۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
خوان هفتم مرکز همایش‌ها

پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در شرقی‌ترین نقطه شهر اصفهان در مجاورت کمربندی شرق به عنوان یکی از ابر پروژه‌های این شهر در حال احداث است تا با به کارگیری امکانات به روز و مطابق با استانداردهای جهانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه احداث مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در سال ۱۳۹۰ به واسطه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد و براساس مصوبه دولت آغاز شد و قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل بدعهدی‌های دولت در تخصیص سهم اعتبارات خود هنوز به اتمام نرسیده است.

این پروژه که تا دو سال پیش تعطیل و سرمایه‌های مردم در حال استهلاک بود، با آغاز فعالیت دوره جدید مدیریت شهری اصفهان و تخصیص اعتبارات ویژه، جانی دوباره پیدا کرد به طوری که در حال حاضر علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی ۲۵ پیمانکار با بیش از ۳۰ قرارداد در این پروژه مشغول فعالیت هستند.

پیشرفت ۷۳.۵ درصدی سالن اصلی پروژه مرکز همایش‌ها

«ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به این پروژه مهم اظهار می‌کند: پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای سال ۹۰ در زمینی به وسعت ۷۱.۵ هکتار در محدوده منطقه شش و در مجاروت رینگ چهارم جانمایی شد و قرار بود در زمانی کوتاه احداث و اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در این مکان برگزار شود.

وی ادامه می‌دهد: قرار بود اعتبارات دولتی، شهرداری اصفهان را در احداث پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای کمک کند، اما بنا بر دلایلی این اجلاس در اصفهان برگزار نشد و تمام بار مالی احداث این مرکز بر عهده شهرداری گذاشته شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه میزان اختصاص بودجه سالانه برای احداث پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای قابل توجه نبود به همین دلیل زمان اجرای آن طولانی شد، تصریح می‌کند: با توجه به تاکیدات و توجه ویژه شورای شهر و شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان، در حال حاضر حدود ۶۶۰ میلیارد تومان قرارداد پروژه فعال در سطح شهر اصفهان داریم که ۳۳۰ میلیارد تومان آن در منطقه شش و ۳۰۰ میلیارد از این قراردادها برای اجلاس منعقد شده است.

وی تاکید می‌کند: هر چه اجرای پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای طولانی‌تر شود، ضرر و زیان آن برای شهر بیشتر خواهد شد، از این رو به اتمام هر چه سریعتر پروژه تاکید داریم.

مظفر با بیان اینکه پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در دو بخش تعریف شده است، اضافه می‌کند: یکی از این بخش‌ها مرکز همایش‌ها شامل سالن اصلی و سالن‌های جنبی، محوطه، ویلاها، موتورخانه و تاسیسات جنبی است.

وی اظهار می‌کند: این پروژه دارای یک سالن چند منظوره با ورودی VIP، سن متحرک و پارکینگ اختصاصی است که ظرفیت آن دو هزار و ۴۰۰ نفر با پتانسیل برگزاری همایش‌های بین‌المللی است که ۱۲۰۰ نفر می‌توانند به صورت هیئت مستقر و ۱۲۰۰ نفر نیز به صورت تماشاگر در آن حضور یابند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان مساحت سالن پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای را ۳۱۰۰ مترمربع و ارتفاع آن را بین ۲۵ تا ۵۰ مترمربع عنوان می‌کند و می‌گوید: این سالن مجهز به تمام دستگاه‌ها و لوازم و تجهیزات برگزاری یک سمینار بین‌المللی و مطابق با استانداردهای جهانی خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: فضای ارتباطی بین سالن اصلی و سالن‌های جنبی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای با عنوان «فضای کنکورس» به وسعت چهار هزار مترمربع در نظر گرفته شده و محلی برای برگزاری نمایشگاه ها و دیدارها است.

مظفر با بیان اینکه یک سالن چندمنظوره برای انجام مراسم‌ پذیرایی یا نمایشگاه با ظرفیت شش هزار نفر در حال احداث است، اظهار می‌کند: سالن برگزاری همایش‌های کوچک امکان پخش نمایش، تئاتر و سمینارهای علمی و کوچک با ظرفیت ۶۰۰ نفر را دارد.

وی ادامه می‌دهد: «سالن حال» پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در فضای یک هزار و ۱۲۵ مترمربع همراه با ۲۴ دفتر دیپلماتیک برای میهمانان خارجی جهت ارتباط با کشور خودشان و برگزاری جلسات داخلی در نظر گرفته شده و دارای صندلی‌های متحرک است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی تمام بدهی‌های پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای به پیمانکاران پرداخت شده است و مشکلی برای تامین منابع مالی آن نداریم.

وی با بیان اینکه در مجاورت این پروژه هشت ویلای VIP  و با مساحت ۴۰۰ متری با سبک معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده تا مورد استفاده شرکت‌کنندگان در سالن اجلاس باشد، اظهار می‌کند: نیمکره سازه پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای نماد شهرت اصفهان به «نصف جهان» است، همچنین در پوسته سالن پروژه نقش و نگاره‌هایی برگرفته از طرح مسجد امام(ره) است و در فضای کنکورس، شیشه و مس که هنر اصفهان است، مورد استفاده قرار گرفته و در بخش‌های دیگر نیز هنر ایرانی- اسلامی و هنر اصفهان به کار رفته است.

