تندیس مرحوم تختی ساخته می‌شود/ احیای تنها بازمانده لاله‌زار قدیم

عضو شورای شهر تهران با حضور در محله هرندی از ساخت تندیس مرحوم تختی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت نظری و حسن خلیل آبادی دو عضو شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در منطقه ۱۲ شهری که به "قلب تهران" معروف است، از پروژه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی این منطقه بازدید کردند.

حجت نظری رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید خود از خیابان تختی در محله هرندی و مرکز بهاران منطقه ۱۲، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در ابتدای بازدید به همراه شهردار پرتلاش و جوان منطقه به خیابان تختی رفتیم. خیابانی که خانه پدری جهان پهلوان تختی نیز در آن قرار دارد و دلیل نامگذاری‌اش به نام تختی نیز وجود همین خانه بود. 

وی افزود: پیگیر شدم که در این خیابان مجسمه‌ای از مرحوم تختی نصب شود تا بتوانیم بیشتر میان این شخصیت بزرگ و قهرمان کم‌نظیر با اهالی محل ارتباط برقرار کنیم که شهردار منطقه در این زمینه قول اجرا داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در ادامه این بازدید با برخی ساکنان و کسبه خیابان تختی گفت‌وگو کردم. انتقاداتی از کمبود نور در این معبر داشتند که انتقاد به‌جایی بود. برخی شهروندان نیز انتقاداتی را مطرح ‌کردند که متولی آن شهرداری تهران نبود، اما به تعبیر یکی از کسبه، همه از شهرداری انتظار دارند. بنا شد تا پیگیر شوم تا نهادهای مربوطه نسبت به پاسخگویی و انجام وظایف خود بیشتر فعال شوند.

وی ادامه داد: نحوه آبیاری گیاهان در این خیابان نیز به‌رغم بخشنامه موجود، نامناسب بود که به شهردار منطقه تاکید کردم روند اصلاح شود. در ادامه بازدید به محله هرندی رفتیم. محله‌ای که نامش با آسیبی به نام اعتیاد گره خورده و همه باید برای اصلاح آن بسیج شویم. محله هرندی پر از خانه‌های قدیمی است که یادآور سبک زندگی نه‌چندان دور خانواده‌های ایرانی است و باید تلاش شود تا بار دیگر این محله با شور و نشاط و حضور خانواده‌ها شناخته شود.

نظری خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر با همکاری مشترک نهادهایی مانند شهرداری، پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقداماتی برای پاکسازی این فضاها شده است اما معتقدم بیشتر از اقدامات انتظامی، باید با اقدامات فرهنگی و اجتماعی به دنبال علاج کار برویم.

مرکز بهاران، الگوی موفق اعتماد به سمن‌ها

وی اضافه کرد: ایستگاه پایانی بازدید، مرکز بهاران شهرداری تهران در محله هرندی بود. مرکزی که بیش از ۹۰ معتاد بهبود یافته و مددجو را در خود جای داده و دارای بخش‌های بسیاری برای مهارت آموزی و توانمندسازی افراد معتاد رهایی یافته از اعتیاد است. در این مرکز، کارگاه‌های خیاطی و همچنین گلخانه پرورش قارچ و فضای پرورش زالو نیز ایجاد شده بود و علاوه بر آن کلاس‌های آموزش موسیقی، چوب بری و خیاطی به همراه دوره‌های روانکاوی و نظایر آن بر مددجویان برگزار می‌شد که بسیار موفق بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: معتقدم مرکز بهاران شهرداری تهران یکی از الگوهای موفق اعتماد به سازمان‌های مردم نهاد بوده و لازم است که توسعه یابد.

تملک خانه اتحادیه توسط شهرداری

همچنین حسن خلیل آبادی نیز پس از بازدید از منطقه ۱۲ شهرداری تهران و خانه اتحادیه، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خانه اتحادیه، خانه باغی در دل لاله‌زار است که حرف‌های زیادی برای فرهنگ و هنر کشور دارد. این خانه که متعلق به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است، تنها بنای تاریخی ارزشمند و باقی مانده از خیابان لاله‌زار قدیم است که به عنوان یکی از بناهای ارزشمند و فاخر عصر قاجار، متاثر از معماری روسی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه با تملک شهرداری قریب به دوهزار و هشتصد متر از این بنا مرمت و بازسازی شده است و مابقی بهسازی آن نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: این خانه میراثی می‌تواند به تالارهای هنر معاصر تبدیل شود، اما تصمیم قطعی درخصوص کاربری این بنا هنوز گرفته نشده است.

رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: می‌توان با بهسازی این خانه آن را به محل اسکان و سکونت گردشگران تبدیل کرد؛ نوع کاربری این بنای ارزشمند در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و در صورت ضرورت در صحن شورا بررسی و پیشنهاد تبدیل آن به محلی برای اسکان گردشگران و کاربری‌های متجانس ارائه می‌شود.

گام‌های بلندتر منطقه ۱۲ برای مشارکت اجتماعی

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز درباره این دو بازدید در صفحه خود نوشت: جناب دکتر نظری از جمله آن مدیرانی است، که راحت سخن می‌گوید و راحت سخن می شنود. در عین جوانی تجربه بسیار خوبی اندوخته و بی شک یکی از فعال ترین اعصا شورای شهر تهران قلمداد می‌شود. 

وی افزود: برای پیگیری وضعیت طراحی و احداث موقعیت یادمان مرحوم جهان پهلوان تختی در ابتدا خیابان تختی و در مجاورت زورخانه گردان وهمچنین سرکشی از مرکز بهاران (مرکز حرفه آموزی و اشتغال افراد در معرض آسیب اجتماعی) میزبان این برادر عزیز بودیم.

سعادتی ادامه داد: منطقه دوازده علی رغم فشارهای غیر منطقی، مرکز بهاران خود را از طریق خیرین اداره می‌کند و بسیار نیز در این رابطه اهتمام نموده است. در حال حاضر بیش از هشتاد مددجو را تحت پوشش داریم و با هدایت اعضا کمیسیون اجتماعی شورای شهر گام‌های بلندتری را در حوزه مشارکت اجتماعی برخواهیم داشت.

کد خبر 388453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.