امضاهای بیانیه نمایندگان در حمایت از «گاندو» گم شد

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

در حق اعضای فراکسیون امید بی‌انصافی شد

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در خصوص جلسه اعضای فراکسیون امید با مجمع روحانیون مبارز گفت: جمع‌بندی ما این بود که باید یک گزارش کاری بدهیم و در عین حال تعامل‌مان را با نهادهای راهبردی جریان اصلاحات و همچنین احزاب اصلاح‌طلب داشته باشیم که اولین جلسه از این نوع را با مجمع روحانیون مبارز برگزار کردیم. البته کمیته سیاسی فراکسیون امید جلساتی را با نهادهای اصلاح‌طلبی و نهادهای حاکمیتی داشته است، اما این اولین جلسه‌ای بود که تلاش شد هم دیدگاه‌هایمان را نسبت به مسائل روز و هم عملکرد فراکسیون را مشخص کنیم که جلسه خوبی بود و انشاالله این نوع جلسات را ادامه دهیم. 

نظر شخصی من این است که ما باید کاری کنیم که مردم اثر آن را ببینند نه وعده بدهیم و ناموفق باشیم که البته این هم خودش راهبردی است و خیلی‌ها این وعده‌ها را بیان می‌کردند. در دولت دوم آقای خاتمی هم به ویژه دو سال اول خیلی مورد نقد قرار می‌گرفتیم که خوشبختانه امروز که شاخص‌ها را بررسی می‌کنید می‌بینید واقعا دولت اصلاحات به خصوص در دولت دوم برجسته است. این رویکرد را در فراکسیون امید هم داشتیم. به این معنا که اولا رفتارمان به گونه‌ای باشد که تعامل و همکاری با فراکسیون‌های دیگر داشته باشیم و نخواستیم هر کاری که انجام می‌شود بگوییم ما انجام دادیم یا در نتیجه عملکرد ما و مجلس بود به همین دلیل کمتر گزارش کار می‌دادیم، مگر در مواردی که لازم و ضروری بود. در مواردی که مسئله سیاسی و امنیتی می‌شد ما گزارش‌هایی ارائه می‌کردیم. اما در حال حاضر اواخر کار است و من احساس می‌کنم اعضای فراکسیون امید انصافا بیش از حد مظلوم واقع شده‌اند.

وی پیرامون نحوه پایش نمایندگان تاکید کرد: این پایش فقط پایش نمایندگان نیست. ماجرا از این قرار است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عنوان یک نهاد اجماعی صلاح‌طلبان است، فقط برای یک رویکرد سیاسی انتخابات نیست بلکه باید ارزیابی هم داشته باشد. ما در این مسیر فعلا از نمایندگان مجلس شروع کردیم اما در ادامه به سراغ اعضای شوراهای شهر در کلان‌شهرها هم می‌رویم و آنها را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

آنچه بین آیات یزدی و آملی لاریجانی پیش آمده مباحثه نبود، بدوبیراه گفتن بود

حجت‌الاسلام مسیح مهاجری در پاسخ به سؤالی درباره تلاش طیفی از تندروها برای ایجاد دوقطبی و دوگانه بین روحانیت در قم و تأثیر این موضوع بر بی‌اعتبار شدن جایگاه حوزه و روحانیت، گفت: این دوگانه‌سازی در دل روحانیت وجود دارد و بسیار خطرناک است. منشا آن هم، خود حق پنداری است. یک عده‌ای فکر می‌کنند که انقلاب هستند، انقلابی هستند، اسلام هستند، حق هستند. آنها می‌فهمند و دیگران نمی‌فهمند. این تفکرات خطرناک است، اساسا هیچ کسی نباید خودش را اسلام بپندازد.

مسیح مهاجری با تأکید براینکه قم باید آزادترین مرکز گفت‌وگوها باشد، خاطرنشان کرد: همه باید بنشینند و حرف بزنند. همان جلسه پنج شنبه که سخنرانی آقای واعظی را برهم زدند، آن آقا می‌توانست حرفش را بزند و بگوید من این حرف را دارم، شما جوابی اگرداری بگو، نه اینکه بگوید تو حرف نزن، تو لیاقت حرف زدن نداری. این طیف از افراد هرچه می‌خواهند می‌گویند و به طرف مقابل هم می‌گویند تو صحبت نکن. این رفتارها خطرناک است.

مسیح مهاجری به ماجرای اختلاف پیش آمده بین آیات یزدی و آملی لاریجانی هم اشاره‌ای کرد و گفت: آنچه بین این دو چهره اتفاق افتاد مباحثه نبود، بدوبیراه گفتن بود. این خوب نیست. وقتی دوتا رئیس سابق قوه قضائیه به همدیگر می‌پرند و همدیگر را آنطور لخت و عریان افشا می‌کنند، مردم چه بگویند؟ این دو چهره می‌توانستند بشینند و حرف هایشان را با هم مطرح کننند، چه دلیلی داشت اینگونه مطرح کنند و در فضای مجازی و رسانه‌ای علنی کنند، این برای خودشان و جامعه بد بود تأثیرات منفی زیادی داشت.

ترامپ و مایکل جکسون برای احمدی نژاد وسیله هستند

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به تحرکات گاه و بیگاه محمود احمدی نژاد و تعبیر انتخاباتی بودن این تحرکات در محافل سیاسی، گفت: به نظر می رسد احمدی‌نژاد با رفتارهای پوپولیستی و مردم فریبانه به دنبال آن است تا در انتخابات آینده گروهی را تحت تاثیر قرار دهد، البته مخاطب چنین شعارهایی افراد بی‌تفاوت و بی قیدی هستند که مایکل جکسون را الگوی خود می دانند؛ احمدی‌نژاد با نیم‌نگاهی به این گروه در تلاش است تا آنها را به سمت خود جلب کند تا در صورت ارائه لیست یا کاندیدا شدن بتواند بدنه رایی برای خود ایجاد کند.

