عوامل ایجاد شکاف لب و کام کودکان چیست؟

یک گفتار درمانگر با بیان اینکه عوامل ایجاد کننده شکاف لب و ‌کام هنوز به صورت مشخص شناسایی نشده است، گفت: در مجموع شکاف‌های دهانی و صورتی در نتیجه ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی به وجود می‌آیند.

مرضیه مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل ایجاد کننده شکاف لب ‌و کام در کودکان اظهار کرد: این نقص مادرزادی در فرهنگ عامه به "لب شکری" معروف است و یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در بین برخی از نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود.

‌وی با بیان اینکه عوامل ایجاد کننده شکاف لب ‌و کام هنوز به صورت مشخص شناسایی نشده است، گفت: ‌در مجموع شکاف‌ دهان و ‌صورت در نتیجه ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی ‌به وجود می‌آید.

این کارشناس گفتار درمانی ادامه داد: منظور از شکاف ایجاد فضا و فاصله غیر طبیعی در لب فوقانی و قوس دندانی ‌یا کام است؛ شکاف لب و کام از نقص‌های مادرزادی قابل ترمیم است که در آن بافت لب و دهان در هفته‌های اول تکامل جنینی به خوبی تشکیل نشده است.

وی معتقد ‌است که برای انجام مداخلات لازم برای کودکانی که شکاف لب و کام دارند، ابتدا لازم است به یک تیم شکاف لب و کام مراجعه کنند تاجنبه‌های مختلف مربوط به درمان کودک به صورت تیمی انجام شود.

مرادی تصریح کرد: تیم شکاف لب و کام شامل گفتار درمانگر، شنوایی شناس، پزشک گوش و ‌حلق و بینی، جراح پلاستیک، متخصصین نوزادان، تغذیه، ژنتیک و دندان پزشک است.

وی با اشاره به اینکه این متخصصان ‌در هر بازه سنی اقدامات ویژه‌ای را برای کودک انجام می دهند، اظهار کرد: برای مثال متخصصان کودک را در سن یک تا چهار ماهگی از نظر تغذیه و رشد چکاپ کرده و شکاف لب کودک را ترمیم می‌کنند؛ شنوایی کودک هم به ‌صورت منظم و دوره‌ای بررسی می شود.

این کارشناس گفتار درمانی گفت: گفتار درمانگر مشاوره‌های ‌مربوط به گفتار و زبان جهت جلوگیری از ایجاد تاخیر گفتار و زبان را ارایه می‌دهد ‌و گاهی این مداخلات تا سن ۲۰ سالگی فرزندان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ‌در سن ۲۰ سالگی این گروه از کودکان در ‌صورت نیاز جراحی‌های فک یا پرتزهای ارتودنسی برای از بین بردن شکاف لب و کام آنها انجام می شود.

کد خبر 388140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.