نامزدهای انجمن نویسندگان برای جایزه «آستریدلیندگرن»

محمدرضا شمس و مهدی حجوانی نامزد دریافت جایزه‌ آستریدلیندگرن ۲۰۲۰ شدند.

به گزارش ایمنا، نشست معرفی نامزدهای جایزه‌ آستریدلیندگرن سال ۲۰۲۰ امروز _دوشنبه ۱۱ شهریور_ از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد. ریحانه جعفری سرپرست کمیته‌ روابط بین‌الملل در این نشست اظهار کرد: این جایزه از جایزه‌های معتبر بین‌المللی کودک و نوجوان و به نوع گران‌ترین جایزه این گروه سنی است. مبلغ جایزه معادل ۵ میلیون کرون سوئد یا ۸۰۰ هزار دلار امریکا است.

سرپرست کمیته‌ روابط بین‌الملل ادامه داد: تقویت و افزایش علاقه به خواندن در کودک و نوجوانان، کمک به ارتقا سطح ادبیات کودک، ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان، قراردادن ادبیات کودک در کانون توجه و... از اهداف این جایزه است. جایزه به نویسندگان، تصویرگران، موسسات و نهادهای حوزه ادبیات کودکان در ترویج کتابخوانی به شرط آنکه در قید حیات باشند تعلق می‌گیرد.

جعفری گفت: از هر کشور تنها دو نفر از شاخه‌های مطرح شده می‌توانند معرفی شوند. اطلاعات کاندیدها در سایت باید به انگلیسی یا سوئدی درج شود، اسامی کاندیدها حداکثر تا ۱۵ ماه می معرفی می‌شود و نتایج در ماه مارچ یا فروردین سال بعد معرفی می‌شوند. معرفی هر کاندید برای یک سال معتبر است. 

جعفر توزنده جانی  دبیر انجمن در ادامه نشست اظهار کرد: محمدرضا شمس و مهدی حجوانی  نامزد دریافت جایزه‌ی آستریدلیندگرن ۲۰۲۰  شدند. «محمدرضا شمس» به عنوان نویسنده و «مهدی حجوانی» به عنوان مروج کتاب، نامزدهای منتخب این انجمن برای دریافت جایزه‌ی لیندگرن معرفی شدند.

در بخشی از این نشست مطبوعاتی آثار چاپ شده به فارسی، ترجمه‌ آثار به زبان‌های دیگر، سابقه‌فعالیت مستمر در ادبیات کودک،  دریافت جوایز ادبی و هنری داخلی، دریافت جوایز بین‌المللی،  انتشار کتاب و مقاله و پایان نامه درباره‌ نویسنده و آثارش، برگزاری مراسم نکوداشت در داخل و خارج ایران، فعالیت قابل توجه در نهادهای فرهنگی، فعالیت در زمینه‌ی ترویج کتابخوانی  که تنها بخشی از ملاک‌های معرفی نویسندگان به جایزه‌ آسترید لیندگرن است، اشاره شد.

کد خبر 388128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.