کشف یک تن مواد غذایی فاسد از آشپزخانه‌های حسینیه و تکایای اصفهان

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان گفت: در بازرسی‌های ماموران مرکز بهداشت استان اصفهان از آشپزخانه‌های حسینیه‌ها و تکایای استان اصفهان یک تن انواع مواد غذایی فاسد و از چرخه مصرف خارج شده از این اماکن کشف شد.

سید مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اقدامات لازم در خصوص بازرسی اماکن عرضه مواد غذایی و نذورات از یک ماه گذشته تاکنون در دستور کار است، اظهار کرد: برای این امر بازرسی‌های میدانی در سه نوبت صبح، عصر و شب توسط ۷۰ اکیپ نظارتی در سطح استان اصفهان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه افراد فعال در آشپزخانه‌های مساجد و تکایا باید کارت بهداشت داشته باشند، افزود: همچنین در نظارت‌ها رعایت اصول بهداشت فردی را در بالاترین حد ممکن در دستور کار داریم.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه اینکه بازرسی‌ها علاوه‌بر رعایت بهداشت فردی در زمینه‌های تامین مواد اولیه، فرایند پخت، عرضه مواد غذایی و نوع ظروف مورد استفاده برای غذا و نوشیدنی‌ها نیز انجام می‌شود، ادامه داد: در بازرسی‌های سال قبل در ماه محرم و صفر بیشترین تخلفاتی که مشاهده شده استفاده از مواد اولیه نامرغوب مانند حبوبات مشکل دار و لارو زده، مواد غذایی تاریخ گذشته، عرضه گوشت‌های فاسد و ... بوده که امسال خوشبختانه تا حدود زیادی این موارد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته گزارش‌هایی نیز مبنی بر استفاده از برنج‌های تاریخ مصرف گذشته و لارو زده داشتیم، اما امسال تا کنون گزارشی در این زمینه که یکی از بزرگترین دغدغه‌های سازمان بهداشت محیط در ماه محرم است، نداشتیم، البته امسال مواردی از تخلف در مورد خرما و حبوبات مشکل‌دار قبل از محرم مشاهده کردیم که برخورد شده است، اما بازهم قابل قیاس با سال گذشته نیست.

میرجهانیان با بیان اینکه محرک سال گذشته حدود ۵.۵ تن مواد غذایی معدومی، توقیفی و به طور کلی از چرخه مصرف خارج شده در ماه محرم و صفر کشف شد، تصریح کرد: امسال تا کنون  یک تن از این مواد غذایی معدومی کشف شده است، امسال اقدامات گسترده‌تری در دستور کار داریم و همچنین گران‌تر شدن مواد اولیه نیز باعث شده تا دقت مردم نیز در تهیه مواد غذایی و ظروف برای نذورات بیشتر شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان گفت: نظارت‌ بر امور بهداشتی در تمام موارد گفته شده از پنج روز قبل از شروع ماه محرم تا پنج روز بعد از عاشورا به شدت ادامه  و در اوج خود قرار دارد، البته طبق پیش‌بینی و ابلاغ وزارت بهداشت به طور کلی در سراسر کشور بازرسی‌ها تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نذورات غذایی نباید زیاد در معرض هوا  و خارج از یخچال باشند و ظروف یک‌بارمصرف بهتر است که تجذیه‌پذیر مانند ظروف آلمینیومی، گیاهی،pp  (پلی پروپیلن) و سلولزی  باشد و بدانیم که اگر علامت "ps" در ته ظروف یک‌بار مصرف بود، یعنی فقط برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد باید استفاده شود، شماره تلفن "۱۹۰" هم به طور شبانه ‌روزی و رایگان آماده دریافت گزارش‌ها و رسیدگی به شکایت‌های مردمی است.

کد خبر 388512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.