سبحانی‌نیا با تاکید بر اینکه نگاه احمدی نژاد این است که هدف وسیله را توجیه می کند، ادامه داد: هدف او مطرح بودن است و مایکل جکسون و ترامپ یا هر چیز دیگری برای او وسیله هستند.

وی درباره نگرانی‌ها در زمینه بروز پوپولیسم و موفقیت این نگاه‌ها در انتخابات آینده، گفت: اگرچه نگرانی در این زمینه وجود دارد و اینکه شگردهای عوام‌فریبانه همچنان بر قشری از مردم تاثیرگذار است ولی با توجه به تجربه مردم در چندین سال اخیر و عوارض چنین انتخاب هایی و با در نظر گرفتن اینکه تبعات این رفتارها را درک کرده اند می شود امیدوار بود که با بررسی و دقت نظر بیشتر به این مسائل ورود کنند، در عین حال باید هشیار باشند و آگاهانه برخورد کنند.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: از طرفی دستگاه‌های مسئول اعم از شورای نگهبان و مجموعه های دیگر هم باید در این قضیه هشیارانه برخورد کنند که جامعه انقلابی ما در آینده گرفتار پوپولیسم نشود.

مدعیان جدید شفافیت، چرا از اعلام اسامی طفره می روند؟

پس از آنکه با پیگیری ها مسئله تخلف صورت گرفته در اعلام تعداد امضاکنندگان بیانیه حمایت از عوامل گاندو در مجلس شورای اسلامی در سطح رسانه‌ها طرح گردید، احمد مازنی، نماینده مردم تهران، با ارائه تذکری به هیئت رئیسه خواستار شفاف شدن تخلف روی داده و جبران آن شد. در پی این تذکر احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس و مسئول قرائت بیانیه ها، در جلسه دوشنبه گذشته توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. با این حال به نظر می رسد توضیحات امیرآبادی، قانع کننده نبوده و موجب ایجاد ابهامات دیگری شده است. 

«احمد مازنی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره توضیحات امیرآبادی را ناکافی دانسته، و علت طرح تذکر خود را اینگونه شرح داد: تذکر من در این رابطه بود که بر اساس ماده ۱۱۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس، اگر بیانیه ای از طرف نمایندگان صادر شود که تعداد امضای آن حداقل بیش از نیمی از تعداد نمایندگان باشد، آن بیانیه می تواند در صحن قرائت شود و اسامی امضاکنندگان در مشروح مذاکرات منتشر گردد.

مازنی ابهام دیگر را اتهامی که امیرآبادی متوجه دولت و جریان سیاسی اصلاحات کرد، دانست و گفت: مسئله دیگر این است که امیرآبادی گفته که برخی نمایندگان امضاکننده از دولت ترسیده اند. البته دفاع از دولت به بنده ارتباطی ندارد و آقای حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور طی یادداشتی که برای هیئت رئیسه فرستاده اند، اعلام کردند دولت در این زمینه دخالت نداشته. اما این که ادعا شده است یک جریان سیاسی فضای رعب ایجاد کرده است، این سوال راه ایجاد می کند که کدام جریان سیاسی در مجلس رعب ایجاد کرده که نمایندگان جرات ندارند اسامی شان منتشر شود؟

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: اگر منظورشان جریان سیاسی مطبوع من، یعنی جریان اصلاح طلبان و فراکسیون امید است، خب همه می دانند که جریان اصلاحات نه اسلحه دارد و نه طناب دار و نه سایر امکاناتی که بتواند رعب و وحشتی برای کسی ایجاد کند. هرچند احتمالا مراد ایشان این است که این جریان چون در افکار عمومی ریشه دار است، اگر کسی کاری کند که اصلاح طلبان مخالف او باشند، افکار عمومی هم با او مخالف خواهند شد.

احمد مازنی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری برای طرح قانون شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع دیگر این است که باید به برخی از دوستان ما که اخیرا به شدت طرفدار شفافیت شده اند و یکی از درس های اصلی مکتب اصلاحات را دارند به نام خودشان مصادره می کنند، تذکر داد که خب این هم نوعی شفافیت است. اگر بیانیه ای را امضا کرده اید، خب پای امضایتان بایستید و اعلام کنید چه کسانی بیانیه را امضا کرده اند.

ترامپ به این نتیجه رسیده که نمی توان به ایران حمله کرد

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در جریان بازدید از مرکز آموزش رزم مقدماتی شهید مدرس نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه در وضعیت منطقه‌ای جبهه مقاومت روز به روز در جهت تضعیف قدرت رژیم صهیونیستی در حال پیشرفت است، گفت: وقتی که پهپاد فوق پیشرفته متجاوز امریکایی زده شده رئیس جمهور آمریکا تا آستانه تصمیم رفت و این حسابگری را ارتش آمریکا برای او شفاف کرد، در یک جلسه‌ای برای رییس جمهور آمریکا برآورد اطلاعاتی دادند که درصورت حمله به ایران در فضا چه اتفاقی می‌افتد، در  تنگه هرمز و کشورهایی که ایران به عنوان بازوانی در جبهه مقاومت ایجاد کرده چه اتفاقی می‌افتد و در حوزه موشکی ایران چه اتفاقی می‌افتد. دو جلسه دو سه ساعته این آقا نشسته و گوش داده و به این نتیجه رسیده که نمی توان به ایران حمله کرد و این یک دروغ بزرگ است که به خاطر جان چند صد نفر از حمله به ایران منصرف شده است.

کد خبر 388424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.