نشانه‌های ‌ایجاد سنگ مثانه/ مرگ زودرس در ‌کمین افراد کم تحرک

پیشنهادهای متنوع برای استفاده بیشتر از سبزیجات، مرگ زودرس در کمین افراد کم تحرک، برخورد وزارت بهداشت با متخلفان جراحی زیبایی نامتعارف، بهترین میان وعده‌ بیماران دیابتی و نشانه‌های ایجاد سنگ مثانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به برخورد قاطع با متخلفان و مراکز زیر زمینی غیر مجاز در ‌حوزه جراحی های زیبایی نامتعارف، نسبت به تبلیغات فریبنده فضای مجازی درباره این جراحی ها، اظهار کرد: در زمینه جراحی های زیبایی با توجه به حساسیت های بالای این موضوع، وزارت بهداشت، ادارات و دانشگاه های تابعه نظارت دقیق و رصد مستمری نسبت ‌به فعالیت مراکز ارائه دهده خدمات زیبایی دارند ‌و با فعالیت های غیر مجاز و در اصطلاح زیر زمینی برخورد قاطع صورت می گیرد.

طیب قدیمی ‌تاکید کرد: مردم باید برای اینگونه عمل ها به اماکن مجاز و پزشکانی که مجوز دارند مراجعه کنند ، چرا که این روزها مراکز غیر مجاز یک تعریف دیگری از زیبایی برای کسب درآمد ‌و منفعت برای خود دارند و به دنبال تغییر باورها درباره این جراحی ها هستند.

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، افزود: هم سازمان نظام پزشکی و هم بخش های نظارتی و دانشگاهی وزارت بهداشت مکلف شده اند با هر گونه تعرفه های غیر قانونی و بالاتر از میزان تعیین شده برخورد کنند و پیگیر گزارش های مردمی باشند.

قدیمی ‌خاطرنشان کرد: مردم می توانند شکایات خود درباره فعالیت مراکز غیر مجاز جراحی زیبایی و یا اخذ هزینه های بالاتر از تعرفه را از طریق واحد های نظارت دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و شماره ارتباطی ۱۶۹۰ وزارت بهداشت اعلام و پیگیری کنند.

مرگ زودرس در کمین افراد کم تحرک

مطالعات اخیر محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ نشان می‌دهد دو دهه پیروی از سبک زندگی کم تحرک، احتمال مرگ زودرس را دو برابر افزایش می‌دهد.

بر اساس این ‌مطالعات ‌کم تحرکی یک عامل مهم و تاثیر گذار در بروز بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس بر اثر این بیماری و ‌سایر عوامل مرتبط با سلامت است. این مطالعه با بررسی فعالیت فیزیکی افراد طی ۲۰ سال نشان می‌دهد تغییر سبک زندگی کم تحرک به فعالیت بدنی منظم، نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد.

‌در این مطالعه ۲۳ هزار و ۱۴۶ داوطلب از سال ۱۹۸۴ میلادی به مدت ۲۰ سال تحت نظر گرفته شدند و فعالیت بدنی آنان به سه گروه کم تحرک، متوسط (کمتر از دو ساعت فعالیت ورزشی ‌در هفته) و پرتحرک (بیش از دو ساعت فعالیت ورزشی در هفته) طبقه بندی شد و عواملی از قبیل شاخص توده بدنی، سن، جنس، استعمال دخانیات، سطح تحصیلات و فشار خون در نظر گرفته شد.نتایج نشان می‌دهد احتمال مرگ زودرس افراد کم تحرک به دلیل سایر عوامل مرتبط با سلامتی دو برابر بیش از افراد پرتحرک است. این میزان در مورد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی ۲.۷ برابر گزارش شده است.

