جبهه پایداری قانونی نیست

اظهارات رییس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیئت وزیران، قانونی نبودن جبهه پایداری و تصمیم گران برای پرواز ارزان از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۱۴ شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیئت وزیران اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم گام سوم را برمی‌داریم» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده استروحانی، صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج امریکا از برجام، هوشمندانه خواند و گفت: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام، دو ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها  صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هرچند که آنان توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنان کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفت‌وگو و مذاکره کردیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم و خیلی فاصله داشتیم، اضافه کرد: در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود، اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنان می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنان چه می‌خواهند و کاملاً مفهوم است. در بسیاری از موارد بهم نزدیک شده‌ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم.

روحانی از تعیین یک چارچوب ۵ ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و گفت: آنان می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود آمریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.
روحانی با اشاره به گام سوم ایران، خاطرنشان کرد: ظاهر این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست، اما باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء الله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد، یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد، سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در عین حال دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن  اینکه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم، باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود از گفت‌وگو با محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه درباره فراز و فرودهای جریان اصلاح‌طلبی خبر داده و در تیتر این مصاحبه نوشته است: «شما حقوق می‌گیرید که این مشکلات نباشد چرا خودتان هم نق می‌زنید» تاجیک در ادامه توضیح داده است: امروز می‌بینیم که جریان اصلاح‌طلبی متاسفانه عمدتا به دست برخی از اصلاح‌طلبان به حاشیه رفته و چندان امیدی نداریم که آن نقشی را که در این چهار دهه بازی کرده است، بتواند ایفا کند. این موضوع یک چهره کروموته‌ای و آب و آتش دارد، هم در خوان نعمت و قدرت حضور دارند و منشی از خودشان بروز می‌دهند که بتوانند هر جایی که توزیع قدرت هست حضور داشته باشند و هم به موقع لیز می‌خورند و چهره اپوزینونیستی به خودشان می‌گیرند و از باز خورد های این چهره بهره می‌برند. متاسفانه می‌خواهم بگویم که این فرهنگ عمومی و فرهنگ سیاسی تعمیم یافته در جامعه امروز ما است؛ بسیاری از مقامات کشور از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا به موقع و وقتی که گزارش می‌دهند یک بیان و مواضع اپوزینونیستی دارند. همان کسی که دارد مثلا از وضعیت شکاف طبقاتی، فقر و غنا، شکاف نسلی، شکاف جنسی، خط فقر و فحشا و ازدواج سفید آماری می‌دهد و تشریح می‌کند چگونه است، نق هم می‌زند در حالی که خود، مدیر این قضیه است و حقوق می‌گیرد که نبود این مشکلات را مدیریت کند. به بیان حافظ به موقع می‌توانند اهل میخانه شوند و به موقع اهل مسجد؛ فضای اینچنینی در کلیت جامعه ما مشهود است و آن را روزانه می‌بینیم و طبیعتا در جریان اصلاح‌طلبی هم وجود داشته و به خاطر این است که خود این موضوع که به موقع چه کنش و واکنشی، چه تاکتیک واستراتژی را به کار بگیریم، امر سیاسی شده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود از بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌های حزب جامعه اسلامی مهندسین خبر داده و در تیتر این مطلب نوشته است: «مهندسین در تکاپوی اتحاد» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از اعضای این حزب گردهم آمدند و اقدام به تاسیس جامعه اسلامی مهندسین کردند. جامعه اسلامی مهندسین یک حزب اصولگرا از زیر مجموعه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری است. دبیرکل این حزب را سال‌ها است محمدرضا باهنر بر عهده دارد و قائم‌مقام دبیرکل آن علیرضا خجسته‌پور است. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق نیز از اعضای این گروه بود. هسته‌ اولیه‌ جامعه‌ اسلامی مهندسین در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۶ توسط پنج نفر از اعضای موسس آن یعنی حسن غفوری‌فرد، سیدمرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، غلامحسین امیری و سیدمحسن بهفر تشکیل شد و سپس با رشد فعالیت تشکیلاتی، اعضای این حزب افزایش یافت تا بالاخره در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۰ این حزب از وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت کرد.این حزب با محوریت دبیرکل آن یعنی باهنر از حامیان جدی محمود احمدی‌نژاد بود که بعدا به منتقدان او پیوست. در سال‌های اخیر دبیرکل آن در صدد اتحاد درونی بین جناح‌ها و طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی است که تا به حال موفق نشده است به آن دست پیدا کند و همچنان در آرزوی آن است. درواقع تمام برنامه‌ها و سیاست‌های انتخاباتی این حزب سیاسی را می‌توان در برنامه‌ها و فعالیت‌های دبیرکل آن یعنی محمدرضا باهنر شناخت؛ او که داعیه رهبری جریان اصولگرایی را دارد. درواقع اهداف و برنامه‌های این حزب بر محوریت باهنر است که اخیرا در نشست‌هایی موسوم به گفت‌وگوی ملی شرکت می‌کند، با ضرغامی و عارف هم‌سخن می‌شود، به سنت هرساله، مراسم افطاری ماه رمضان را هم برگزار می‌کند و در میان مهمانانش از ناطق نوری گرفته تا محمود احمدی‌نژاد حاضر می‌شوند و درنهایت در یکی از آخرین سخنانش بر تمایل خود نسبت به جذب علی لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان تاکید می‌کند.درواقع دبیرکل جامعه اسلامی به نوعی داعیه رهبری جریان اصولگرایی را دارد. طی این سال‌ها که از مجلس دوری کرده است تمام تلاش خود را بر وحدت دورنی تمام جناح‌های سیاسی اصولگرایی صرف کرده است که تا کنون موفق نشده است به این هدف برسد به گونه‌ای که اخیرا در یکی از نشست‌های خبری خود گفته وحدت کامل جریان اصولگرایی ممکن نیست. با این حال او به جد پیگیر برنامه‌های حزب که زیرمجموعه جبهه پیروان خط امام و رهبری محسوب می‌شود، است.

