برای پخت غذای نذری از سنگ نمک استفاده نشود

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: مسئولان هیئت‌ها، مساجد و تکایا از سنگ نمک که دارای ناخالصی است و باعث ایجاد برخی بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبد می‌شود در پخت برنج استفاده نکنند .

سکینه جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در ماه محرم به ویژه در دهه اول استفاده مردم از غذای نذری بیشتر می‌شود، اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی در این روزها از این جهت که شیوع بیماری‌های غیرواگیر هم بیشتر شده، حائز اهمیت است و یکی از نکات مهم در این زمینه داشتن تغذیه سالم است، افراد در ماه محرم چندین روز مستمر از غذاهای نذری استفاده می‌کنند، پس باید نکات تغذیه‌ای رعایت شود.

وی ادامه داد: مسئولان هیئت‌ها، مساجد و تکایا باید توجه کنند که غذاهای استفاده شده نباید چربی و روغن اضافه داشته باشد و روش‌های پخت سالم مانند آب‌پز کردن بیشتر استفاده شود، برای پخت برنج از سنگ نمک استفاده نکنند، چرا که سنگ نمک ناخالصی‌هایی دارد که باعث بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبد می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان اصفهان با توضیح اینکه میانگین مصرف میوه و سبزی بین افراد پایین است، خاطرنشان کرد: به جای نذوراتی مانند شربت و مواد قندی، بیشتر از میوه استفاده شود و در طبخ غذاها نیز تا جای ممکن از سبزیجات بهره ببرند، مقدار غذای طبخ شده نیز باید به اندازه  کافی باشد تا از دورریز، اسراف و فاسد شدن غذا جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه از گرم کردن غذا به دفعات باید پرهیز کرد، چرا که باعث ایجاد برخی مسمومیت‌ها و اختلالات گوارشی می‌شود، افزود: استفاده کمتر از مواد غذایی مرطوب و گنجاندن مواد غذایی خشک در دادن نذورات نیز مهم است، در تهیه نوشیدنی‌ها از حداقل شکر و در تهیه غذاها از حداقل نمک استفاده شود، چرا که حدود ۲۵ درصدر از جمعیت بالای ۳۰ سال جامعه مبتلا به فشار خون هستند و نمک یکی از عوامل ایجاد فشار خون است.

جعفری اضافه کرد: از ظروف یک‌بار مصرف استاندارد و تجزیه‌ شونده بهره بگیریم تا در سلامت غذا و مردم که خود دور از ثواب و خیر نیست‌، موثر باشیم و ساده‌انگارانه از این موضوع مهم رد نشویم.

کد خبر 388498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.