مصرف نوشابه ایرانی‌ها ۴ برابر متوسط جهانی/ دانستنی‌ها درباره ساکشن‌های جدید

واکسن آنفلوانزا و کاهش خطر مرگ در مبتلایان فشارخون، مصرف نوشابه ایرانی ها چهار برابر متوسط جهانی، مضرات کم خوابی و پرخوابی برای قلب، دانستنی ها درباره ساکشن های جدید و اوتیسم در انتظار کودکان متولد شده از سزارین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک بررسی جدید به خوبی نشان می‌دهد نوزادان متولد شده از طریق سزارین به میزان قابل توجهی در معرض ابتلا به اوتیسم و اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی قرار دارند.

در این اختلال معمولا فرد توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و فرد از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.  

محققان سوئدی داده‌های مربوط به بیش از ۲۰ میلیون تولد در ۱۹ کشور را تجزیه و تحلیل کردند و درنهایت دریافتند، نوزادان متولد شده از سزارین به میزان قابل توجهی در معرض خطر هستند.  این پژوهش تأکید می‌کند، نوزادان متولد شده از روش سزارین دارای ۳۳ درصد احتمال بیشتر ابتلا به اوتیسم ۱۷ درصد احتمال بیشتر ابتلا به اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی هستند.

محققان ‌در مقاله خود اظهار داشتند که عدم قرار گرفتن در معرض باکتری‌های مجاری واژن و یا استرس طبیعی در هنگام تولد به روش طبیعی ممکن است بر رشد مغز تاثیر گذارد. محققان اظهار داشتند که درصد ایده آل تولد به روش سزارین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که این میزان در انگلیس حدود ۲۵ درصد است.

واکسن آنفلوانزا خطر مرگ در مبتلایان فشارخون بالا را کاهش می دهد

محققان تاکید می کنند واکسن آنفلوانزا موجب بهبود وضعیت قلبی عروقی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا می شود.

مطالعات نشان می‌دهد واکسن آنفلوانزا با کاهش ۸ درصدی خطر مرگ در طول فصل آنفلوانزا در بین بیماران مبتلا به فشارخون بالا مرتبط است.

«دنیل مودین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «واکسیناسیون شیوه‌ای ساده، ارزان، ایمن و قابل دسترس برای کاهش عفونت آنفلوانزا است. از سوی دیگر مطالعه ما نشان می‌دهد می‌تواند عاملی محافظ در مقابل حملات قلبی و سکته‌های مرگبار باشد.»

در این مطالعه از داده‌های سلامت مربوط به ۶۰۸,۴۵۲ بیمار دانمارکی در رده سنی ۱۸ تا ۱۰۰ سال مبتلا به فشارخون بالا در طول ۹ فصل متوالی آنفلوانزا (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶) استفاده شد.

محققان تعداد دفعات دریافت واکسن آنفلوانزا توسط بیماران را قبل از هر فصل بررسی کردند. سپس مرگ بیماران در طول این مدت به خاطر هر دلیلی، مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی، و مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند واکسیناسیون با کاهش ۱۸ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی، کاهش ۱۶ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و کاهش ۱۰ درصدی ریسک مرگ به دلیل حمله قلبی یا سکته مرتبط بود.

یک

آنچه باید درباره ساکشن های جدید بدانیم

یک فوق تخصص جراحی ترمیمی پلاستیک و زیبایی درباره ساکشن‌های جدید،  اظهار کرد: افراد برای کاهش چربی بدنی به هیچ عنوان نباید به انجام یک روش خاص ساکشن اصرار داشته باشند.

محسن ایزدی، افزود: در دهه نود میلادی با شایع شدن ساکشن و بر سر زبان افتادن آن در سراسر جهان مثل هر پدیده جدید دیگری مردم بیش از حد بان روی آوردند و انجام این عمل بدون در نظر گرفتن اصول علمی و توسط افرادی که برای این کار آموزش کافی ندیده بودند باعث عوارض زیاد و حتی مرگ و میر خارج از استاندارد گردید.

وی ادامه داد: به همین علت نوعی بد بینی خاص نسبت به این عمل بوجود آمد که هنوز هم در بعضی از افراد جامعه وجود دارد اما واقعیت این است که با گذشت زمان و به وجود آمدن استانداردهای علمی و دخالت مراجع قانونی علمی مانند انجمن بین المللی جراحان پلاستیک باعث شد که عوارض آن بسیار پایین آمده و در حد قابل قبول نسبت به نتیجه ای که بیمار از این عمل می گیرد، باشد.

ایزدی تصریح کرد: امروزه به طور کلی اگر این عمل با رعایت موازین صحیح علمی و توسط افراد متخصص که برای این کار تعلیم کافی دیده اند انجام شود جزو اعمال جراحی کم خطر شناخته شده و اینک لیپوساکشن در سراسر جهان بیش از هر نوع جراحی پلاستیک و زیبایی انجام می شود.

وی افزود: امروزه بسیاری از بیماران مراجعه کننده از پزشک خود درخواست دارند برای از بین بردن چربی زاید اندام و بدن آنها از وسایل جدیدتر استفاده کنند، با این تصور غلط که این وسائل عوارض کمتری دارند.

