ورزش‌ کردن از پولیپ روده بزرگ جلوگیری می‌کند

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است که ورزش‌ کردن نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به پولیپ‌های روده بزرگ دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ممکن است یک متخصص روده حین "کولونوسکوپی" (شیوه تشخیص و بررسی مشکلات گوارشی) متوجه یک یا چند پولیپ‌ "آدنوماتوز" (adenomatous polyps) در روده بزرگ شود. با این که این پولیپ‌ها سرطانی نیست اما پزشکان آن‌ها را پیش زمینه بروز سرطان روده بزرگ می‌دانند. تقریبا نیمی از افراد بالای ۶۰ سال دچار این پولیپ‌ها هستند، اما تنها ۶ درصد  این پولیپ‌ها سرطانی است.

در واقع برداشتن این توده‌ها با عمل جراحی از تبدیل شدن آن‌ها به پولیپ سرطانی جلوگیری می‌کند. با این وجود بیشتر سرطان‌های روده با پولیپ آغاز می‌شود؛ بنابراین وجود آن‌ها نگران‌ کننده است. گروهی از محققان دانشگاه پزشکی "سائوپائولو" در برزیل با همکاری محققان دانشگاه هاروارد آمریکا تاثیر ورزش‌کردن را در پیشگیری از بروز پولیپ‌های روده مورد بررسی قرار دادند.

 آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های سلامت ۲۸ هزار و ۲۵۰ فرد را ارزیابی کردند. این افراد هر دو سال یک بار اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت خود، جزئیات بیماری و عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن، استفاده از داروهای هورمونی، وضعیت بارداری و یائسگی ارائه دادند. همچنین شرکت‌کنندگان به سئوالاتی در مورد فعالیت‌های فیزیکی روزانه خود مانند پیاده‌روی، شنا و ورزش‌های سنگین‌ پاسخ دادند.

 همه این افراد حداقل یک بار، تحت کولونوسکوپی قرار گرفتند تا محققان از وجود پولیپ‌های آدنوماتوز در آن‌ها با خبر شوند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که بین سنین ۱۲ تا ۲۲ سالگی از نظر فیزیکی فعال بودند، هفت درصد کمتر از کسانی که کمتر از ۶۰ دقیقه در روز ورزش می‌کردند، به پولیپ‌ آدنوماتوز دچار شدند. برای کسانی که فقط در سنین ۲۳ تا ۶۴ سالگی فعال بودند، این میزان  حدود ۹ درصد بود.

یافته‌های جدید نشان داد افرادی که در دوران جوانی و بزرگسالی فعال بودند نیز ۲۴ درصد کمتر از سایرین به پولیپ روده بزرگ مبتلا شدند. به گفته محققان، هرچه فعالیت فیزیکی افراد بیشتر باشد، خطر بروز پولیپ‌های روده در آن‌ها کمتر خواهد شد.

نتایج این مطالعه در مجله انگلیسی Cancer منتشر شده است.

کد خبر 388181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.