روزنامه آرمان ملی صفحه نخست امروز خود را به اظهارات دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «جبهه پایداری قانونی نیست» این روزنامه از قول ملانوری آورده است: بر اساس قانون تخلفاتی برای احزاب تعیین شده؛ اگر احزاب این تخلفات را انجام دهند طبق قانون با آنان برخورد می‌شود. این برخورد شامل تمام اعضای عضو حزب هم می‌شود. این جلسه به عدم احراز صلاحیت دبیرکل یکی از احزاب انجامید. دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بیان کرد: حزب پایداری تقاضای تاسیس داده است قرار شد مجمع خود را برگزار کنند تا مراحل تاسیس را با ضوابط جدید پیگیری کنند.

وی ابراز داشت: به نظر ما جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد. جبهه‌ها باید حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برسانند. ملانوری اظهار کرد: حزب مجمع اصولگرایان استان قم هم تقاضای خود را مطرح کرده است. قرار شد طبق قانون مراحل تاسیس را طی کنند تا ما رسیدگی کنیم. وی عنوان کرد: وضعیت چند حزبی که اول انقلاب با دستور حضرت امام شکل گرفتند قرار شد در جلسه بعدی رسیدگی شود. ملانوری تصریح کرد: چیزی به نام شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان وجود ندارد و رسمیت ندارد، اگر شورایی هست می‌تواند ذیل دو جبهه اصلاح‌طلبی که رسمی در وزارت کشور اعلام شده است فعالیت کند. وی تاکید کرد: مجمع روحانیون پروانه فعالیت گرفته بود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود از بررسی  کف و سقف قیمت بلیت‌های ۱۹۳ مسیر هوایی داخلی خبر داده و در تیتر یک خود نوشته است: «تصمیم گران برای پرواز ارزان» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران کف و سقف نرخ بلیت‌های ۱۹۳مسیر هوایی داخلی را منتشر کرد. اجرایی شدن این تصمیم در حالی از ۲۱ شهریور ماه امسال کلید می‌خورد که اواخر سال ۹۴، سازمان هواپیمایی کشوری، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده بود. حال این سوال مطرح است که چنانچه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفته است، اعلام کف و سقف قیمتی چه دلیلی دارد؟ از سوی دیگر، چنانچه رعایت کف نرخ بلیت برای شرکت‌های هواپیمایی اجباری باشد، آیا اجحاف در حق مصرف‌کننده نیست؟ مشاهدات نشان می‌دهد فرآیند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیشتر به نفع مصرف‌کننده بود؛ چراکه این امکان برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم بود که با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به جداول اعلامی، اقدام به فروش بلیت کنند. اما اعلام کف و سقف می‌تواند در برخی مقاطع هزینه مسافران را بالا ببرد. گفته می‌شود برای رعایت کف قیمتی اجباری وجود ندارد، پس اعلام نرخ آن، چه توجیهی دارد؟ علاوه بر این، برای برخی مسیرهای پروازی، سقف قیمتی‌ای در نظر گرفته‌ شده که بسیار بالاتر از پیک سفرها (جز در برخی موارد محدود) به نظر می‌رسد. عبور از سیاست شناورسازی و تعیین سیاست جدید در قالب سقف و کف می‌تواند حق انتخاب مصرف‌کنندگان را محدود کند. درواقع تصمیمی «گران» علیه پرواز ارزان.

کد خبر 388466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.