وی ادامه داد: اگر چربی های زاید مقدار بسیار کمی باشند مانند آنچه که در غبغب و یا نزدیک مفاصل وجود دارد و فقط با ذوب کردن چربی بدون نیاز به ساکشن اجازه بدهیم که توسط بدن جذب بشوند، ولی در مورد چربی های بیشتر که نیاز به ساکشن هست باید گفت که این دستگاه ها خود همان ساکشن هستند با وسایل بیشتر و کار بیشتر که در مورد اکثر آنها تخریب سلول های چربی است.

وی افزود: به وسیله لیزر یا امواج صوتی و...، باضافه اینکه کانولا (لوله ساکشن) آنها بعضأ حرکات اضافی مانند چرخش و دوران و...،  هم می کند. پس هرگز نمی تواند عوارض آنها کمتر از ساکشن معمولی باشد،  و چون این دستگاه ها معمولأ پیچیده ترند و کار با آنها بسیار زمان بر تر از ساکشن معمولی است زمان بیهوشی بیمار هم طولانی تر می شود. مضافأ اینکه برخی از آنها تاییدیه FDA را ندارند.

این فوق تخصص جراحی ترمیمی پلاستیک و زیبایی، گفت: البته همه اینها به این معنی نیست که نباید از این دستگاه ها استفاده کرد، بدون تردید اینها کارایی بیشتری از ساکشن معمولی دارند و در برخی موارد خاص می توانند برای بیمار مفید و نتیجه عمل بهتری را داشته باشند به شرط آنکه متخصص مربوطه دانش و تجربه لازم را در زمینه این دستگاه ها داشته و بر حسب نیاز بیمار و موارد معین از آنها استفاده کند.

ایزدی تاکید کرد: برای بیمار لازم است که به هیچ عنوان پزشک خود را وادار به استفاده از نوع خاصی از این لوازم نکند و اجازه دهد که جراح متخصص بر حسب علم و دانش و تجربه خود و نیاز بیمار مراجعه کننده، تصمیم درست را بگیرد.

 ایرانیان ۴ برابر متوسط جهانی نوشابه مصرف می‌کنند

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور با تاکید به عوارض خطرناک مصرف نوشابه‌های گازدار، ‌ گفت: نوشیدنی های کافئین دار موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می‌شوند، ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌سوزانند و موجب مشکلات بارداری و سرطان می‌شوند.

مینا کاویانی، با اشاره به اینکه نوشابه نوعی نوشیدنی شیرین گازکربونیک دار است که به عنوان نوشیدنی خنک و معمولاً برای برطرف کردن تشنگی یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد،  اظهارکرد: نوشابه ها اغلب کافئین دار بوده و معمولاً با شکر شیرین می‌شوند. برای تهیه نوشابه های رژیمی از مواد شیرین کننده مصنوعی مثل آسپارتام استفاده می‌کنند که این مواد، گرچه مزه شیرینی ایجاد می‌کنند، اما کالری یا مواد مغذی ندارند.

وی با بیان اینکه نوشابه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های دنیاست که مصرف آن هر روز بیشتر می‌شود، ‌ گفت: متاسفانه امروزه سن شروع مصرف نوشابه ها پایین آمده است و حتی کودکان هم مقدار زیادی نوشابه مصرف می‌کنند و نوجوانان و جوانان در تمام دنیا، میل و رغبت زیادی به مصرف آن نشان می دهند.

کاویانی با بیان اینکه مصرف سرانه نوشابه در ایران حدود ۴۲ لیتر است، ‌درحالی که این میزان در کشورهای دیگر حدود ۱۱ تا ۱۲ لیتر در سال است، افزود: این آمار نشان می‌دهد که هر ایرانی در سال تا چهار برابر متوسط جهانی از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: هر قوطی نوشابه گازدار معادل ۱۰ قاشق شکر، ۱۵۰-۲۰۰ کالری و ۵۵-۳۰ میلی گرم کافئین دارد و غرق در رنگ‌های مصنوعی است. این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران کننده است. به علاوه تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه های گازدار بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری های قلبی را تشدید می کنند، اما با تمام اینها یک چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی‌ها از انواع نوشابه‌ها تشکیل می‌شود.

مواد تشکیل دهنده نوشابه های گازدار

کاویانی مواد تشکیل دهنده نوشابه‌های گازدار را به شرح زیر بیان کرد:

