کمبود داروی ایدز نداریم/ راه‌های درمان زگیل

ضرورت توجه به کارکرد سمن های سلامت، شش ماده غذایی برای جلوگیری از اشتهای زیاد، عدم کمبود دارو در زمینه بیماری ایدز، مواد غذایی موثر در بروز افسردگی و راه های درمان زگیل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ سخنگوی کانون هموفیلی ایران، خواستار توجه به جایگاه و کارکرد سازمان های مردم نهاد در ‌حوزه سلامت شد.

احمد قویدل، با انتقاد از بی مهری وزارت بهداشت به سازمان های مردم نهاد اظهار کرد: معاونت اجتماعی ‌وزارت بهداشت یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای این وزارتخانه بود. تشکیل این معاونت آن قدر نتایج مثبت و ثمر بخشی داشت که بار ها آرزو می کردیم ای کاش نهاد ریاست جمهوری نیز دارای ساختار معاونت اجتماعی بود و ارتباط تعریف شده ای با تشکل های مردمی داشت.

وی افزود: وجود معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت موجب برگزاری جلسات منظم وزیر با سازمان های مردم نهاد می گردید و وزیر بهداشت به صورت منظم در جریان مطالبات بیماران  بود و به موازات آن سازمان های مردم نهاد از ظرفیت وزارت بهداشت مطلع بودند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، گفت: تلاش وزیر وقت برای مشارکت سازمان های مردم نهاد در کمیسیون های تحصصی این وزارتخانه بستر یک همسویی را بین نیروهای دولت و تشکل های سازمان یافته مردم نهاد به وجود آورده بود و روز به روز این ارتباط توسعه یافته تر می شد.

قویدل تصریح کرد: یک از بزرگ ترین دستاوردهای این همکاری ها، توسعه فعالیت های اجتماعی به نقاط دور افتاده کشور و تشکیل سمن سراهای سلامت در برخی از استان ها و شهرستان ها بود. این مراکز پل ارتباطی بسیار خوبی برای سازمان های مردم نهاد و مردم و ظرفیت بزرگی برای پیشبرد سیاست های پیشگیرانه وزارت بهداشت در حوزه بیماری ها محسوب می شود.

وی گفت: از جمله این سمن سراها که عملکرد بسیار موفقی هم داشت سمن سرای سلامت مکران بود که در ایرانشهر ارائه خدمت می نماید. انجمن های ملی مانند ام اس، صرع، اتیسم، هموفیلی، تالاسمی، اسکیزوفرنی و...، در آن فعالیت می نمایند.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران، با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد بر بستر تلاش های دولت برای توسعه خدمات به نقاط دور افتاده در یک همکاری نزدیک آموزش های چهره به چهره را در حوزه های مختلف در دور افتاده ترین نقاط کشور انتقال دادند، افزود: موسسات خیریه حوزه سلامت مشتاقانه دفاتر خود را در مناطق دور افتاده تاسیس و همگام با دولت به مردم خدمت می کنند.  

وی خاطرنشان کرد: این انتظار از وزیر بهداشت بود که بسیاری از این دستاوردها را در حوزه همکاری دولت با سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت و بالعکس را حفظ نمایند. دکتر نمکی در ماه های اولیه وزارت خود از خلاصه کردن ارتباط سازمان های مردم نهاد به یک معاونت را نقد نمود و حتی وعده داد که این ارتباط با هدایت خودش تداوم یابد. این سخنان با اینکه امید بخش بود و ظاهرا خبر از توسعه ارتباطات به همه معاونت ها می داد فقط منجر به حذف معاونت اجتماعی در این وزارت خانه گردید. متاسفانه تا کنون حتی جلسه آشنایی سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت با وزیر برگزار نشده است.  

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران، ادامه داد: ماه ها پیش در میهمانی افطار جمعیت هلال احمر که رئیس جمهور هم حضور داشت در یک دیدار گذرا از وزیر در خواست نمودم که جلسه آشنایی با سازمان های مردم نهاد را برگزار نماید و ایشان قول مساعد داد اما  متاسفانه هنوز این جلسه برگزار نشده و عملا برنامه ای هم برای این دیدار تا کنون پیش بینی نشده است.