مظفر تصریح می‌کند: علاوه بر قراردادهایی که در داخل پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای منعقد شده، پروژه‌های جنبی پل خروجی در خیابان شهید روح الامین در حال ساخت بوده و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه دوربرگردان و خروجی پل اشکاوند و مسیر VIP از پروژه‌های جنبی مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای به شمار می‌رود، اظهار می‌کند: در این پروژه ۲۸ هکتار فضای سبز وجود دارد که تاکنون ۸۰ درصد آن اجرایی شده و در حال نگهداری است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: خیابان‌های اصلی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای آماده بهره‌برداری بوده و پیاده‌روسازی‌های آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به پروژه‌های هتل و مجموعه تجاری تعریف شده در مجاورت پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای، می‌گوید: وسعت فضای پروژه مجموعه تجاری ۲۶۵ هزار مترمربع است که ۷۰ هزار مترمربع آن در بخش تجاری و مابقی فضاهای ارتباطی و مرکز بزرگ خرید خواهد بود و هتل پنج ستاره نیز در زمینی به مساحت ۶۵ هزار مترمربع در ۱۲ طبقه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث خواهد شد.

مظفر اولویت شهرداری در پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای را بهره‌برداری از سالن اصلی آن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سالن اصلی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای تاکنون ۷۳.۵ درصد پیشرفت داشته و درصدد هستیم تا نیمه دوم سال ۹۹ سالن اصلی و جنبی، فضای کنکورس، دفاتر، ویلاها و محوطه و پل‌های ورودی و خروجی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای را پس از بهره‌برداری یکی از مراکز بی‌بدیل در کشور دانسته و تاکید می‌کند: این پروژه در آینده میزبان برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌های بین‌المللی زیادی خواهد بود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: در نیمه دوم سال گذشته و ابتدای سال‌جاری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد در پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای منعقد شده که این رقم برابر با سایر پروژه‌های شهر است.

بدعهدی دولت نسبت به پروژه مرکز همایش‌ها

«حسن کامران»، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه ملی مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای نیاز به تامین بخشی از اعتبارات توسط دولت وجود دارد، می‌گوید: دولت تعهد داده بود که پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای را به اتمام برساند؛ اما دولت دهم و پس از آن دولت یازدهم به وعده‌های خود برای تکمیل و بهره‌برداری از سالن اجلاس عمل نکردند.

وی تصریح می‌کند: پیش‌تر درباره تکمیل و تأمین اعتبار پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در ردیف‌های بودجه‌ای پیشنهادهایی به مجلس ارائه دادیم، اما باز هم موضوع برهم خورد و عنوان کردند چرا بابت این پروژه باید پول بدهیم؟ در صورتی که این پروژه ملی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: از زمان شهرداران دوره‌های گذشته در اصفهان این پروژه را پیگیری کردیم، زیرا این پروژه ملی است و امیدواریم هر چه سریع‌تر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

پرداخت تمام بدهی‌ها به پیمانکاران

«محمدرضا برکت» مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در ابر پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای می‌گوید: پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای یکی از بزرگترین و شاخص‌ترین پروژه های شهر اصفهان پس از قطار شهری است که هر دو هفته یکبار جلسات بررسی پیشرفت آن برگزار و بازدید از آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به دلایل کندی اجرای پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای، تصریح می‌کند: قرار بود اعتباراتی خارج از اعتبارات عمرانی شهرداری اصفهان از سوی دولت به این پروژه اختصاص داده شود که بنا به دلایلی محقق نشد و به نوعی شهرداری در اجرای این پروژه تنها ماند.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: با توجه به تاکیدات مدیریت شهری اصفهان و تغذیه مالی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در دو سال اخیر، پیشرفت آن بسیار محسوس بوده و البته با تصمیم‌گیری شهردار اصفهان کل مباحث مالی این پروژه در ردیف بودجه شهرداری منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: بدهی‌های پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای مربوط به سال‌های قبل از سال ۹۷ حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده که خوشبختانه پرداخت شده است.

برکت با بیان اینکه تعداد مناقصه‌های برگزار شده برای پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در سال ۹۶ چهار مورد بوده که در سال گذشته به ۱۳ مناقصه افزایش یافته است، می‌گوید: تا پایان تیرماه سال‌جاری حدود ۲۱ مناقصه برای پروژه برگزار شده است که منبع ریالی آن حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال‌جاری و ۲۵ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

وی تصریح می‌کند: در پنج ماهه نخست سال‌جاری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان مناقصه برای پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای توسط حوزه معاونت عمران بازگشایی شده و پیمانکاران مشغول فعالیت شدند.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دغدغه مالی برای اجرا و اتمام پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای وجود ندارد، ادامه می‌دهد: با توجه به برآورد ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای این نوید را به شهروندان و پیمانکاران پروژه می‌دهیم که تمام اعتبارات مالی مورد نیاز برای این پروژه تامین شده و نگرانی برای تکمیل آن نداریم.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در دوشیفت کاری در پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای مشغول فعالیت هستند و به جز صورت وضعیت‌های در حال رسیدگی در معاونت عمران، هیچ بدهی به پیمانکاران اجلاس نداریم.

برکت با اشاره به فضای سبز پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای اظهار می‌کند: تاکنون ۷۰ درصد فضای سبز پروژه تکمیل شده و ۳۰ درصد باقی مانده به مرور تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

کد خبر 388189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • یک شهروند IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 0
    امیدوارم به عمر ما وصال بده