نگاهی بر انتخاب نخستین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره علی اصغر مونسان امروز به عنوان اولین وزیر گردشگری ایران رای اعتماد گرفت، با این انتخاب باید دید که آیا آفت عدم تخصص گرایی که سالها به جان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود به وزارت خانه نیز سرایت خواهد کرد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر مونسان امروز _سه شنبه ۱۲شهریورماه_ به عنوان اولین وزیر وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رای اعتماد گرفت. از زمان مطرح شدن نام او به عنوان گزینه اصلی دولت برای تصدی گری این وزارتخانه، حاشیه های زیادی ایجاد شد؛ مونسان از همان ابتدا برنامه‌های تبلیغاتی خود را از سالن‌های ساختمان مجلس آغاز کرد و درست یک روز پس از تشکیل وزارتخانه جدید با تمام معاونان خود به بهارستان رفت.

پس از آن اخبار مختلف از سرپرست وزارت میراث فرهنگی بر روی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری قرار گرفت که بیشتر آن‌ها جنبه حمایتی داشت. حتی مونسان در این فاصله به صدا و سیما رفت و در این رسانه تصویری نیز حضوری فعال داشت. دولت نیز از تمام توان خود برای جلب توجه نمایندگان مردم در خانه ملت استفاده کرد تا اولین وزیر گردشگری ایران، همان اولین گزینه پیشنهادی اش باشد.

در روزهای اخیر بیانیه‌هایی نیز از گروه‌ها و تشکل‌های مختلف صادر و در آن از گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت میراث فرهنگی اعلام حمایت شد. یکی از پرحاشیه‌ترین این بیانیه‌ها در اصفهان بود که ۴۴ تشکل مردم نهاد امضا کننده آن بودند، اما برخی خود جوش بودن امضاها را غیرواقعی دانستند و در شبکه های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند، اما در نهایت مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان این شایعه را قویا تکذیب و این بیانیه را عملی کاملا خودجوش دانست.

در این میان بیلبورد "پرتال جامع گردشگری ایران" نیز در پایان فصل سفر و در یکی از اتوبان‌های تهران حاشیه ساز شد؛ این پرتال تاکنون چندین و چند بار به دست افراد مختلف افتتاح و در بسیاری از سخنرانی‌ها از آن به عنوان یک دستاورد گردشگری سازمان میراث فرهنگی نام برده بودند درحالی که این سایت، مرجع رسمی خارجی زبانان برای بازدید از ایران است و تاکنون این سایت به دلیل اشتباهات متعددش در محافل خبری کشور مطرح شده است. این ها تنها بخشی از حاشیه سازی های چند روز اخیر در وزارت میراث فرهنگی است.‌

چرخش مجلس

امروز و در جلسه رای اعتماد به مونسان نمایندگان مختلفی در حمایت از او صحبت کردند که تعجب برانگیز بود. مهرداد بائوج لاهوتی یکی از نمایندگانی بود که در موافقت با مونسان صحبت کرد و گفت: "آقای مونسان تجربه، تعهد و تخصص لازم را دارد که ما به آن اعتماد کرده و شاهد توسعه و پیشرفت این بخش باشیم." این در حالی است که سخنگو فراکسیون مستقلین مجلس یکی از افرادی بود که تلاش بسیاری را برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه کرد و در صحبت‌های خود از عدم تخصص گرایی در این سازمان گلایه کرده بود.

دیگر نماینده‌ای که در صحن علنی در موافقت با مونسان صحبت کرد، نماینده اقلیت مسیحی مجلس بود که مونسان را دوست قدیمی خود خواند و اظهار کرد: "ایشان در این سازمان کارنامه خوبی در زمینه رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی در سال ۹۷ و معادل ۱۱ میلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار، افزایش ۴۰ درصدی گردشگران خارجی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، طراحی برند ملی گردشگری کشور و اجرای آن از مهر ۱۳۹۸، جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی بین‌المللی برای اجرای شش پروژه گردشگری در ایران، تعیین شهرهای تبریز و همدان به عنوان پایتخت گردشگری، مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری و مرمت و بازسازی چندین کلیسای چند صدساله کلیسای ارومیه داشته است."

صحبت‌های یوناتن بت‌کلیا در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان در حوزه میراث انتقادهای جدی به عملکرد سازمان میراث فرهنگی وارد می کنند و به گفته جلال محمودزاده "همگی از روند تخریب آثار تاریخی در جای جای کشور مطلعیم، در زمان مدیریت مونسان برخی آثار باستانی به مرغداری تبدیل شدند."

پس از بت‌کلیا و لاهوتی نماینده مردم مهاباد در مخالفت با مونسان صحبت کرد و گفت: "بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان مدیریت آقای مونسان، مشکلات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد مانند عدم تناسب تشکیلات سازمانی و جذب متخصص، عدم تعیین تکلیف نیروهای قراردادی، بدترین رتبه ایران در میان مولفه‌های شاخص رقابت پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷، تخریب آثار تاریخی به بهانه‌های مختلف، تبدیل برخی آثار باستانی کشور به مرغداری و دامداری و قیرگونی سقف این آثار و همچنین افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع برای مجازات سارقین این حوزه."