قویدل افزود: در شرایط کنونی در کمال شگفتی برخی زمزمه ها مبنی بر اینکه تمایلی در وزارتخانه به ادامه فعالیت برخی سمن سراها از جمله مکران شنیده می شود که بسیار ما را آزرده خاطر می کند. این مراکز در سایه تلاش گسترده و صرف هزینه هر دو بخش دولتی و غیر دولتی به وجود آمده است و انصاف نیست این دستاوردها به سادگی از بین برود.  

وی اظهار کرد: از وزیر بهداشت تقاضا داریم امکان بهره مندی بیشتر مردم را از خدمات سازمان های مردم نهاد فراهم آورد. تجربه همکاری سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در بحران زلزله و سیل و یاری متمرکز خیرین سلامت برای ساخت و تجهیز مراکز درمانی،  از جمله دستاوردهای قابل توجه این همکاری ها بوده است.  ما معتقدیم مدیران دولتی نباید با بی توجهی به حوزه های اجتماعی کشور، باعث دلسردی و از دست رفتن سرمایه های اجتماعی شوند.

مصرف این غذاها شما را افسرده می کند

محققان به تازگی به اطلاعات جدیدی درباره دلیل افسردگی نوجوانان دست‌ یافتند.

مطالعات گروهی از محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام نشان داد، وجود یک رژیم غذایی سالم برای نوجوانان می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. آن‌ها برای اثبات این امر، مطالعه‌ای چند ساله روی ۸۴ نوجوان انجام دادند.

نوجوانان شرکت‌کننده در این مطالعه ساکن بیرمنگام و از خانواده‌های کم‌درآمد و شامل تعداد مساوی از دختران و پسران بودند و از زمان شروع مطالعه به طور میانگین ۱۳ ساله بودند.

در این مطالعه، محققان نمونه ادرار افراد مورد مطالعه را جمع‌آوری و مقادیر سدیم و پتاسیم موجود در آن را اندازه‌گیری کردند. مقادیر بالای سدیم حاکی از مصرف سنگین غذاهای شور و فرآوری شده بود، در حالی که مقادیر بالای پتاسیم حاکی از رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات، ماهی و مرغ بود.

همزمان با بررسی نمونه ادرار، میزان افسردگی آن‌ها در مقیاس چهار نقطه‌ای ارزیابی شد که معلوم شد ۴ نفر از آن‌ها سطح بالایی از افسرگی داشتند.
این محققان یک سال و نیم بعد این آزمایش را تکرار کردند. با ادامه یافتن بررسی‌ها مشخص شد شرکت‌کنندگانی که در رژیم‌های غذایی آن‌ها فست‌فودهای پر از سدیم افزایش یافته است، سطح افسردگی هم در آن‌ها افزایش داشته است.

کمبودی در زمینه داروهای ایدز وجود ندارد

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که کشور کمبودی در زمینه داروهای مبتلایان به ایدز ندارد.

علیرضا رئیسی درباره برنامه‌های تامین و توزیع داروهای ضد رتروویروسی اظهار کرد: ارتقای سلامت افرادی که با HIV زندگی می‌کنند همواره به عنوان اولویت برنامه‌های سلامت ملی در جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد:برنامه کشوری کنترل HIV/AIDS در ایران همواره پیشرو در ارائه بهترین و به روز ترین درمان‌های ضد رتروویروسی، بر اساس آخرین دستورالعمل‌های مراقبت و درمان HIV دنیا بوده است.

وی افزود: تمام داروهای ضد رتروویروسی مورد نیاز به رایگان در سراسر کشور در اختیار افرادی که با HIV زندگی می‌کنند قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: پوشش درمان قابل توجه مبتلایان به HIV شناخته شده و نتایج درمان آنها با بار ویروسی مهار شده، گواه این مهم است.
رئیسی تاکید کرد: یکی از نقاط قوت برنامه مراقبت و درمان، دسترسی به بروز ترین داروها برای مبتلایان به HIV است.

