ایران "گام سوم" را محکم بر می دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار مذاکره است، اگر تعهدات اروپائیان محقق شد، ما نیز کاهش تعهدات خود را متوقف می کنیم.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجرای گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تمایلی به خروج از برجام ندارد و همواره طرفدار مذاکره است، اما واقعیت موجود این است که اروپائیان به تعهداتی که در جلسات مذاکره مطرح می کنند، پایبند نیستد.

وی افزود: اروپائیان قول داده بودند  ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری در ازای پیش فروش نفت به ما خواهند داد، ضمن اینکه برای فروش فعلی نفت نیز تحریم را حذف کنند و انتقال پول ایران را تسهیل کنند، ولی متاسفانه این اقدامات از جانب اروپا عملی نشده است. از سوی دیگر امروز وزیر خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را در دستور کار خود قرار می دهد، لذا  با توجه به مجموعه این شرایط، جمهوری اسلامی دوماه دیگر به طرف مقابل فرصت می دهد، اما گام سوم در کاهش تعدات برجامی را محکم بر می دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر طی دو ماه پیش رو، مذاکرات و مباحث به نتیجه رسید، ما به برجام و انجام تعهدات خود بر می گردیم.

کواکبیان تاکید کرد: در حال حاضر توپ و زمین بازی در دست اروپائیان است و  آنها هستند که باید به تعهدات خود عمل کنند. 

وی در پاسخ به این سئوال که اروپا چقدر توان مقابله با اقدامات آمریکا در کاهش سطح تحریم ها را دارد، گفت: این مطرح می شود که اروپا گاهی توان لازم برای مقابله با آمریکا را ندارد، اما نکته مهم این است که اروپا در مواردی که توان و امکان مقابله را هم دارد، اقدام جدی نمی کند، بنابراین من معتقدم چه اروپا بتواند و عمل نکند و چه توان نداشته باشد، به حال ما فرقی ندارد، چرا باید ما به صورت یک جانبه تعهدات خودمان را عمل کنیم؟ 

عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که برخی در داخل اجرای گام سوم را به نوعی خروج از برجام تلقی می کنند، گفت: اجرای این مرحله از کاهش تعهدات به منزله خروج ازبرجام نیست.

کد خبر 388437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.