بزرگ‌ترین مزرعه شهری جهان در سوئد

یک شرکت معماری سوئدی اقدام به ایجاد یک مزرعه عمودی به عنوان ساختمان غذایی جهان روی دیوارهای یک برج اداری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرکت طراحی و معماری "پلانتاگون" اقدام به ایجاد یک مزرعه شهری در نیمی از طبقات یک برج اداری ۶۰ متری در شهر "لینشوپینگ" سوئد کرده است. قرار است نصف باقی‌مانده طبقات به عنوان دفاتر اداری مورد استفاده قرار گیرد. انتظار می‌رود این پروژه که "ساختمان جهانی غذا" نام دارد تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شود. ساختمان مذکور که قرار است نمایانگر دیدگاه معماران نسبت به کشاورزی شهری باشد "اگریتکچر" (agritechture) نامیده می‌شود که واژه‌ای مرکب از ادغام اصطلاحات کشاورزی، فن‌آوری و معماری است.

هدف معماران از ایجاد این ساختمان استفاده از کم‌ترین میزان آب و سایر مواد و منابع مورد نیاز در عین حال تولید بیشترین حجم مواد غذایی ممکن با حفظ کیفیت بالا است. بنابراین مزرعه مذکور از هر جهت کم‌ترین میزان اتلاف را خواهد داشت. این گروه معماری برای توسعه سیستم‌های عظیم تولید مواد غذایی که گرمای اضافی، زیست‌توده‌ها و حتی گازهای دی‌اکسیدکربن منتشر شده را به سرمایه‌های تولید موادغذایی محلی تبدیل می‌کند، از راهکارهای هم‌زیستی بهره می‌گیرد.

به عقیده طراحان و معماران طرح، استفاده از چنین سیستمی برای ایجاد یک گلخانه پایدار برای کشاورزی شهری امری ضروری است و بازیافت منابع می‌تواند کمک بزرگی در این راستا به حساب آید.

به همین دلیل در نزدیکی این بنا نیز یک کوره مخصوص سوزاندن و خاکستر کردن پسماند و تولید بیوگاز وجود دارد که علاوه بر تأمین انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان، منابع کافی برای تولید مواد غذایی را نیز فراهم می‌آورد. بنابراین گلخانه‌ها از گرمای دریافتی بیش از حدی که نیروگاه برق موجود در نزدیکی ساختمان تولید می‌کند بهره می‌گیرند و ضایعات حاصل از فعالیت خود را به منظور ایجاد کمپوست به کوره‌های بیوگاز ارسال می‌کنند؛ بدین ترتیب در این ساختمان یک چرخه حرکت انرژی دائمی به وجود می‌آید. گیاهان و مواد غذایی پرورشی در این مزرعه قرار است در فضای گلخانه‌ای مجهز به مزارع کشاورزی هیدروپونیک که تکنیک جدید ولی محبوب کشاورزی شهری در میان متخصصان کشاورزی امروزی است پرورش داده شود.

کشاورزی هیدروپونیک روشی است که در آن محصولات زراعی در آب حاوی مواد مغذی و معدنی مورد نیاز برای رشد و پرورش گیاه غوطه‌ور می‌شود و به دلیل نبود نیاز به خاک و زمین بزرگ، به طور چشمگیر و روزافزونی در سال‌های اخیر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. ضلع شمالی ساختمان مذکور شامل ۱۷ طبقه است که به عنوان دفاتر اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضلع جنوبی آن که قرار است مزرعه در آن بنا شود دارای نمای شیشه‌ای شیب‌داری است که می‌تواند حداکثر میزان نور خورشید را به گیاهان مزرعه برساند.

کد خبر 388229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.