اسید فسفریک: اسیدیته اغلب نوشابه‌ها ۸.۲ است که نشان می‌دهد نوشابه ماده‌ای بسیار اسیدی است. بدن ما بطور طبیعی کمی حالت قلیایی دارد. بنابراین مصرف ماده ای که شدیداً اسیدی باشد اثرات سوئی بر سلامت بدن دارد و تعادل اسیدیته بدن را بهم می زند. اثر دیگر اسید فسفریک دفع کلسیم از استخوان‌هاست. این ماده موجب کاهش توانایی بدن در استفاده از کلسیم می‌شود و منجر به پوکی استخوان و سستی دندانها می‌شود.
قند: سازندگان نوشیدنی‌های غیرالکلی بزرگترین مصرف کننده قند تصفیه شده هستند. این یک امر اثبات شده است که قند میزان انسولین خون را بالا می‌برد و منجر به افزایش فشار خون و کلسترول، بروز بیماری های قلبی، دیابت، افزایش وزن و پیری زودرس می‌شود. نوشیدنی‌های ملایم به دلیل داشتن کالری بالا و شکر باعث چاقی و پوسیدگی دندان می‌شوند. همچنین قند موجود در این نوشابه ها برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار خطرناکتر از سایر کربوهیدرات‌ها است. یک قوطی سودا حدود نیمی از قند مورد نیاز روزانه فرد را تأمین می کند در حالیکه فرد اصلاً متوجه این موضوع نمی شود.

آسپارتام Aspartame: این ماده شیمیایی در نوشابه های رژیمی به عنوان جانشین قند بکار می‌رود و بیش از ۹۰ عارضه جانبی دارد. از جمله می توان به تومور مغزی، معلولیت جنین، دیابت، عدم‌ تعادل احساسی و بروز حمله های صرع اشاره کرد. بعلاوه زمانی که آسپارتام مدت زیادی در فضای گرم نگهداری شود به متانول تبدیل می شود، الکلی که می تواند به فرم آلدتین یا اسید فسفریک مبدل شود که از عوامل سرطان زاست.
کافئین:نوشیدنی های کافئین دار موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی را می سوزانند و موجب مشکلات بارداری و سرطان می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشکل بزرگی که مصرف نوشابه‌های ملایم (غیرالکلی) بوجود می آورد به اینجا ختم نمی شود، ادامه داد: افرادیکه به مصرف این نوشابه‌ها روی می آورند مصرف شیر و فرآورده های مشابه آن را کاهش می دهند به گونه‌ای که امروزه جوانان آمریکایی بیش از دو برابر مصرف شیر از نوشابه های ملایم غیر الکلی استفاده می‌کنند. همین امر باعث می شود آن دسته از جوانانی که نوشابه ها را مصرف می کنند حدود یک پنجم کمتر از آنهایی که این نوشابه ها را مصرف نمی کنند کلسیم به بدنشان برسد. این موضوع بخصوص برای دختران جوان که نیاز به کلسیم زیاد دارد می تواند مشکل ساز باشد.
وی افزود: در نهایت باید گفت که مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، پروتئینها، لبنیات و سایر مواد غذایی از بین می‌برد.

کاویانی با بیان اینکه ترک عادت مصرف این نوشابه‌ها ساده ترین راه به سوی سلامتی است، گفت: اگر ترک این عادت برایتان مشکل است، می توانید از آب معدنی های گازدار استفاده کنید و کم کم مصرف آنها را نیز قطع کنید و فراموش نکنید که بهترین راه حفظ سلامتی استفاده هر چه بیشتر از مواد غذایی طبیعی است.
سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور با اشاره به دوغ به عنوان جایگزینی سالم به جای نوشابه، اظهار کرد: دوغ یک نوشیدنی سالم و مفید که تامین کننده یک چهارم نیاز روزانه به کلسیم و حاوی ویتامین های B۲و B۶و B۱۲است. از این رو دقیقاً بر عکس نوشابه قوی کننده استخوانهاست.

وی خاطرنشان کرد: دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باکتری‌های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارد. اگر بطور مرتب دوغ مصرف کنید، باکتری‌های مفید استرتبوکوکوس، ترمونیلوس و لاکتوباسیلوس بولگارس موجود در آن، در دستگاه گوارش لانه می گزینند و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش خواهند داشت. همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم های مضر می‌شوند.

کم خوابی و پرخوابی برای قلب مضر است

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد، پرخوابی یا کم‌خوابی هردو یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند.

این مطالعه با بررسی نیم میلیون نفر نشان می‌دهد پرخوابی یا کم‌خوابی افراطی احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهد؛ حتی اگر فردی غیر سیگاری باشد، مستمر ورزش کند و سابقه ارثی بیماری قلبی نیز نداشته باشد. در ادامه این مطالعه آمده است، خواب با کیفیت شبانه به مدت ۶ تا ۹ ساعت می‌تواند برای افرادی که زمینه ژنتیکی بیماری‌های قلبی دارند نیز مفید باشد و این عامل خطر را تعدیل کند. این مطالعه با بررسی سابقه پزشکی ۴۶۱ هزار نفر نشان می‌دهد خواب کافی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سلامت قلب است.

در ادامه آمده است، خواب کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۹ ساعت احتمال حمله قلبی را به ترتیب به میزان ۲۰ و ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. از طرفی خواب کافی بین ۶ تا ۹ ساعت خطر حمله قلبی در افرادی که سابقه ژنتیکی دارند را به میزان ۱۸ درصد کاهش می‌دهد. کم خوابی یا پرخوابی با تاثیر بر دیواره عروق خونی، رشد مغز استخوان و سلول‌های التهابی، رژیم غذایی ضعیف و عادت‌های غذایی مضر بر سلامت قلب و عروق موثر است.

کد خبر 388268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.