در این مطالعه ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط در هفته یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید را برای سلامت قلب و عروق ضروری می‌داند.محققان توصیه می‌کنند بدون نگاه به گذشته، تصمیم برای زندگی سالم از اکنون نقش مهمی در سلامت بدن و سلامت شناختی و به تبع آن عمر طولانی و با کیفیت دارد.نتایج این مطالعه در کنگره جهانی قلب و عروق ارائه شده است.

بهترین میان وعده‌ بیماران دیابتی

متخصصان تغذیه معتقدند به دلیل وجود چندین ماده مغذی در بادام، بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌شود. حتما از پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده اید که خوردن بادام باعث بهبود حافظه می‌شود. این ماده غذایی به دلیل وجود چندین ماده مغذی موجود در آن، نه تنها ظرفیت فکری را افزایش می‌دهد بلکه از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند.

بادام برای سلامتی بسیار مفید است و اثرات مختلفی بر آن دارد. خوردن بادام برای فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماران دیابتی فواید بسیاری دارد، علاوه بر این، از بادام هم برای خونسازی در بدن استفاده می‌شود.با یکی از تنقلات دیابتی سالم آشنا شوید

مصرف بادام قند خون را کنترل می‌کند

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام قند خون را کنترل می‌کند، به همین دلیل بادام جزو بهترین میان وعده‌ها برای بیماران دیابتی شمرده می‌شود. بادام از منیزیم بسیار غنی است.

بیشتر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ از این نظر دچار کمبود هستند و با مصرف این ماده غذایی مقدار کافی از آن را دریافت می‌کنند، به همین دلیل سطح انسولین در بدن آن‌ها دست نخورده باقی می‌ماند. بادام حاوی سطح خوبی از ویتامین E و پروتئین است که به درخشش پوست کمک می‌کند و از ریزش مو هم جلوگیری می‌کند.

بیماران دیابتی ممکن است دارای مشکلات پوستی هم باشند، بنابراین این ماده غذایی از آن‌ها در برابر این مشکل هم محافظت می‌کند. متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن یک مشت بادام (۱۷ تا ۱۵ عدد) در روز برای سلامتی مفید است و ۲۸ گرم بادام خام در روز ۱۶۴ کالری انرژی، ۶ گرم پروتئین و ۳.۵ گرم فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند.

شیوه اضافه کردن بادام  به رژیم غذایی

بهترین شیوه برای خوردن بادام، خیساندن ۱۰ تا ۱۲ بادام از شب در آب و مصرف پوست‌کنده آن در صبح است. این کار بسیاری از مواد مغذی موجود در بادام را افزایش می‌دهد.‌ می‌توانید بادام را به قطعات کوچک خرد کنید و آن‌ها را در وعده صبحانه خود قرار دهید و یا آن را به اسموتی و سالاد اضافه کنید، کره بادام را هم می‌توانید به همراه نان تهیه شده از گندم کامل مصرف کنید.با یکی از تنقلات دیابتی سالم آشنا شویدتوجه داشته باشید که خوردن بیش از حد مغز بادام به دلیل تولید گرمای زیاد آن باعث زخم دهان، ریزش مو و مشکلاتی در معده می‌شود.

نشانه‌های ایجاد سنگ مثانه

متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به اینکه علامت‌های تولید سنگ مثانه دفع دردناک ادرار، وجود خون در ادرار و سوزش در ادرار است، اظهار کرد: کمبود پروتئین در کودکان از علل ایجاد سنگ مثانه است.

مهری مهراد،جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره «سنگ مثانه»، گفت: اصولاً خود مثانه سنگ نمی‌سازد بلکه سنگ در کلیه ساخته می‌شود، پایین آمده و در مثانه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: علت سنگ مثانه در کودکان، خانم‌ها و آقایان متفاوت است. اگر سنگی از سیستم کلیه به سمت حالب پایین بیاید و در مثانه باشد اصولاً باید دفع شود؛مگر اینکه انسدادی در مسیر وجود داشته باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار اضافه کرد: انسدادی که غده پروستات در مردان ایجاد می‌کند باعث ایجاد سنگ‌های مثانه خیلی بزرگ و دردناک می‌شود؛ به دلیل اینکه ادرار در آن نقطه مانده و رسوب می‌کند و یک هسته اولیه سنگ از بالای آن حرکت کرده و سنگ مثانه را تشکیل می‌دهد.

