سیاهپوشی انگلستان برای سیدالشهدا

برپایی مراسم عزاداری موجب زنده نگه‌داشتن ایمان و همراه شدن شور و پیوند دهنده عمیق میان عقل و عشق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسیاری از کشورهای اروپایی مسلمانان برای برگزاری مراسم عزاداری تدارک خاص میبینند و خود را آماده می‌کنند؛ یکی از این کشورها که مسلمانان در آنجا حضور فعال دارند انگلستان است؛ مسلمانان مقیم لندن و برخی شهرهای دیگر در روز عاشورا دسته های عزاداری راه انداخته و با نوحه‌سرایی و سینه‌زنی یاد و خاطره شهیدان کربلا را زنده ‌می‌کنند؛ در سال های اخیر با توجه به تبلیغ اسلام در انگلستان و حضور شیعیان مهاجر پاکستانی، ایرانی، هندی و افغانی در این کشور مراسم بسیار باشکوهی در دهه محرم برپا می‌شود و با راه انداختن دسته های سینه زنی و سوگواری، فرهنگ عاشورا را در خیابان های مرکزی لندن به غیر شیعیان معرفی می کنند.

با آغاز ماه محرم الحرام، شمار زیادی از مراکز اسلامی و فرهنگی، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در مراسم خاصی نظیر سخنرانی، زیارت عاشورا، سینه زنی و نوحه خوانی تدارک می‌بینند و میان هزاران عزادار، غذای نذری توزیع می‌کنند. شیعیان انگلیس در روزهای سوگواری، به ذکر دعا و یا روزه داری می‌پردازند تا روح و جان خود را برای فرارسیدن روز عاشورا آماده کنند.

مرکز اسلامی انگلیس هرساله همگام با شیعیان سراسر جهان و به‌منظور تحقق رسالت دینی و فرهنگی خود و زنده نگه‌داشتن شعار و شعور اسلامی و حماسه کربلا، پرچم عزای حسینی را برپا می دارد و در سال های اخیر مراسم گسترده و چهارگانه خود را به زبان‌های مختلف فارسی، انگلیسی، عربی و اردو در دهه اول ماه محرم الحرام آغاز می‌کند.

شیعیان در لندن و شهرهای اطراف و از همه ملیت های مسلمان در دهه اول ماه محرم هرشب با حضور عاشقانه خود در مراسم سوگواری حسینی شرکت می کنند.

روز عاشورا در انگلستان جز تعطیلات رسمی به شمار نمی‌آید اما کارمندان و دانش آموزان اجازه دارند برای شرکت در این مراسم، یک روز مرخصی بگیرند.

در شهر لندن، پایتخت انگلیس، عاشقان سالار شهیدان در قالب دسته‌ای بزرگ، مسافت سه کیلومتری میدان ماربل آرچ واقع در شمال شرق هاید پارک تا محل مجمع اسلامی جهانی لندن را پیاده طی می‌کنند. عزاداران حسینی در ادامه این مراسم با تجمع در مرکز اسلامی انگلیس و مجمع جهانی اسلامی و سایر اماکن مذهبی ویژه مسلمانان در لندن، آیین‌های سوگواری عصر عاشورا را برپا می‌کنند و مراسم شام غریبان نیز با جلوه‌ای باشکوه برگزار می‌شود.

حلول ماه محرم و فرارسیدن ایام عزاداری برای سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، نقطه عطفی در فعالیت ها و خدمات مرکز اسلامی منچستر و هیات های مذهبی شیعیان این شهر است.

هر ساله در ماه محرم علاوه بر برگزاری چند مراسم سنتی آئینی عزاداری برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا و به رسم سال های گذشته برخی مراکز خیریه اسلامی و شیعی در برخی شهرهای انگلیس از جمله لندن، منچستر، بیرمنگام که بیشترین تعداد مسلمانان در آن زندگی می کنند بنرهایی با طرح ها و آثار گرافیکی هنرمندان شیعه با مضامین امام حسین (ع) و کربلا در سطح شهر و بر روی اتوبوس ها با هماهنگی شهرداری های این شهرها درج می کنند.

کد خبر 388345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.