حمایت از اقدامات فناورانه برای حفظ منابع خاک

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه خاک ۱۰ راهبرد اصلی در سند ملی این حوزه تعریف شده است گفت: ستاد از همه این راهبردها حمایت می‌کند تا منجر به رفع مشکلاتی در کشور شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی با اشاره به اینکه مباحث مرتبط با خاک و توسعه فناوری‌های این حوزه از اولویت‌های این ستاد است بیان کرد: در این راستا ستاد از پایان نامه‌های دانشجویی حمایت می‌کند تا دانشجویان برای انجام طرح‌های خود به تولید طرح‌های فناورانه منجر به تولید محصول تشویق و هدایت شوند.

در این حوزه با توجه به اولویتی که برای کشور دارد فرصت‌های خوبی نیز برای اجرای موضوعات فناورانه وجود دارد. رویکرد معاونت علمی و فناوری در حمایت از کنگره‌ها و رویدادهای دانشگاهی و علمی، خروجی محور است. رویدادی که منجر به یک محصول و یا فناوری شده و بار مصرف آب‌وخاک و همچنین آلودگی آن‌ها را کاهش دهد، موردحمایت معاونت علمی و این ستاد قرار می‌گیرد چرا که برای مثال بالغ‌ بر ۹۰ درصد از منابع خاک ما در مناطق نیمه‌خشک، خشک و بسیار خشک و تنها کمتر از ۱۰ درصد خاک ما در مناطق مرطوب و حاصلخیز قرار دارد.

ابراهیمی در ادامه  به بعضی از مسائل و چالش‌های بحرانی حوزه خاک اشاره کرد و گفت: مسائلی همچون پیوستگی مدیریت جامع حوزه آبخیز از بالادست، میان دست و پایین‌دست و پیوستگی خاک در این عرصه و زنجیره نیاز به راهکار، مقاله و تولید دانش دارد. چالش‌های جهانی همچون تغییر اقلیم و مشکلات گردوغبار که منشأ آن در کشورهای اطراف است، تأثیر خود را بر جمعیت ما گذاشته، به‌گونه‌ای که طبق پیش‌بینی‌ها براثر خشک شدن تالاب‌ها و اراضی منطقه بین‌النهرین تا دو سال آینده، جمعیت بیشتری با پدیده گردوغبار مواجه خواهند شد.

به گفته وی تنها ۱۹ شرکت از بیش از چهار هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه خاک فعالیت دارند که عمده این شرکت‌ها نیز در حوزه کودهای زیستی فعال است. بنابراین باید مسائلی همچون فرهنگ، دانش خاک، حفظ خاک و جلوگیری از آلودگی خاک، استفاده از خاک برای تولید و اشتغال را موردتوجه قرار دهیم.

کد خبر 388368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.