معاون بهداشت افزود: در حال حاضر جدید ترین رژیم های دارویی (با پایه مهار کننده اینتگراز) و استفاده از داروی ارزشمند "Dolutegravir" ماه‌هاست که در کشور وجود دارد و برای افراد واجد شرایط در دسترس است و هیچ گونه کمبودی هم در این زمینه وجود نداشته است.
وی اظهار کرد: در مورد داروی ترکیبی vonavir که مشتمل بر سه داروی (تنوفوویر+ امتریسیتابین+ افاویرنز) است، از چند ماه قبل، از طرف معاونت غذا و دارو، مکاتباتی رسمی با شرکت تولید کننده داروی ووناویر شرکت EMCURE که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است در خصوص عمر قفسه ای داروهای موجود انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مذکور پس از چندین هفته بررسی و با ارائه مستندات نتایج سه مطالعه که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است اعلام کرد که عمر قفسه‌ای دارو تا ۱۲ ماه بعد نیز تمدید شده و دارو کیفیت مطلوب را برای درمان را خواهد داشت و این روند رسما توسط سازمان غذا و دارو به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام شد.

معاون بهداشت گفت: به همین دلیل مصرف داروها توسط مبتلایان مورد تأیید است. ضمن آن که سری جدید این دارو خریداری شده با تاریخ مصرف جدید از مهرماه در دسترس خواهد بود.
وی تصریح کرد: وزارت بهداشت با حمایت سازمان ملل متحد و زیر مجموعه آن WHO، UNAIDS برنامه Global Fand به گونه ای عمل کرده که هرگز دارویی که از لحاظ کیفیت و طول زمانی اثر بخشی مورد تایید نباشد در اختیار مبتلایان به این عفونت قرار نگیرد.

راه های درمان زگیل

 زگیل ها توده های کوچکی هستند که اغلب روی پوست دست و پا ایجاد می شوند. زگیل از نظر ظاهری متفاوت است و ممکن است به صورت دانه ای یا چند تایی رشد کند. برخی از زگیل ها به احتمال زیاد مناطق خاصی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.

زگیل ها توده های کوچکی هستند که اغلب روی پوست دست و پا ایجاد می شوند. زگیل از نظر ظاهری متفاوت است و ممکن است به صورت دانه ای یا چند تایی رشد کند. برخی از زگیل ها به احتمال زیاد مناطق خاصی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، نوعی از زگیل ها هستند که معمولاً روی کف پا ایجاد می شوند.  زگیلها غیر سرطانی هستند، اما می توانند شبیه سرطانهای خاصی باشند. بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود دارای زگیل خواهند بود. آنها بیشتر از بزرگسالان بر کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارند. آنها معمولاً به تنهایی از بین می روند اما ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. زگیل ها هیچ آسیبی به شما وارد نمی کند اما در بعضی موارد دردناک هستند. مانند ایستادن روی سوزن.

درمان زگیل

اگر درد دارید یا از بودنشان خجالت می کشید، می توانید زگیل را درمان کنید. یک داروساز می تواند در مورد زگیل کمک کند. برای خلاص شدن از شر زگیل می توانید از داروخانه ها کرم، گچ و اسپری و قطره مخصوص زگیل خریداری کنید. این درمانها تا ۳ ماه طول می کشد، ممکن است پوست شما را تحریک کند و همیشه کار نمی کند. شما نباید از این روش های درمانی سر خود استفاده کنید. داروساز شما می تواند در مورد بهترین روش درمانی برای شما مشاوره ای را ارائه دهد. پزشک معالج شما ممکن است بتواند زگیل منجمد یا به اصطلاح فریز کند، بنابراین چند هفته بعد از بین می رود. بعضی اوقات چند جلسه طول می کشد.

روشهای متداول درمان عبارتند از:

لیزر (در این روش درمانی با تاباندن اشعه ی لیزر بر روی زگیل ها می توان بافتهای آسیب دیده را از بین برد)

جراحی (برداشتن زگیل به طور کامل)

کرایوتراپی (موادی مانند نیتروژن مایع، زگیل ها را در دمایی بسیار سرد و تحت حرارت بسیار پایین از بین می برند)

سوزاندن (به وسیله ی جریان برق زگیل ها را از ریشه می سوزانند)

درمان های موضعی (داروهایی مانند پدوفیلین اگر به صورت موضعی بر روی زگیل ها استعمال شوند)

درمان های خانگی  (سرکه سیب و سیر)

درمان زگیل همیشه کاملاً موثر نیست و گاهی پس از درمان زگیل نیز برمی گردد.