مهراد خاطرنشان کرد: در خانم‌ها سنگ مثانه کمتر است؛ به دلیل اینکه پروستات و انسداد آن را ندارند؛ ضمن اینکه در کودکان سنگ مثانه یکی از شایع‌ترین عارضه‌هاست که ممکن است دیده شود؛دلیل آن اختلالات متابولیکی است که در بعضی از کودکان وجود دارد.

وی با تاکید به علل دیگر سنگ مثانه،گفت: به خاطر بیماری‌های سیستمیک و یا کلیوی و دفع ماده‌ای به نام سیستئین که در کودکان دیده می‌شود، یا اختلالات متابولیکی که در کودکان به علت اختلالات مادرزادی کلیه دیده می‌شود؛ در مجموع سنگ‌های مثانه مکرر و زیادی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از چیزهایی که در کودکان ایجاد سنگ می‌کند، کمبود پروتئین است. کودکانی که به دلیل وضع نامطلوب اقتصادی کمتر پروتئین مصرف می‌کنند، دچار سنگ مثانه می‌شوند.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به علایم سنگ مثانه، اظهار کرد: از جمله علامت‌های تولید سنگ مثانه دفع دردناک ادرار، وجود خون در ادرار و سوزش در ادرار است؛ ضمن اینکه در بزرگسالان نیز چنین علایمی وجود دارد.

مهراد درباره مواد غذایی موثر در تشکیل سنگ مثانه گفت: کمبود پروتئین باعث ایجاد سنگ مثانه به ویژه در کودکان می‌شود؛ ضمن اینکه خوردن نمک زیاد، املاح زیاد و مصرف کم آب باعث ایجاد سنگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً وقتی سنگ ریز از بالا به سمت پایین حرکت می‌کند باید از مثانه دفع شود؛ مگر اینکه پروستات در مردان بزرگ باشد و جلوی دفع آن را بگیرد و سنگ‌های بزرگتری تشکیل شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره روش‌های مؤثر درمان سنگ مثانه، گفت: اگر سنگ مثانه خیلی بزرگ نباشد از طریق شکستن سنگ با لیزر می‌توان آن را دفع کرد اما اگر اندازه آن خیلی بزرگ باشد، نیاز به جراحی است.

پیشنهادهای متنوع برای استفاده بیشتر از سبزیجات

سبزیجات از نظر مواد غذایی، غنی هستند و به شما توان مبارزه با بیماری‌ها را می‌دهند معمولا همه ما در مصرف سبزیجات به دنبال بهانه ای برای تهیه سوپ ، سالاد و ... هستیم اما غافل از این که می توان سبزی ها را حتی به سس هم اضافه و مصرف کرد . در ادامه به روش تهیه انواع غذاها با سبزیجات می پردازیم.

سوپ‌های مختلف سبزیجات بپزید

تهیه سوپ راهکار بسیار خوبی برای مصرف سبزیجات مختلف در کنار هم است. ساده‌ترین راه این است که سبزیجات پوره شده را مزه دار کنید.افزودن کمی سبزی مانند بروکلی، راه مناسبی برای دریافت فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتر است. مثلاً در دستور پخت سوپ سبزیجات می توان یک دوم پیمانه کلم بروکلی به ازای هر نفر، اضافه کرد که میزان کافی ویتامین K، C، E و فولات را به بدن می رساند.

