای وزارتخانه جدید و همراه و همسو با دولت در راس کار قرار گیرد تا زیرساخت‌های وزارتخانه جدید را پایه‌ریزی کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه موافقت خود با علی‌اصغر مونسان اضافه کرد: از نقاط قوت ایشان، تحرک قابل ملاحظه در ثبت میراث فرهنگی، تقویت مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت نهادهای دولتی و عمومی در مرمت بناهای تاریخی و عمومی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری در احداث هتل و تلاش برای رشد ۵۰ درصدی گردشگری خارجی با توجه به تحریم‌های ظالمانه ترامپ است.

وی نگاه مونسان را معطوف به مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: تنها راه توسعه گردشگری همین نوع مشارکت است. سابقه نشان داده که مونسان از لحاظ سیاسی با جناح‌های مختلف همکاری دارد، اما هیچ‌گاه وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شود. حضور چند ساله او و نزدیکی به رئیس جمهور نیز قابل توجه است.

موسوی لارگانی با استناد به آمار سازمان جهانی گردشگری، ایران را جزو ۱۰ کشوری دانست که پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به آمار ۱۲ میلیارد دلاری بانک مرکزی در سهم گردشگران به افزایش ۶۰ درصدی این آمار در دوره علی‌اصغر مونسان تاکید کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتظارات ما خیلی بیشتر از اینها است، تاکید کرد: مونسان در امور گردشگری به بعضی از شئونات اسلامی و محدودیت‌ها پایبند بوده و به رعایت این مسائل مهم عنایت ویژه داشته است.

وی خطاب به نماینده ماه‌نشان در مجلس شورای اسلامی که از استفاده آمار در بیانات مونسان انتقاد کرده بود، گفت: اگر آقای مونسان بخواهند تعداد هتل‌ها، بوم‌گردی‌ها، اقامتگاه‌ها و اشتغال‌های ایجاد شده را بشمارد باید از آمار استفاده کند در غیر این صورت با چه پارامتری می‌توان این موضوعات را عنوان کرد؟

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۱۰ شهریور 

تذکر حاجی دلیگانی، به وزرای نیرو و علوم:

تسریع در تهیه آیین‌نامه اجرایی بند «الف» ماده ۲۷ ارکان دائمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر تجدید سازمان ستاد آب کشور بر مبنای حوزه‌های آبریز، لزوم پاسخ‌دهی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران برای کنکور سراسری به صورت سلیقه‌ای و مغایر نظر قانون‌گذار، لزوم تجدیدنظر در اعمال افزایش قیمت برق مصرفی درشرایط سخت اقتصادی.

تذکر موسوی لارگانی، به وزرای صنعت و ارتباطات:

بررسی علت افزایش ۲۵ درصدی نرخ نان در برخی مناطق کشور، بررسی علت قطع و وصل مکرر تلفن همراه در شهرهای مختلف که باعث اعتراض و وارد شدن خسارت به مردم شده است.

به رئیس جمهور و وزرای اطلاعات و فرهنگ:

لزوم ارائه توضیح در خصوص علت معرفی مستند در «جست‌وجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره اسکار که مستندی ضد دین و خلاف موازین ملی است.

تذکر محمدجواد ابطحی، به رییس جمهور:

تسریع در تخصیص اعتبار لازم برای تامین و پرداخت مطالبات بیمه دی از بنیاد شهید و امور ایثارگران و حل فوری مشکل درمان جانبازان و ایثارگران.

سه شنبه ۱۲ شهریور

تذکر حاجی دلیگانی، به وزیر کشور:

تسریع در پرداخت عادلانه و به موقع حق سنوات و مطالبات بازنشستگان وزارت کشور،

به رئیس جمهور:

چرا مزایای قانونی مندرج در جزء ۳ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم از جمله پرداخت ۳۰ درصد هزینه دانشگاه و بهره‌مندی رایگان از خدمات فرهنگی و حمل و نقل عمومی شهری و معافیت ۳۰ درصد هزینه بلیط هواپیما برای رزمندگان و جانبازان زیر ۲۵ درصد و آزادگان با سابقه کمتر از ۶ ماه و خانواده آنها پرداخت نمی شود.

به وزیر کار:

لزوم اجرای قانون استفساریه شمولیت عنوان شغلی سخت به متصدیان مشاغل عملیات آتش نشانی.

تذکر موسوی لارگانی، به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه:

لزوم اقدام قاطع دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابل بدعهدی های طرف‌های اروپایی و آمریکایی در برجام،

به رئیس جمهور و وزرای اطلاعات، صنعت و اقتصاد:

لزوم جلوگیری از فروش اموال شرکت آزمایش در سال رونق تولید و تلاش برای احیای مجدد این برند ملی.

به رئیس جمهور:

ضرورت ایجاد امتیاز ویژه برای جذب یکی از فرزندان فرهنگیان بازنشسته در آموزش و پرورش.

کد خبر 388543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.