ساختار اقتصاد شهر اصفهان ترک برداشته است

در نشست تحلیل و جمع بندی موضوعات اقتصاد و گردشگری برنامه جامع شهر اصفهان، با بررسی تضعیف بسیاری از بخش‌های اقتصادی شهر اصفهان همچون بازرگانی، کشاورزی، خدمات، صنعت و .... در سال‌های اخیر، این حاصل شد که ساختار اقتصاد شهر اصفهان ترک برداشته است و نیاز به ترمیم دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، در نشست جمع بندی و تحلیل موضوعات اقتصادی و گردشگری برای تهیه برنامه جامع شهر اصفهان، مشکلات شهر اصفهان از سوی متخصصان حاضر از دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در چند دسته، صنعت، کشاورزی، گردشگری، مسکن، خدمات، بازرگانی، مالیه شهری و فقر شهری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در این نشست، کلیدی‌ترین مشکلات حوزه مسکن ایجاد رانت زمین در اصفهان، فعالیت بنگاه داران و بازیگران پنهان برای افزایش نرخ زمین و املاک با انجام معاملات صوری، نقش بانک‌ها در تعیین نرخ املاک، توسعه ساخت و ساز برای استفاده از رانت محدودیت زمین در اصفهان، وابستگی شدید مسکن به دوره‌های رونق و رکود، محدودیت فرصت‌های انبوه سازی، ورود افراد غیرحرفه‌ای و سرمایه‌های خرد به حوزه مسکن و کاهش کیفیت تولید مسکن، عدم انطباق ضوابط ساخت و ساز با نیازهای بازار، نگاه منفعت طلبانه برخی دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی به حوزه مسکن و عدم توسعه روستاها و مهاجرت افراد به شهر اصفهان عنوان شد.

سیاست‌ها در اصفهان افزایش تراکم برای پاسخ دادن به نیاز مسکن بوده است

سیاست شهر اصفهان افزایش تراکم برای پاسخ دادن به نیاز مسکن بوده است و با توجه به اینکه جمعیت شهر اصفهان از ناحیه مهاجرت و نه زاد و ولد رو به افزایش است، باید برای جمعیت متقاضی مسکن تولید شود که یکی از این راهکارها، توسعه درون زا (نوسازی بافت فرسوده) برای سکونت مردم است.

از سوی دیگر کارشناسان، شکل گیری شهرهای دیجیتال به جای شهرهای عمودی و افقی مطرح شد. برهمین اساس شهرها باید بر مبنای اقتصاد سبز توسعه پیدا کنند تا رفاه شهروندان نیز تأمین شود.

اصفهان شهری دارای چارچوب در گذشته بوده است اما اکنون نظم شهری در آن به هم خورده است و تا روستاها توسعه پیدا نکرده و اشتغال زایی در آنها شکل نگیرد، این وضعیت در اصفهان هم ادامه پیدا می‌کند.

افراد رانتخواری که شاید پول چندانی هم در دست ندارند با بازارسازی توانسته‌اند، قیمت زمین و مسکن را در شهر جابجا کنند. البته نقش بانک‌ها هم در این زمینه چندان بی تأثیر نیست و در بسیاری از موارد بانک‌ها تعیین کننده نرخ زمین در مناطق شده‌اند. به طوریکه ورشکستگی نظام بانکی در سال‌های اخیر با تورم بخش مسکن در یکی دو سال گذشته جبران و زیان انباشته بانک‌ها به سود تبدیل شد.

همچنین در این جلسه در خصوص حوزه کشاورزی در شهر و شهرستان اصفهان، سطح پایین تکنولوژی تولید در بخش کشاورزی، نبود توسعه اقتصاد دانش بنیان در این بخش، کیفیت پایین نیروی انسانی در این حوزه، مقیاس کوچک تولید، بحران آب، واردات گسترده محصولات کشاورزی، فضای کسب و کار نامناسب، الگوی کشت نامناسب به عنوان مشکلات اصلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

تضعیف بخش خدمات چالش اقتصاد شهری اصفهان

تضعیف بخش خدمات به عنوان یکی دیگر از بخش‌های اقتصادی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت که افزایش مشاغل تبعی به ویژه خرده فروشی‌ها و عدم ارتباط بخش خدمات به عنوان پشتیبان تولید با فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی در بعد سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان مسائل این بخش مطرح شد.

