ظریف: فقط درباره اجرای برجام مذاکره می کنیم

دیدار ظریف با نخست وزیر و وزیر خارجه بنگلادش، بازدید سفیر ایران در عمان از مجموعه برلیان، دیدار رایزن فرهنگی سفارت ایران در بیروت با مفتی اعظم لبنان و هشدار بعیدی نژاد به آمریکا از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی است، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود، آخرین اخبار سیاست خارجه کشور را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

ظریف: آمریکا برای توقف فروش نفت ایران هر کاری می کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا به در و دیوار می زند تا مانع فروش نفت ایران شود.

محمدجواد ظریف صبح پنچ شنبه۱۴ شهریور ماه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

سلام، از داکا پایتخت پرترافیک بنگلادش، دیروز آمریکا برای دزدی دریایی نفت مردم ایران جایزه تعیین کرد. به گزارش فایننشال تایمز، برایان هوک (نماینده ویژه آمریکا علیه ایران) به ناخدای هندی کشتی آدریان دریا ایمیل زده که «اگر نفت ایران را به ما تحویل دهی چند میلیون دلار جایزه می گیری و زندگی راحتی خواهی داشت. اگر تحویل ندهی تحریمت می‌کنیم.»

آمریکا به در و دیوار می زند تا مانع فروش نفت ایران شود، قبلا هم تلاش کردند ما را از ابزار دفاعی در جنگ صدام و سوخت راکتور تهران محروم کنند. آنها را خودمان ساختیم و حالا آمریکا شاکی شده است. نفتمان را هم خواهیم فروخت و حتماً آمریکا بهانه های جدیدی برای ادعا در این زمینه پیدا خواهد کرد.

ظریف در پایان مطلب خود در این شبکه اجتماعی لینک مصاحبه اخیرش با شبکه راشاتودی روسیه را نیز با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است.

حضور ظریف در اجلاس اتحادیه کشور های حاشیه اقیانوس هند

سومین اجلاس اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در سطح وزیران با سخنرانی شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در داکا آغاز به کار کرد.

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند، یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۷ با ابتکار هند و موریس آغاز به کار کرد. آفریقای جنوبی، هندوستان، جمهوری اسلامی ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات متحده عربی، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس (مقر اتحادیه)، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل اعضای این مجمع هستند و کشورهای چین، ژاپن، مصر، انگلستان و فرانسه از اعضای طرف گفت و گوی این اتحادیه  هستند.

اولین نشست اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با موضوع اقتصاد آبی سال ۲۰۱۵ در جزیره موریس و دومین آن در سال ۲۰۱۷ در جاکارتا اندونزی برگزار شد. این سومین نشست این اتحادیه است که در داکا پایتخت بنگلادش با شعار "توسعه اقتصاد آبی پایدار و استفاده بهینه از فرصت های اقیانوس هند" برگزار می شود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و تعدادی دیگر از وزرا و مقامات کشورهای عضور در این اجلاس حضور دارند. 

وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه با مقامات بنگلادشی در رابطه با مسائل دو جانبه و تحولات بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه کشورمان پس از سخنرانی در این اجلاس داکا را به مقصد جاکارتا پایتخت اندونزی ترک خواهد کرد.

رایزنی نماینده گوترش و دستیار ارشد ظریف

"گیر او پترسون" نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه با علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین تحولات سوریه و زمینه‌های همکاری کشورمان و سازمان ملل متحد برای کمک به حل و فصل بحران سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در این دیدار با مرور تحولات سیاسی سوریه از جمله مبارزه با تروریسم و ضرورت گسترش حاکمیت دولت سوریه بر تمامی سرزمین خود، تشکیل کمیته قانون اساسی، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان، بازسازی و برخی موضوعات دیگر بر آمادگی کشورمان همچون گذشته برای همکاری با  سازمان ملل متحد در کمک به حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.

نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با اشاره به ملاقات های گذشته خود با مسئولان کشورمان و همچنین دیدارهای پیش روی خود از برخی کشورها برای نهایی کردن ترکیب و آئین کار کمیته قانون اساسی سوریه در مورد نقاط باقی مانده و حل نشده کمیته مزبور با دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان مشورت و تبادل نظر کرد.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه در این دیدار با تشکر از تلاش های بعمل آمده توسط کشورمان در این خصوص، بر ضرورت استمرار مشورت‌ها تاکید کرد.‌

image.png

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تعیین جایزه برای اخلال در نظم سپاه پاسداران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، سخنان «برایان هوک» و تروریسم اقتصادی تازه آمریکا که در راستای فشار بیشتر بر مردم ایران اعمال شده است را به شدت محکوم کرد.

سیدعباس موسوی گفت: تشدید اظهارنظرهای خصمانه و اقدامات ناامیدانه و مضحک‌تر از همه تعیین جایزه برای خیانت و جاسوسی، اعمالی از روی یاس و استیصال برای اثرگذاری بر ملت ایران است که چون همیشه ره بجایی نخواهد برد و برگ‌هایی سیاه بر کارنامه پرننگ و نیرنگ آنان در برخورد با ایرانیان خواهد افزود که قطعا روزی باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

‏دیدار خداحافظی سفیر ایران با قائم مقام وزیر خارجه اتریش

سفیر ایران در اتریش در دیدار قائم مقام وزیر خارجه این کشور به تبادل نظر درباره تحولات و دستاوردهای مناسبات دو جانبه، برجام و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی پرداخت.

در این دیدار همچنین برنامه‌ها و دستور کار روابط دو کشور در ماه‌های پیش رو مورد بررسی قرار گرفت.

غریب آبادی: تحریم سازمان فضایی ایران، خلاف قوانین بین المللی است

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پی اعلام اخیر آمریکا در خصوص قرار دادن دو مرکز پژوهشی و سازمان فضایی در فهرست تحریم‌ها، ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را برخلاف اصول حاکم بر فعالیت دولت‌ها در فضای ماوراء جو دانست.

کاظم غریب آبادی در توییتی نوشت: «آمریکا، دو مرکز تحقیقاتی و سازمان فضایی ایران را تحریم کرده است. اینجا در وین، سازمان فضایی ایران از نزدیک با دیگر شرکای خود در کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو سازمان ملل) برای دستاوردهای چندجانبه کار کرده است. اقدام آمریکا یک اقدام یکجانبه و غیرقانونی دیگر است که بر خلاف اصول حاکم بر فعالیت دولت‌ها در فضای ماوراء جو، از جمله همکاری میان دولت‌ها در فضا و دسترسی به فضا برای همه است.»

یک اقدام، شبیه تحریم ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی به باج‌دهی آمریکا به ناخدای کشتی «آدریان دریا ۱» تاخت و آن را به تحریم‌شدن خود توسط ایالات متحده تشبیه کرد.

محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: «آمریکا که در دزدی دریایی موفق نشده بود، بی‌درنگ به باج‌گیری روی آورده است. آمریکا گفته که یا نفت ایران را برای ما بیاور در ازای آن چندین میلیون دلار دریافت کن یا در لیست تحریم‌های ما قرار بگیر. این دقیقا شبیه ماجرای چند هفته پیش دعوت شدن من به دفتر بیضی است. این اقدامات آمریکا الگوی خاصی یافته‌اند.»

ظریف در انتهای این توییت از هشتگ «گانسترهای تیم ب» نیز استفاده کرده است.

ایالات متحده چندی پیش پیامی به ناخدای ابرنفتکش «آدریان دریا ۱» برای آوردن نفت ایران به این کشور ارسال کرده بود که با مخالفت ناخدای هندی‌تبار این نفتکش رو به رو شد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز چندی پس از مخالف این ناخدای هندی با تسلیم‌شدن در برابر خواسته‌های ایالات متحده، در ایمیلی به وی خبر داد که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

هشدار بعیدی نژاد به آمریکا

سفیر ایران در لندن در توییتی اعلام کرد: آمریکا با تهدید کشتی حامل نفت ایران معاهدات دریانوردی را نقض و امنیت و ایمنی دریانوردی بین‌المللی را به مخاطره انداخته است.

