جراحی لاغری خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد

محققان فرانسوی به تازگی ارتباط بین عمل‌های جراحی کاهش وزن و خطر مرگ زودرس را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش وزن مشکلات زیادی مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را به همراه دارد. گروهی از محققان فرانسوی به منظور پی‌بردن به تاثیر عمل جراحی کاهش وزن (weight loss surgery) بر کاهش خطر مرگ زودرس و مشکلات قلبی عروقی، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۱۳ هزار و ۷۲۲ فرد را مورد بررسی قرار دادند.

از میان شرکت‌کنندگان دو هزار و ۲۸۷ فرد  مبتلا به چاقی و دیابت نوع دوم، عمل جراحی کاهش وزن انجام دادند؛ ۷۵ درصد از این افراد دارای شاخص توده بدنی ۴۰ یا بیشتر بودند، به این معنا که آن‌ها مبتلا به چاقی مفرط بودند. جراحی کاهش وزن شامل یکی از عمل‌های بای پس معده (gastric bypass)، اسلیو گستروکتومی (sleeve gastrectomy)، حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده (کوچک‌کردن حجم قسمت فوقانی معده) و جراحی انحراف بیلیوپانکراتیک (duodenal switch) بود. گروه کنترل را نیز شامل ۱۱ هزار و ۴۳۵ فرد بود که تحت مراقبت‌ها پزشکی قرار گرفتند.

عواملی که محققان مورد بررسی قرار دادند شامل مشکلات ناشی از چاقی و دیابت نوع دوم مانند مرگ و میر زودرس، بیماری عروق کرونر، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی بود. مدت زمان انجام این مطالعه هشت سال بود. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که عمل جراحی لاغری انجام دادند، ۴۰ درصد کمتر ازسایرین در معرض خطر ابتلا به مشکلات چاقی و دیابت نوع دوم بودند. خطر مرگ و میر نیز در میان این افراد ۴۱ درصد کمتر از بقیه بود.

علاوه بر این افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند به طور میانگین ۱۵ درصد بیشتر، وزن کم کرده و سطح قند خون آن‌ها نیز ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. به گفته محققان، بهبود سلامت افرادی که عمل جراحی لاغری انجام دادند با کاهش وزن پایدار آن‌ها مرتبط است. این نوع عمل جراحی باعث بروز تغییرات مفید هورمونی و متابولیکی دیگر نیز می‌شود که ارتباطی با کاهش وزن ندارد.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Medical Association منتشر شده است.

کد خبر 388289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.