کارلسن اول جهان، فیروزجا در صدر ایران

کارلسن، کاروآنا و دینگ به عنوان برترین شطرنج بازان جهان در ماه گذشته میلادی شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جدیدترین رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در بخش کلاسیک، سوپر استاد بزرگ "مگنوس کارلسن" ۲۹ ساله نروژی با ریتینگ دو هزار و ۸۷۶ و ۱۱ بازی در ماه میلادی گذشته، همچنان در صدر قرار دارد. پس از کارلسن، سوپر استاد بزرگ "فابیانو کاروآنا" ۲۷ ساله و اهل آمریکا جامعه شطرنج با ریتینگ دو هزار و ۸۱۲ و ۱۱ بازی در رتبه دوم و "لیرن دینگ" ۲۷ ساله اهل چین نیز با ریتینگ دو هزار و ۸۱۱ و تنها با اختلاف یک امتیاز نسبت به کاروآنا با ۱۱ بازی در جایگاه سوم حضور دارد. پس از لیرن نیز، "آنیش گیری"، "ایان نپومنیاچی"، "ماکسیم لاوروف"، "شهریار ممدیاروف"، "وسلی سو"، "وساوانتان آناند" و "یانگ یی یو" به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم جهان قرار دارند.

"علیرضا فیروزجا"، اولین استاد بزرگ ایران نیز بدون بازی! و با یک پله صعود نسبت به ماه گذشته در رتبه ۳۷ برترین شطرنج بازان جهان در بخش کلاسیک قرار گرفت. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فیروزجا همچنان جوان‌ترین شطرنج باز جهان است که ریتینگ بیش از دو هزار ۷۰۰ دارد.

رده بندی بانوان جهان

بر اساس لیست منتشر شده فیده، "هو یوفان" با ریتینگ دو هزار و ۶۵۹ همچنان در جایگاه اول، "جو ونجون" با دو هزار و ۵۷۶ واحد ریتینگ در رده دوم قرار دارد و "الکساندرا گریاچکینا " با دو هزار و ۵۶۴ واحد در رده سوم ایستاد. سارا سادات خادم الشریعه نیز با ریتینگ دو هزار و ۴۹۱ در جایگاه ۱۴ برترین شطرنج بازان در بخش کلاسیک بانوان قرار گرفت.

رده بندی ایران

در میان شطرنج بازان ایرانی نیز فیروزجای ۱۶ ساله همچنان بر صدر جدول تکیه زده است. پس از فیروزجا "پرهام مقصودلو" با ریتینگ دو هزار و ۶۶۴ و ۲۳ بازی در رده دوم و "محمد امین طباطبایی" نیز با ریتینگ دو هزار و ۶۴۲ و ۲۵ بازی در رده سوم قرار دارند.

پس از طباطبایی، "پویا ایدنی"، "احسان قائم مقامی"، "آرین غلامی"، "سید خلیل موسوی"، "شاهین لر پری زنگنه"، "ساراسادات خادم الشریعه" و "مسعود مصدق پور" به ترتیب در رده‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

در رده بندی بانوان ایران نیز، "ساراسادات خادم الشریعه" همچنان با ریتینگ دو هزار و ۴۹۱ در صدر قرار دارد. پس از خادم الشریعه، "آتوسا پورکاشیان" با ریتینگ دو هزار و ۳۰۵ و "غزل حکیم فرد" با  ریتینگ دو هزار و ۲۲۵ در جایگاه سوم جای گرفته اند.

در بخش بلیتس نیز پرهام مقصودلو با ریتینگ دو هزار و ۷۳۵ با یک جایگاه نزول نسبت به رده بندی ماه گذشته در جایگاه ۲۶ قرار گرفت. در این رده بندی، "هیکارو ناکامورا" با ریتینگ دو هزار و ۸۷۱، "لیرن دینگ" با ریتینگ دو هزار و ۸۶۷ و "سرگی کاریاکین" در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. لازم به ذکر است مگنوس کارلسن، قهرمان حال حاضر شطرنج جهان در این رده بندی به رتبه چهارم دست یافته است.

کد خبر 388129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.