بخش فرهنگی کشور در شرایط اقتصادی کنونی بی پناه مانده است

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کشور، بخش فرهنگی بی یار و یاور و بی‌پناه مانده است، گفت: مسئولان اجتماعی و فرهنگی رسالت‌های خود را فراموش کرده‌اند. دولت و بخش خصوصی توان و اهتمام کار برای فرهنگ را ندارند، این مسئله یک خطر و تهدید بزرگ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود کثیری صبح امروز _۱۳ شهریور ماه_ در نشست خبری رونمایی از اسناد مهم تاریخی که در مرکز اسناد برگزار شد، اظهار کرد: مرکز اسناد وظیفه دارد اسناد خصوصی، خاندانی و دولتی را نگهداری، حفظ و فهرست نویسی کند همچنین در اختیار پژوهشگران قرار دهد. این اسناد از راه‌های مختلف مانند خرید، اهدا و حتی امانت به سازمان وارد می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان ادامه داد: این سازمان دولتی است و هزینه‌هایی که اخذ می‌شود تنها هزینه‌های مصرف بوده و هیچ درآمدی در مرکز اسناد وجود ندارد. اطلاعاتی که در این مرکز به ثبت می‌رسد وارد سامانه "رسا" شده و در دسترس همه قرار می‌گیرد.

وی سپس با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مرکز، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی از اسناد قدیمی، تجلیل از بزرگان، انجام مصاحبه با افراد تاثیرگذار و تولید تاریخ شفاهی، برنامه‌های پخش و نقد فیلم و کتاب و... از جمله مسئولیت‌های این مرکز است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز، برگزاری کارگاه "خط سیاق" بوده، چراکه متخصصی که قادر به خواندن این خط باشد در اصفهان وجود نداشت. در هفته آینده نیز نگارخانه مجموعه افتتاح خواهد شد.

کثیری با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کشور، بخش فرهنگی بی یار و یاور و بی‌پناه مانده است، گفت: مسئولان اجتماعی و فرهنگی رسالت‌های خود را فراموش کرده‌اند. دولت و بخش خصوصی توان و اهتمام کار برای فرهنگ را ندارند، این مسئله یک خطر و تهدید بزرگ است. به مخازن مرکز در یک سال گذشته به اندازه ۱۰ سال سند وارد شده و در حال پر شدن است.

اگر اسناد در شرایط نامطلوبی قرار بگیرد چاره‌ای جز انتقال آن نداریم

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان اضافه کرد: اگر تا آخر شهریورماه مسئولان استانی کمک نکنند، مجبور می شویم که بخشی از این اسناد را به تهران منتقل کنیم. حفظ و نگهداری اسناد برای ما بسیار مهم است و اگر قرار باشد اسناد در شرایط نامطلوبی قرار بگیرد چاره‌ای جز انتقال آن نداریم. از متولیان فرهنگ در دولت و بخش خصوصی تقاضا دارم تا با کمک‌های خود شرایط نگهداری از اسناد را در همین مرکز فراهم کنند.

وی ادامه داد: نام این محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی است و این محل متعلق به تمام ملت است، بنابراین تمام آحاد ملت نیز رسالتی بر عهده دارند که به ما کمک کنند. اینجا زمین و مجوز ساخت وجود دارد، اما سرمایه لازم برای ساخت نیست، اگر هزارمتر مربع مخزن ساخته شود تا ۲۰ سال آینده نیاز به انتقال اسناد نخواهیم داشت.

کثیری تصریح کرد: مجموعه بی نظیری از مطبوعات دوره ناصرالدین شاه و بسیاری نسخه منحصر به فرد را به دلیل کمبود مکان به تهران فرستادیم. بنابراین من هشدار می‌دهم اگر به ما کمکی نشود تا آخر شهریورماه مجبوریم سه میلیون برگ از اسناد را به تهران منتقل کنیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: در یک سال گذشته دو مجموعه سند بی‌نظیر به سازمان اسناد اصفهان اهدا شده که شامل مجموعه اسناد ملک التجار اصفهانی و علیقلی خان هژبرالسطان فریدنی است. هر دوی این مجموعه اسناد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 388401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.