دغدغه فعالان اقتصادی اصفهان در حوزه استاندارد بررسی شد

برخی از فعالان اقتصادی در جلسه "بررسی مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان استان اصفهان در حیطه استاندارد" به بیان مشکلات خود پرداختند و این موارد را مخل فعالیت اقتصادی خود معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز چهارشنبه -۱۳ شهریورماه- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در جمع فعالان اقتصادی اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان با هیئت همراه خود حاضر شد. فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه نیز با بیان مسائل و مشکلات خود، خواستار رفع آنها شدند.

در این نشست بهنام ابراهیمی، مدیر واحد بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان، به بیان کلی مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه استاندارد پرداخت و گفت: "نپذیرفتن استانداردهای مالی از سوی برخی از کشورهای هدف صادراتی"، ‌"نامشخص بودن روند صدور گواهی اظهاریه انطباق برای برخی از کالاهای صادراتی"، "طولانی بودن فرایند تعیین ماهیت برخی از کالاها با توجه به ارسال نمونه به سایر استان‌ها به ویژه تهران و البرز به دلیل ممکن نبودن آزمایش در سطح استان"،‌ "افزایش شدید تعرفه آزمون های استاندارد از سوی آزمایشگاه های همکار و شرکت معیار صفت"، "تعدد نمونه برداری  از محصولات صادراتی دارای پروانه استاندارد در گمرک"، ‌"صادرات محصولات بی کیفیت و بعضا تقلبی و بدون استاندارد اجباری صادراتی (محصولات کشاورزی،‌ صنایع دستی،‌ مبلمان و...)"،‌ "پیچیده و زمان بر بودن فرایند صادرات برخی از کالاهای صادراتی استان"، و "ضرورت حمایت ویژه از سازمان استاندارد از واردکنندگان مواد اولیه و کالای اساسی جهات تولید" از جمله این مشکلات است.

کیانی، یکی از فعالان اقتصادی در حوزه نور و روشنایی در این جلسه گفت: به منظور تامین قطعات و مواد اولیه حد واسط برای خط تولید شرکت، اقدام به واردات کالا کردیم که مبتنی بر استانداردهای لازم است. به علاوه همچون دیگر وارد کنندگان علاوه بر مشکلاتی که در حوزه ارز و مبادلات بانکی وجود دارد در زمینه امور گمرکی و استاندارد نیز با مسائلی روبه رو هستیم. در سیستم استاندارد فرایند پذیرش ارجاع و نمونه برداری کالا در گمرک به دلیل مشکل قطعی مکرر سامانه بسیار زمان‌بَر بوده و باعث طولانی شدن فرایند ترخیص کالا و تحمیل هزینه‌های سنگین به شرکت می شود.

وی افزود: ارجاع ازمون کالا از گمرکات کشور به تهران و کرج به دلیل عدم تائید صلاحیت لازم جهت آزمایشگاه های محلی است با توجه به اینکه گمرک شهید رجایی یکی از گمرکات بزگ کشور می باشد در برخی از موارد صلاحیت ازمایشگاه های مستقر در این گمرک رد می گردد و موارد آن ها به گمرکات تهران واگذار می گردد که بسیار زمان بر است.

صادرات قیر عراق به نام قیر ایران!

شیاسی، نماینده انجمن صنایع قیر و بسته بندی فرآورده های نفتی استان اصفهان نیز با بیان اینکه قیر کشور عراق به نام قیر ایران به ترکیه صادر می‌شود، گفت: ترکیب این قیر با موادی مانند قیر معدنی و روغن سوخته صورت مناسبی برای کشور ندارد. واقعیت این است که بسیاری از بازارهای خود را از دست داده‌ایم. استان اصفهان در استاندارد سازی قیر نقش مهمی دارد.

 وی از سازمان ملی استاندارد درخواست کرد تا در استانداردسازی قیر و صادرات قیر با کیفیت، نسبت به بهبود وضعیت صادرات این محصول کمک کند.

مطابقت ندادن کاربرد کالا با آزمون استاندارد

اصیلی، فعالی دیگر در حوزه خوراک دام و طیور نیز گفت: کاربرد کالا با آزمون استاندارد تطابق پیدا نمی کند.

 بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در پاسخ به او با اعلام مطلع بودن از این مشکل از برگزاری جلسه‌ای به منظور حل و رفع آن در آینده خبر داد.

صادرات کالای بی کیفیت

یک صادرکننده فعال در حوزه صنایع مبلمان با بیان اینکه صادرات کالاهای بی کیفیت از ایران به دیگر کشورها، فعالیت دیگر صادرکنندگان را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد، دراین جلسه اظهار کرد: حضور کارشناسی از هر اتحادیه زیر نظر اتاق بازگانی یا سازمان ملی استاندارد در ارزیابی امور می تواند به ارتقای کیفیت صادرات کمک کند.

اختلاف میان دو دستگاه در تعیین مواد اولیه محصول

محمد حسین گلشن دیگر فعال اقتصادی در این جسله از اختلافات میان دستگاهی سخن گفت و آن را عامل سه ماه رسوب کالای مربوطه در گمرک دانست.

وی گفت: به عنوان مثال اختلاف میان گمرک و استاندارد در تشخصیص محصول یا ضایعات بودن "شمش چودن کوره بلند" باعث رسوب سه ماهه محصول در گمرک شد ه است.

نماینده انجمن صنعت باتری و ذخیره سازی انرژی نیز "اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای هر محموله صادراتی یا وارداتی و وجود نداشتن امکان دریافت یک مجوز کلی،‌ قید نشدن محصولات جدید در پروانه تولید"،‌ "وجود نداشتن امکان حک برند شرکت ثالث برای صادرات" و همچنین "وجود نداشتن امکان صادرات محصول بدون نشان و برند ایران" را از جمله مشکلات این حوزه دانست.

دریافت مجوزهایی غیر از استاندارد

اسماعیلی،‌ فعال حوزه محصولات پلی اتیلن،‌ نیز با بیان اینکه حتی پس از دریافت گواهی استاندارد،‌ نیاز به دریافت دیگر مجوزها برای فروش محصول به شرکت‌هایی مانند شرکت گاز وجود دارد، خواستار حذف این موانع اضافی شد.

از نظر این فعال اقتصادی دریافت گواهی استاندارد باید مجوز جامعی برای ورود به هر حوزه ای باشد.

وی همچنین صادرات محصولات پلی اتیلن با قیمت و کیفیت پایین را عامل به زیر سوال رفتن فعالان این حوزه دانست.

نسیم رخشان،‌ کارشناس دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران نیز با انتقاد از دریافت کد استانداردهای غیر ضروری توسط برخی از شرکت،ها، گفت: برای تصویب و تایید هر کد استاندارد ده ها ساعت زمان کارشناسی صرف می شود، ‌این در حالی است که برخی از تولید کنندگان ده ها کد استاندارد دریافت می کنند و تنها با چند کد اقدام به فعالیت بازرگانی می کنند.

در پایان این جلسه نیز مقرر شد هیئتی از سازمان ملی استاندارد با اختیار کامل در ماه آینده در استان اصفهان حاضر شده و به حل مشکلات فعالان اقتصادی این استان بپردازند.

کد خبر 388425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.