تلاش می کنیم انتخابات ۱۴۰ شهر الکترونیکی برگزار شود

وزیر کشور گفت: در این دوره از انتخابات مجلس تلاشمان را خواهیم کرد با توافق شورای نگهبان انتخابات در ۱۴۰ شهر را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنیم.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در سی و چهارمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی، اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته با توافق شورای نگهبان توانستیم ۱۴۰ شهر را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنیم در این دوره از انتخابات مجلس هم تلاشمان را خواهیم کرد با توافق شورای نگهبان ۱۴۰ شهر را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنیم.

 وی افزود: پیش از این انتخابات شورایاری، انتخابات نظام پزشکی، نظام مهندسی و اتاق بازرگانی را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کردیم و کمتر از یک ساعت بدون تقلب شماره‌ها را انجام دادیم و نتایج را مشخص کردیم.

وزیر کشور تصریح کرد: امروز (دوشنبه) در سی و چهارمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی طبق روال گذشته گزارشی از نحوه اقدامات در روند کار مصوبات در ابتدای جلسه ارائه شد و همه گزارشات ارائه شده نشان از پیگیری جدی مصوبات توسط اعضای ستاد است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در این جلسه سامانه قیمت‌گذاری مطرح شد و ایراداتی نسبت به آن وارد بود، مقرر شد در روند این کار اصلاح قیمت‌ها به صورت هفتگی در سامانه قید شود.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت لوازم‌التحریر در دستور جلسه این هفته بود، گفت: گزارش شده بود که لوازم‌التحریر قیمت‌هایش افزایش یافته است و با توجه به آن که سال تحصیلی را پیش‌رو داریم، مقرر شد ۳۰ میلیون لوازم‌التحریر توزیع شود و نسبت به قیمت‌ها کنترل شود و قیمت بخشی از لوازم‌التحریر را در سامانه قیمت‌گذاری‌ها قرار گرفته شود تا شاهد کنترل وضعیت قیمت لوازم‌التحریر باشیم.

وزیر کشور با اشاره به پیگیری موضوع گندم در این جلسه اظهار کرد: در موضوع گندم بدهی دولت مطرح بود که البته امسال نسبت به سال گذشته روند پرداخت سریع صورت می‌گیرد و این رقم برابر با یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که البته این رقم مربوط به کشاورزان غرب کشور می‌شود؛ همچنین مقرر شد سازمان برنامه و بودجه این موضوع را پیگیری کند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: دستورالعمل نحوه اطلاع‌رسانی دادگاه مبارزه با فساد که در جلسه گذشته مطرح شد در آن جلسه کارگروهی تشکیل شد و مقرر شد که دستورالعملی را تعیین کند. این دستورالعمل‌ها و روندها می‌تواند قدرت بازدارندگی را در مقابله با فساد افزایش دهد، اما باید آثار منفی این نوع اطلاع‌رسانی و تبلیغات را در ذهن عمومی جامعه کاهش دهیم.

 وی اضافه کرد: مدیران ما و دستگاه‌های کشور سالم هستند و در هر سیستمی تعداد اندکی متخلف وجود دارند که همین تعداد اندک هم باید کاهش یابد؛ این دستورالعمل مطرح و ایرادات و اشکالات آن مطرح شد و قرار شد به جمع‌بندی برسیم که البته قوه قضاییه هم در این کارگروه قرار دارد تا در اطلاع‌رسانی و بخش خبر طوری انجام دهیم که به اهداف موردنظر دست یابیم.

وزیر کشور تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در برگزاری الکترونیکی انتخابات احراز هویت است یعنی کسی که پای صندوق رای می‌رود باید کاملا شناخته شده و قابل شناسایی باشد، در گذشته با تخلفاتی روبه‌رو بودیم اینکه افرادی زیر سن رای پای صندوق می‌آمدند و گاهی اوقات افراد با شناسنامه افراد فوتی می‌دادند و همچنین از دیگر تخلف‌ها شاهد این موضوع بودیم که افراد با شناسنامه‌های تقلبی رای می‌دادند.

رحمانی فضلی گفت: اما با احراز هویت به صورت الکترونیکی در انتخابات فردی که قصد رای دادن را دارد کمتر از یک ساعت یک دقیقه می‌تواند مشخصات روشن شود یعنی بلافاصله ارتباط مستقیم با مرکز داده و اطلاعات‌پردازی ثبت احوال برقرار می‌شود و سوابق افراد سریعا شناسایی می‌شود و اگر تخلفی صورت بگیرد حتماً سیستم ارائه خواهد داد، با این روش که با موافقت شورای نگهبان انجام شده بود بیش از ۸۵ درصد امکان تخلف را از بین خواهیم برد.

وی افزود: یکی از روش‌های نهایی که نتوانستیم با توافق شورای نگهبان انجام دهیم شمارش الکترونیک است یعنی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰ شهر را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کردیم و قرار است با توافق شورای نگهبان همچون گذشته در این انتخابات مجلس ۱۴۰ شهر را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنیم.

منبع: فارس

کد خبر 388179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.