۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
رابطه ترک سیگار و افسردگی چیست؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، بیشتر ازسایرین در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات زیادی ثابت کرده‌ است که سیگار کشیدن برای سلامتی بسیار مضر است و نیکوتین سیگار بسیار اعتیادآور است و ترک سیگار باعث پایین‌ آمدن فشار خون بالا، کاهش روند پیری پوست و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و مزایای بسیاری برای سلامت افراد دارد. برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که ضررهای سیگار کشیدن به اندازه مصرف مواد مخدری نظیر "کوکائین" و "هروئین" است.

متاسفانه هر سال تعداد زیادی از انسان‌ها به دلیل سیگار کشیدن، جان خود را از دست می‌دهند و امروزه افراد بیشتر از قبل به فکر ترک این عادت زیانبار هستند. گروهی از محققان آمریکایی برای پی‌بردن به رابطه بین ترک سیگار و افسردگی، داده‌های سلامت ۶۷ هزار و ۳۵ فرد که این عادت را ترک کرده بودند بررسی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد آمار افسردگی حاد در میان افرادی که سیگار کشیدن را ترک کردند از حدود  ۴.۸۸ درصد به ۶.۰۴ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین در این دوره زمانی آمار مصرف مشروبات الکلی نیز در میان این افراد از ۱۷.۲۲ درصد به ۲۲.۳۳ درصد افزایش پیدا کرد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که سیگار را ترک می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند و ممکن است به عادت‌های بد دیگر مانند نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر روی بیاورند. به گفته محققان ارتباط بین ترک سیگار و افسردگی، یک رابطه علت و معلولی نیست، بنابراین نمی‌توان به این نتیجه رسید که ترک سیگار، عامل بروز افسردگی و یا نوشیدن مشروبات الکلی است.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Preventive Medicine منتشر شده است.

کد خبر 388180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.