تضعیف بخش گردشگری به عنوان دیگر مشکل اقتصادی شهر اصفهان شناسایی شده است که در این راستا، مؤلفه‌های مختلفی مانند مسائل سیاسی کشور با سایر کشورها، فضای نامناسب کسب و کار در اصفهان، عدم وجود زیرساخت‌های کافی و مناسب گردشگری، عدم وجود برنامه مدون راهبردی در حوزه گردشگری، کمبود شدید مراکز تفریحی و سرگرمی در اصفهان به عنوان محصولات گردشگری مکمل برای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر و نوسانات اقتصاد کلان شهر به عنوان عوامل تاثیرگذار مورد بحث قرار گرفت.

بخش بازرگانی به عنوان یکی دیگر از بخش‌های ضعیف شده اقتصاد اصفهان نیز در نشست امروز واکاوی شد که در این زمینه هم، تغییرات متعدد قوانین و مقررات، فضای نامناسب کسب و کار در اصفهان و استفاده از شیوه‌های سنتی بازرگانی، به عنوان مؤلفه‌های مؤثر در مشکلات بازرگانی اصفهان مطرح شد.

مکان یابی نادرست برای استقرار صنعت، اولویت دریافت سود به جای کاهش هزینه در بخش‌های صنعتی و به تبع آن مقاومت در برابر استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش هزینه‌ها، ارزان بودن انرژی و ... به عنوان بخشی از ریشه‌های مشکلات صنعتی اصفهان مطرح و تحلیل شد.

در این بخش، نبود تقاضای کالای باکیفیت از سوی مصرف کننده، به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مسائل مورد بحث واقع شد.

فقر شهری در سطح شهر اصفهان یکی دیگر از مسائل حوزه اقتصادی این شهر بود که دلایل رخداد آن پرداخته شد و فاکتورهایی همچون، مهاجرت اقشار ضعیف، کم سواد و بدون مهارت به اصفهان، افزایش قیمت زمین و املاک در شهر، توزیع ناعادلانه امکانات در شهر و تضعیف ساختار اقتصاد شهر مورد تحلیل قرار گرفت.

مالیه شهرداری اصفهان از دیگر حوزه‌های اقتصاد شهری اصفهان بود که به ضعف‌های این حوزه هم پرداخته شد و مسائلی همچون عدم تناسب منابع تأمین مالی شهرداری با وظایف بر عهده آن، استقلال مالی شهرداری‌ها از دولت، ضعف قوانین کلان نظام برای تأمین مالی شهرداری‌ها، تضعیف ساختار اقتصاد شهر در سال‌های اخیر، تضعیف بسترهای وقوع درآمد شهرداری‌ها در سال‌های گذشته، افزایش فقر در اصفهان، کاهش حجم ساخت و ساز، تلاش بسیار محدود شهرداری اصفهان برای توسعه اقتصادی شهر و جذب سرمایه گذار، ناپایداری ساختار درآمدی شهرداری اصفهان به واسطه وابستگی به درآمدهای ساخت و ساز، ضعف قوانین و مقررات مربوط به نظام درآمدی شهرداری و ضعف ساختار بودجه ریزی شهرداری و .... به عنوان مشکلات بخش مالیه شهرداری مورد تحلیل قرار گرفت.

در نتیجه بروز ترک‌هایی در بخش‌های مختلف اقتصادی شهر اصفهان همچون مسکن، مالیه شهرداری، بازرگانی، کشاورزی، صنعت، خدمات و .... ساختار اقتصادی شهر و شهرستان اصفهان در سال‌های گذشته رو به ضعف گذاشته است که قرار است راهکارهای متناسب با حوزه شهر – منطقه اصفهان در برنامه جامع اصفهان برای آن اندیشیده شود.

کد خبر 388448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.