دستگاه قضا در مبارزه با فساد جدی است

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان گفت: رویکرد دستگاه قضایی تلاش برای اجرای عدالت عمومی و اجتماعی، قانون مداری، احیا حقوق عامه و مبارزه با فساد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شاهین شهر و میمه، علی اصفهانی در آئین تکریم و معارفه دادستان شهرستان شاهین شهر و میمه اظهار کرد: انقلاب بودن، مدیریت جهادی و نیت، انگیزه و عزم خالص و سرلوحه  فعالیت‌های نیروهای قضایی برای خدمت رسانی به مردم و مبارزه با فساد است.

وی یکی از راهکاری تحقق عدالت اجتماعی را مبارزه با فساد نام برد و افزود: عرصه‌های مبارزه با فساد زیاد است و از مهم‌ترین عرصه‌های فساد، فرار مالیاتی و واگذاری‌های غیر کارشناسی در اصل ۴۴ قانون اساسی است که همه باید در راستای تحقق مبارزه با فساد گام بردارند.

شرایط اقتصادی کشور منجر به افزایش پرونده‌های قضایی شده است

همچنین اسفندیار تاجمیری، سرپرست فرمانداری شهرستان شاهین شهر و میمه نیز دراین آئین با گرامیداشت ایام محرم و تجلیل از حرکت حیات بخش امام حسین (ع) به عنوان نماد بی بدیل دینداری و آزادگی، گفت: با توجه به جایگاه قانونی و عرفی داداسرا در تشکیلات قضایی کشور امروز یکی از نقاط عطف اداره شهرستان رقم می خورد.

وی اظهار کرد: اهمیت و جایگاه قوه قضائیه از باب تامین عدالت، تظلم خواهی مردم نقش تعیین کننده احقاق عامه، تنظیم کننده روابط اجتماعی و مرزهای حق و تکلیف و صیانت از قانون بعنوان فصل الخطاب مراودات و مناسبات اجتماعی است.

سرپرست فرمانداری شاهین شهر گفت: از منظر تاریخی رویکردهای منصفانه و عادلانه و توجه به حقوق عامه توسط برخی صاحب منصبان و کارگزاران دوره‌های گذشته، موجب خوش نامی و نیک نامی آنها در حافظه تاریخی جامعه شده است و در دنیای معاصر و دولت های مدرن و مردم سالار وجود ارکان قضایی قانونی از شاخص های توسعه و پیشرفت محسوب می شود و در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور در عصر مشروطیت درخواست تاسیس عدالتخانه توسط ترقی خواهان و مبارزان آن زمان نشانه اهمیت دستگاه احقاق حقوق عامه و عدالخواهی در جامعه است.

وی افزود: در ساختار نظام، قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای سه گانه تشکیل دهنده حاکمیت کشور از موقعیت ممتازی برخوردار است و تصریح قانون اساسی به استقلال قاضی از نقاط عطف ماهیت حکومت به شمار می رود.

وی گفت: امروز بدلیل مشکلات اقتصادی و برخی نارسایی‌های اداری و خدماتی و مشکلات در حوزه فرهنگ عمومی و سبک زندگی و ملاحظات حکومتی، حجم زیادی از پرونده های حقوقی و کیفری در تشکیلات قضایی مطرح می شود که تلاش مجموعه ارکان قضایی و اداری قوه و ضابطین مرتبط شایسته تقدیر است.

تاجمیری با اشاره به جایگاه دادسرا از مناظر مدعی العمومی، مسئولیت حفظ و توسعه نظم و امنیت و کشف جرم و حفظ حقوق عمومی و حدود شرعی و امور حسبی تصریح کرد: دادسرا در پیشانی کار قضایی و مراجعات مردم قرار دارد و خدمات آن در کنار دادگاه‌های دادگستری زمینه ساز احساس امنیت برای مردم می‌شود.

وی با معرفی ظرفیت‌ها و شاخص‌های مثبت شهرستان به برخی آسیب‌ها و عرصه‌های بروز تخلف جرم و قانون شکنی اشاره و گفت: معمولا برخی عارضه‌ها و مشکلات سطحی ناشی از ناهنجاری ها، تاثیرات جنگ رسانه ای و تهاجم فرهنگی، بی اطلاعی و جهل نسبت به قوانین، چالش های حوزه تربیتی و شکاف نسلی و احیانا ناشی از اقدامات سازمان یافته هنجارشکن مطرح و مورد توجه قرار می گیرد در حالیکه علاوه بر این مشکلات و گرفتاری های عمقی و زیرسطحی در حوزه قانون گریزی فضای رانتی و منفعت طلبانه و بعضا کنار گذاشتن اخلاق و مناسبات انسانی ارجحیت دارد.

سرپرست فرمانداری اظهار کرد: می بایست در راستای مبارزه با این موارد اهتمام و عزم جدی همه ارکان تاثیرگذار به ویژه ارکان حاکمیتی بدون اعمال سلایق و وابستگی‌های خاص بر کاهش و رفع این مشکلات و اجرای قانون قرار گیرد و مردم داری و کمک به حفظ امید و تقویت رفاه و انسجام عمومی بعنوان دستور کار اصلی تلقی شود.

مبارزه با سگ گردانی و قلیان مهم ترین دستاورد در شاهین شهر

همچنین محسن بوسعیدی، دادستان سابق شاهین شهر در این آئین مدیریت انقلابی، عادلانه، منصفانه و قلطعانع عمل کردن بدون تعارف و طبق موازین و مبانی شرع و انقلاب را سرلوحه فعالیت‌های ۵۰ ماهه نام برد و گفت: از مهمترین فعالیت‌ها در این مدت جمع آوری مراکز عرصه قلیان، جلوگیری از سگ گردانی و مبارز ه با فساد در شهرستان شاهین شهر و میمه نام برد.

در این آئین طی حکمی سید نصرالدین صالحی به دادستانی شهرستان شاهین شهر و میمه منصوب و از تلاش‌های ۵۰ ماهه محسن بوسعیدی تجلیل شد.

صالحی پیش از این دادستان شهرستان نایین بوده و قرار است بوسعیدی به عنوان رئیس شعبه یک کیفری دادگستری اصفهان معرفی شود.

کد خبر 388426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.