حمید بعیدی‌نژاد در این توییت نوشت: ‏سفارت کشورمان به سازمان بین‌المللی دریانوردی و اعضای آن هشدار داده است که آمریکا با تهدید کشتی حامل نفت ایران، ناخدا و خدمه کشتی و همچنین تهدید کشورها به عدم ارائه خدمات بندری به آن کشتی، معاهدات دریانوردی را نقض و امنیت و ایمنی دریانوردی بین‌المللی را به مخاطره انداخته است.

حمید بعیدی نژاد

عراقچی با معاون وزیر خارجه اسلونی دیدار کرد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در جریان سفر خود به اسلوونی روز چهارشنبه با «سیمونا لسکوار» معاون وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

همکاری های تجاری و اقتصادی، روند صلح در خاورمیانه و یمن، بررسی اوضاع سوریه، برجام  و اینستکس از جمله مواردی بودند که  در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.

سید عباس عراقچی که به منظور شرکت در دور سوم گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اسلوونی و نیز شرکت در چهارهمین اجلاس مجمع راهبردی بِلد (Beld Strategic Forum) به این کشور اروپایی سفر کرده است.

دیدار رایزن فرهنگی سفارت ایران در بیروت با مفتی اعظم لبنان

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با مفتی اعظم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی لبنان( ان ان ای) عباس خامه یار، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با شیخ عبداللطیف دریان، مفتی اعظم لبنان در دارالفتوی دیدار و در رابطه با برخی مسائل کلی بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، علی عباس بندر العامری، سفیر بغداد در لبنان نیز به دیدار شیخ عبداللطیف دریان رفته بود.

صابری: ایران و فرانسه هنوز به توافقی دست نیافته اند

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به برخی شایعه‌های منتشر شده درخصوص توافقات ایران و فرانسه، تصریح کرد که دو کشور تا بدین لحظه به توافق جامعی دست نیافته‌اند.

بهزاد صابری، مشاور ظریف روز چهارشنبه در توییتی نوشت: تحلیل‌های متناقض زیادی در رسانه در رابطه با مذاکرات ایران و فرانسه منتشر شده است. در مذاکرات ایران و فرانسه، سناریوهای متعددی بررسی شد. ایران خطوط قرمز خود را مشخص کرد. بر روی مقدار معین و یا برنامه‌ای قطعی توافق نشده و فرانسه نیز باید این مسئله را با دیگران مطرح کند.

وی در توییت دیگری افزود: تا زمانی که مذاکرات نتیجه‌ای در برنداشته باشد، ایران به گام‌های خود در خصوص کاهش برخی از تعهدات هسته‌ای خود در راستای حقوق ذکر شده در بند ۳۶ برجام ادامه خواهد داد. دیپلماسی سازنده و مقاومت مستحکم ادامه می‌یابد. خواهیم دید که چه اتفاقی در آینده روی خواهد داد.

برخی منابع غربی اطلاع داده‌اند که فرانسه برای پایبند ماندن ایران به تعهدات برجامی خود، می‌خواهد موضع آمریکا نسبت به طرح ایجاد یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیلارد دلار تا پایان سال جاری به تهران را بررسی کند.

روز دوشنبه، هیئت بلندپایه‌ای از ایران با حضور مقامات حوزه نفت و دارایی برای مذاکرات به فرانسه سفر کرده بودند.

بهزاد صابری

بازدید سفیر ایران در عمان از مجموعه برلیان

حجت الاسلام و المسلمین نوری شاهرودی سفیر کشورمان در عمان به همراه هیئتی از سفارت از بخش‌های مختلف مجموعه شرکت‌های مشترک ایرانی-عمانی المعمری(برلیان)بازدید و در جمع مسئولان و کارکنان این مجموعه سخنرانی کرد.

