مغز نوزادان با موبایل ارزیابی می‌شود!

محققان اسپانیایی به تازگی یک سیستم جدید مبتنی بر تلفن‌های هوشمند، برای تجزیه و تحلیل جمجمه نوزادان ساخته‌اند که ابعاد و شکل جمجمه آن‌ها را ارزیابی می‌کند.

به گزارش ایمنا، تولد نوزادان با جمجمه‌های غیرطبیعی، اتفاقی غیرعادی نیست. به همین دلیل یک سیستم جدید مبتنی بر گوشی‌های هوشمند موسوم به "فتومداس" (Photomedas) برای ارزیابی شکل سر نوزادان طراحی شده است تا نوزادان دیگر مجبور به قرار گرفتن در معرض تابش‌های بالقوه مضر نباشند.

در حال حاضر متخصصان اطفال به منظور مشخص‌شدن میزان تغییر شکل جمجمه نوزادان از توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) استفاده می‌کنند که با تابش اشعه‌های مضر برای آن‌ها همراه است. اگرچه هر دو روش برای گرفتن تصویر کامل و دقیق مفید بوده، اما مغز نوزادان را با تابش اشعه‌های مضر، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با توجه به این نقص، معمولاً CT و MRI فقط در حادترین موارد استفاده می‌شود؛ در بقیه زمان‌ها ابزارهای اندازه‌گیری مانند کولیس و نوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این روش‌ها مضر نیست، اما دقت کمتری دارد. سیستم "فتومداس" توسط دانشمندان دانشگاه "پلی‌تکنیک" و"النسیای" اسپانیا طراحی شده و شامل یک برنامه در تلفن هوشمند به همراه یک کلاه جمجمه بوده که با نشانگرهای رمزگذاری‌شده، پوشیده است.

نوزادان تازه متولد شده تا ۱۲ ماهه می‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند تا ابعاد و شکل جمجمه آن‌ها به دقت بررسی شود. این سیستم از سر نوزاد فیلم می‌گیرد و سپس این فیلم با توجه به نشانگرها، برای ساخت یک مدل سه‌بعدی رایانه‌ای استفاده می‌شود. فتومداس، هیچ‌گونه ناراحتی یا اشعه برای نوزادان ندارد؛ بلکه این یک راه حل غیر تهاجمی است که قابل اعتماد بوده و نتایجی را ارائه می‌دهد که ۱۰۰ درصد قابل اعتماد است.

این تحقیق در مجله Measurement منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 388508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.