جراحی معمولاً برای زگیل توصیه نمی شود.

نحوه انتشار زگیل

زگیل در اثر ویروس ایجاد می شوند. آنها می توانند از طریق سطوح آلوده یا از طریق تماس نزدیک پوست با افراد دیگر به افراد دیگر منتقل شوند. اگر پوست شما خیس یا آسیب دیده باشد احتمال بیشتری دارید که زگیل را گسترش دهید. ماه ها طول می کشد تا زگیل  پس از تماس با ویروس ظاهر شود.

راه های مراقبت از زگیل

دستان خود را بعد از لمس زگیل بشویید اگر فعالیت زیادی دارید دارید، روزانه جوراب خود را عوض کنیدهنگام شنا، زگیل ها را با یک چسب ضدآب بپوشانید. مواظب باشید در هنگام دست زدن زگیل را نکنید

پرهیزات هنگام زگیل

در صورت داشتن زگیل، حوله، جوراب یا کفش را به اشتراک نگذارید

ناخن خود را به زگیل نزنید و موجب آلوده کردن محیط زگیل نشوید

شش ماده غذایی برای جلوگیری از اشتهای زیاد

کربوهیدرات های پیچیده حاوی دو نوع ماده به نام های بتاگلوتان، و اینولین هستند که برای رسیدن به هدف کاهش وزن شما را کمک خواهند کرد.

مصرف این نوع کربوهیدرات ها باعث تولید بیشتر هورمون کنترل اشتها شده و به فرد احساس سیری طولانی مدت می دهد. همچنین مصرف این کربوهیدرات ها به سطوح پایین تر چربی های مضر و چربی احشایی کمک می کند؛ چربی هایی که با خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان ها مرتبط هستند:

مارچوبهبرخی غذاها در فرایند هضم تاثیر فراوانی دارند و مارچوبه یکی از این غذاها است. این گیاه منبع اینولین؛ فیبر ویژه ای است که به افزایش باکتری های خوب روده کمک می کند و باعث هضم موثرتر غذاها می شود. مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی ‌سوز، به لاغری شما کمک می کند. هر ۱۰۰ گرم مارچوبه فقط ۲۰ کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پر کالری است.

موزمصرف این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین ب ۶، باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می شود. به طوری که مصرف آن با کاهش استرس و اضطراب رابطه دارد. اگرچه موز میزان کربوهیدرات یا قند بالایی دارد، اثر چندانی بر سطح قندخون بدن نمی‌ گذارد.

پیاز: مصرف پیاز یک راه طبیعی برای کاهش وزن و چربی اضافی بدن است. پیاز حاوی اسانس های مختلف و مواد معدنی است، که به سرعت سوخت و ساز بدن را بالا برده و منجر به کاهش وزن طبیعی می شود. پیاز دارای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است که یکی از سلاح های عالی در برابر افزایش وزن است.

جو: این را بدانید که تنها دو وعده روزانه مصرف جو، کلسترول ال دی ال یا مضر را تا بیش از ۵ درصد در عرض شش هفته کاهش می دهد. بتاگلوتان موجود در جو باعث دفع ال دی ال از بدن می شود.

کنگر فرنگی: آرتیشو یا کنگر فرنگی داروی لاغری است و کسانی که می ‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند می ‌توانند هر روز آرتیشو بخورند. از تمام نقاط این گیاه می توان برای تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده کرد، گیاه تازه را پس از تمیز کردن میتوان منجمد کرد تا در فصول مختلف از آن استفاده شود.

قارچ: مصرف قارچ به جنگ با چربی های بدن می رود. البته مصرف قارچ سرخ شده از سوی متخصصان توصیه نمی ‌شود. قارچ بخارپز یا کبابی شده در فر انتخاب مناسب ‌تری است. توصیه می‌ شود که در این رژیم وعده ناهار یا شام را به قارچ اختصاص دهید، البته می ‌توانید صبحانه هم یک غذای ترکیبی مثلا املت قارچ بخورید. قارچ حاوی بتا گلوکان است که برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها مهم و لازم است.

کد خبر 388397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.