این شرکت مشترک ایرانی -عمانی در حوزه‌های مختلف تجارت عمومی، توریسم درمانی، آموزش‌های فنی-حرفه‌ای، ثبت شرکت‌ها، مشاوره و خدمات و همچنین فراهم کردن تسهیلات و برقراری ارتباط و تسهیل فضای کسب و کار برای شرکت‌های جدیدالورود و سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی فعالیت می‌کند.

برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی مانند فرش و نقاشی نیز از دیگر زمینه‌های فعالیت این مجموعه است. 

حجت الاسلام نوری شاهروی سفیر کشورمان در عمان طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این مجموعه و  قدردانی از دست اندرکاران آن، این اقدام را گامی مهم و موثر در جهت اشتغال‌زایی دانست و ضمن آرزوی موفقیت برای مجموعه از همکاری سفارت در جهت تقویت آن نیز خبر داد.

دیدار ظریف با نخست وزیر بنگلادش 

وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیئتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات بنگلادش و همچنین شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند در داکا بسر می‌برد، صبح امروز با خانم شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش دیدار کرد.

روابط دوجانبه به ویژه راه های تقویت مناسبات میان دو کشور در بخش های اقتصادی، فرهنگی، مطالعاتی و آخرین تحولات منطقه و تلاش های کشورمان در جهت کاهش تنش و نیز همکاری های دو کشور در سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان های بین المللی از جمله موضوعات مورد تبادل نظر در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان و نخست وزیر بنگلادش همچنین در این دیدار مسائل مربوط به پناهجویان مسلمان روهینگیا را نیز مورد تبادل نظر قرار دادند.

دیدار ظریف با وزیر خارجه بنگلادش

وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در بنگلادش با ابوالقاسم عبدالمومن وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

این دیدار پس از دیدار محمدجواد ظریف با نخست وزیر بنگلادش انجام شد.

روابط دوجانبه و بررسی مسائل بین المللی از محورهای این دیدار بود.

وزارت خارجه خرابکاری نرم افزاری در سایت هسته ای نطنز را بررسی می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر منتشر شده درخصوص احتمال مشارکت سرویس امنیتی هلند در خرابکاری سایت هسته‌ای نطنز از طریق ویروس استاکس، اعلام کرد که وزارت خارجه این موضوع را بررسی می‌کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر منتشره در خصوص احتمال مشارکت سرویس امنیتی هلند در خرابکاری سایت هسته‌ای نطنز از طریق ویروس استاکس نت اظهارکرد: این خبر با دقت از سوی وزارت امورخارجه و سفارت کشورمان در هلند در دست بررسی قرار دارد.

موسوی افزود: در همین ارتباط نیز صبح روز (۱۲شهریور۹۸ ) رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت امورخارجه در ملاقات با معاون مدیر کل سیاسی وزارت خارجه هلند که در سفر از قبل تنظیم شده در تهران بسر می برد مراتب نگرانی و حساسیت جمهوری اسلامی را با هیات هلندی و سفیر این کشور در تهران مطرح و هیئت هلندی در پاسخ اظهار داشته است که موضوع را به دولت متبوع خود منعکس خواهد کرد.

اخیرا وبسایت خبری "یاهو نیوز" در گزارش مفصلی ادعا کرده که دستگاه اطلاعاتی هلند با کمک به سیا و موساد، نقشی پررنگ در نصب و حملات با ویروس استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران داشته است.

موسوی

وزیرخارجه پاکستان با ظریف گفت‌وگو کرد

وزیر امور خارجه پاکستان در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، ظریف را در جریان آخرین تحولات منطقه جامو و کشمیر قرار داد.

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه (شاه محمود قریشی) با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت تا وی را در جریان اوضاع "منطقه تسخیر شده جامو و کشمیر" قرار دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه پاکستان اقدامات یکجانبه و نامشروع هند در خصوص تغییر وضعیت جامو و کشمیر را به اطلاع ظریف رسانده است.

شاه محمود قریشی همچنین از مردم و رهبری ایران "برای حمایت‌هایشان از مردم سرکوب‌شده جامو و کشمیر" تشکر و قدردانی کرده است.