نودل سبزیجات را تجربه کنید

پخت نودل سبزیجات ساده‌ترین و فوق العاده ترین راه برای افزودن سبزیجات به رژیم غذایی است. نودل ها کربوهیدرات کمتری نسبت به غذاهای مشابه مانند ماکارونی دارندو با اضافه کردن سبزیجات به آن ها تهیه می شوند. گوجه فرنگی و کدو و نیز سیب زمینی برای این غذا مناسب هستند. نودل‌ها نیز مانند ماکارونی با سس های مختلف، سبزیجات یا گوشت سرو می‌شوند.

افزودن سبزیجات به سس‌ها

سس‌هایی بر پایه سبزیجات تهیه کنید. هنگام تهیه سس‌های مختلف، به مخلوط آن، سبزیجات را اضافه کنید؛ برای این کار اسفناج، کدو، فلفل دلمه ای و پیاز توصیه می‌شود. حتی می‌توان سبزیجات را پوره و با افزودن ادویه‌ها یا آب لیمو و... آن را تبدیل به سس کنید.

پختن پیتزای سبزیجات

پیتزای گل کلم واقعاً متفاوت است و راه‌های بسیاری برای تهیه آن وجود دارد. در پخت آن از تخم مرغ و پودر بادام هم استفاده کنید و روی آن انواع سبزیجات تازه، گوجه فرنگی، پنیر و سس بچینید.

مصرف اسموتی‌های تر و تازه

برای داشتن یک صبحانه شاداب یا میان وعده عالی اسموتی درست کنید. اسموتی‌ها معمولاً از مخلوط کردن میوه‌ها با یخ، شیر یا آب در مخلوط کن درست می‌شود. اگرچه می‌توانید به همین مخلوط، سبزی هم اضافه کنید بدون این که تأثیر چندانی بر مزه آن بگذارد. توصیه می‌شود از سبزیجات دارای برگ‌های سبز استفاده کنید.

استفاده از املت سبزیجات مقوی سر سفره

اگر می خواهید سبزی بیشتری بخورید، املت سبزیجات را امتحان کنید. املت ها معمولاً از سرخ کردن تخم مرغ با مقدار اندکی روغن یا کره، به همراه گوشت و گاهی پنیر و سبزیجات تهیه می شود. هر نوع سبزی املت را خوشمزه می کند، پس اسفناج، پیاز، گوجه فرنگی را به املت اضافه کنید. انواع فلفل های دلمه ای نیز مزه خوبی به غذای شما خواهد داد.

سبزیجات کبابی

کباب سبزیجات، غذایی عالی است آن را امتحان کنید. برای پخت این غذا، کافی است سبزیجات را کباب کنید. فلفل دلمه‌ای، پیاز، گوجه، برای کباب مناسب‌تر هستند. می‌توانید از قارچ هم استفاده کنید.

مصرف سالاد تن ماهی‌با سبزی

افزودن سبزیجات به سالاد تن ماهی، راهکار فوق العاده ای برای مصرف سبزیجات بیشتر با طعمی جدید است. معمولاً سالاد تن ماهی از مخلوط کردن گوشت تن با سس مایونز درست می‌شود اما هر نوع سبزی خرد شده در آن طعم جدیدی را می‌سازد در حالی که از نظر غذایی نیز مغذی است. پیاز، هویج، خیار، اسفناج در دستور تهیه این نوع غذا استفاده می شود.

خوردن سبزیجات همراه با گوشت چرخ شده

راهکار دیگر این است که هنگام چرخ کردن گوشت، سبزی نیز به آن اضافه کنید. مصرف گوشت چرخ کرده به همراه دیگر افزودنی‌ها مانند تخم مرغ و سس گوجه در غذاهایی مانند کتلت معمول است. می‌توان میزان سبزی آن را اضافه کرد و غذایی با طمعی متفاوت ساخت.

به برنج تان، سبزی اضافه کنید

این غذا در فرهنگ غذایی ایرانی وجود دارد. مخلوط سبزیجات گوناگون به همراه برنج و مخلفات دیگر را با توجه به دستورهای غذایی سنتی ایرانی بپزید.

کد خبر 388143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.