آزادانه رای دهید

نماینده بعدی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی گردشگری صحبت کرد پروانه سلحشوری بود؛ عضو ارشد ناظر بر تشکیل وزارت میراث فرهنگی در نطق خود با بیان اینکه "می‌دانم شما از قبل رأی خود را مشخص کرده‌اید اما آن‌هایی که در ایام محرم به آزادی سرور آزادگان اعتقاد دارند می‌خواهم که رأی آزادانه دهند"، تاکید کرد: "آقای مونسان در حالی به نقش مجلس و تعامل با نمایندگان تأکید دارد که در دوران ریاست سازمان میراث فرهنگی، معاونت حقوقی پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه‌گذاری ادغام کرد."

نماینده مردم تهران افزود: "متأسفانه آمارهای ارائه شده در برنامه آقای مونسان بعضا مخدوش و بدون پشتوانه است. در جایی ایشان به ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی با چهار هزار پروژه و در جایی دیگر با دو هزار پروژه اشاره می‌کنند. ایشان در جایی صحبت از ساخت موزه‌ها را هر چند روز یک بار مطرح کرده که معلوم نیست قرار است این موزه‌ها کجا ساخته شده و بحث استانداردسازی آن‌ها چگونه است. همچنین در بخشی از برنامه به اقدامات پیش بینی شده برای سال ۲۰۱۸ اشاره کرده، غافل از اینکه امسال سال ۲۰۱۹ است. کاش حداقل خودشان یک بار برنامه پیشنهادی را مطالعه می‌کرد."

وی در قسمتی دیگر از سخنانش گفت: "آقای مونسان می‌گوید که مدیرانش را از کیش نیاورده است. سوال این است افرادی همچون مدیرکل تهران، رئیس حوزه ریاست، مسئول فعلی معاونت گردشگری و مدیرکل اسبق تهران مگر از کیش نیامده بودند. از طرف دیگر متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان خوب نبود و با منتقدانش هم برخورد مناسبی نداشت. کارشناسان این حوزه معتقدند که وزارت مونسان همچون افتادن از چاله به چاه است."

اصفهانی‌های موافق

نکته جالب توجه دیگر در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کردن دو نماینده اصولگرای اصفهان بود. احمد سالک اظهار کرد: "براساس آماری که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است برنامه‌های آقای مونسان ۵۶ درصد با برنامه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و ۳۲ درصد با برنامه‌های ابلاغی دولت، برنامه ششم توسعه و اسناد دیگر مرتبط بوده است. موضوع حائز اهمیت دیگر افتتاح ۲۰۹ پروژه و ۱۴۲۵ واحد بوم‌گردی در این حوزه بوده است."

سید ناصر موسوی لارگانی نیز با بیان اینکه "علی‌اصغر مونسان به رعایت شئونات و محدودیت‌های اسلامی در مکان‌های میراث فرهنگی و گردشگری تاکید دارد، گفت: "تنها راه توسعه گردشگری مشارکت بخش خصوصی است. سابقه نشان داده که مونسان از لحاظ سیاسی با جناح‌های مختلف همکاری دارد، اما هیچ‌گاه وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شود. حضور چند ساله او و نزدیکی به رییس جمهور نیز قابل توجه است."

وزیر خوب کیست؟

با تمام حاشیه‌ها و صحبت‌های گوناگون، علی‌اصغر مونسان با کسب ۱۶۳ رای موافق تبدیل به اولین وزیر گردشگری ایران شد. اما از فردی که به انتخاب نمایندگان ملت سکان سه حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با تمام مردم ایران در تمام نقاط کشور عجین است را در دست بگیرد، انتظارات گوناگونی می‌ رود که مهم‌ترین آن‌ها تخصص گرایی در این سه حوزه بسیار تخصصی است.

یکی دیگر از این انتظارات توسعه گردشگری در راستای بهبود وضع اقتصادی کشور و استفاده از دیپلماسی گردشگری جهت بهبود وضعیت سیاسی ایران است. در حوزه میراث نیز بزرگترین دغدغه دوستداران میراث همواره حفظ و احیای میراث ملموس و ناملموس کشور است که با انتصاب افراد متخصص و تخصیص بودجه این امر تحقق خواهد یافت. در این بین خواسته بیشتر فعالان عرصه صنایع دستی اشتغال‌زایی و بازکردن درهای گمرگ برای صادرات مهم ترین تولیدات اصیل ایرانی است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در راس تمام امور باید با دست باز افراد متخصص را در این سه حوزه بر سر کار آورد تا آفت عدم تخصص گرایی که در این سال‌ها به جان سازمان افتاده بود را از بین ببرد؛ اما آیا این کار از دست مونسان برمی‌آید؟

کد خبر 388246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.