ظریف نیز در این گفت‌وگو از وزیر امور خارجه پاکستان بابت در اختیار گذاشتن این اطلاعات تشکر کرده و نسبت به اوضاع حقوق بشر و وضعیت بشردوستانه جامو و کشمیر ابراز نگرانی کرده است. ظریف در پایان بر حمایت از مردم کمشیر تاکید کرده است.

وزرای خارجه دو کشور توافق کردند تا در خصوص اوضاع این منطقه به تعامل با یکدیگر ادامه دهند.

ظریف: فقط درباره اجرای برجام مذاکره می کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مواضع ایران را درباره پاره‌ای مسائل موجود در سطح منطقه و جهان از جمله وضعیت کنونی برجام تشریح کرد.

محمدجواد ظریف، وزر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی درباره وضعیت برجام و این که آیا این توافق از بین رفته است یا خیر گفت: نه این طور نیست. چراکه من باور دارم برجام یک دستاورد مهم در دیپلماسی بود و خیلی زود است که درباره از بین رفتن آن صحبت کنیم.

وی همچنین در این باره گفت که متاسفانه کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند پولشان را در جایی هزینه‌کنند که حرف آن را می‌زنند. آن‌ها حمایتشان از برجام را اعلام کرده‌اند اما آماده ریسک کردن و سرمایه‌گذاری برای حفظ یک دستاورد مهم دیپلماسی نبودند. ما[فقط] درباره اروپا حرف می‌زنیم چون روابط خوبی با روسیه و  چین [به عنوان شرکای برجام] داریم، البته آمریکا بر این دو کشور نیز اثر گذاشته است. تحریم‌های آمریکا که نه، بلکه اقداماتی غیرقانونی که من به آن جنگ اقتصادی علیه ایران می‌گویم، بر این دو کشور اثر گذاشته است. اما اروپایی‌ها علیرغم اظهارات کلی در حمایت از برجام، آماده سرمایه‌گذاری برای آن نبوده‌اند. این که آن‌ها به تعهداتشان عمل کنند، اهمیت دارد.

ظریف در ادامه با اشاره به مذاکرات اخیر هیئت‌های دیپلماتیک ایران و فرانسه گفت که هدف از این مذاکرات این بوده است که آن‌ها[فرانسه] ببینند که چطور می‌توانند به تعهدات خودشان عمل کنند و مذاکره دوباره‌ای بر سر توافق برجام و تجدید نظر در آن مطرح نیست بلکه موضوع فقط اجرای آن است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این که آیا توصیه او به اروپایی‌ها در چند وقت اخیر برای نپذیرفتن سلطه آمریکا و احترام به قوانین بین‌المللی، تاثیری داشته است، گفت که او کسی را موعظه نکرده و فقط درباه واقعیت‌ها صحبت می‌کند، اما اروپایی‌ها باید بدانند که میل آمریکایی‌ها برای نقض قوانین بین‌المللی، در هرجا و هر زمانی که بخواهند، با [نقض] برجام متوقف نخواهد شد.

وی سپس درباره این که آیا اروپا تمایل آن را دارد و خواهد توانست که در برابر خواست آمریکا درباره برجام بایستد، اظهار کرد: فقط می‌توانم این را بگویم که این همان کاری است که باید انجام بدهند. این که چگونه می‌خواهند این کار را انجام بدهند، با آمریکایی‌ها مقابله کنند یا متقاعدشان کنند، تصمیم خودشان است. من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها متقاعد نخواهند شد مگر این که با عزم سراسر جهان برای تایید اصول قوانین بین‌المللی مواجه شوند. میل یک زورگو[برای زورگویی] در صورت عدم مواجه شدن با واکنش، تقویت خواهد شد. بستگی دارد، ما در نوع تعامل اروپایی‌ها با آمریکا مداخله نمی‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به علاوه درباره این که آیا انتظار دارد اروپایی‌ها شرکت‌های خودشان را وادار به تجارت با ایران کنند گفت که نه آن‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند اما می‌توانند به قوانین خودشان عمل کنند.

کد خبر 388494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.