ارائه مشوق‌های ساخت‌وساز شهرداری مشهد برای توسعه متوازن

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز در شهر مشهد، گفت: با اجرای این مشوق‌ها می‌خواهیم توسعه متوازن را در شهر مشهد ایجاد کنیم، در طرح جامع شهرداری مشهد سرانه فضاهای مسکونی آموزشی، خدماتی، مذهبی و تجاری در هر منطقه از شهر مشخص شده است.

رضا خواجه نایینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در برخی از مناطق شهر مشهد توازن این فضاها رعایت نشده و به عنوان نمونه فضاهای تجاری در برخی از مناطق بیش از فضاهای خدماتی و یا آموزشی وجود دارد.

وی افزود: بر اساس طرح جامع، میزان کمبود این فضاها محاسبه شده و برای افرادی که در ساخت و ساز خود به ایجاد این فضاها کمک کنند تخفیف صدور پروانه در نظر گرفته‌است.

آمادگی شهرداری مشهد برای طرح "مسکن‌های استیجاری"

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با بیان اینکه در ساخت هر ساختمان هزینه‌ها شامل زمین، پروانه، عوارض و هزینه‌های ساخت می‌شود، گفت: تا پیش از دوره پنجم شوراهای شهر، در مشهد قرارداد ساخت چهار هزار و ۴۰۰ مسکن ارزان قیمت بسته شده بود که نیمی از آن به بهره برداری رسیده و نیم دیگر آن نیز در دو سال اخیر به بهره برداری خواهد رسید.

خواجه نایینی یادآور شد: در دو سال اخیر برای ساخت سه هزار واحد مسکونی ارزان قیمت قرارداد بسته شد، در مناطق محروم و حاشیه شهر برای تغییر الگوی ساخت و ساز و ایجاد کاربری‌های آموزشی و خدماتی در این مناطق، با مصوبه شورای شهر ساخت و ساز در این مناطق را از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه معاف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین اگر زمینی که درخواست ساخت و ساز در آن وجود دارد، متعلق به شهرداری باشد در قیمت فروش آن تخفیف‌های ویژه ای در نظر می‌گیریم، به این ترتیب هزینه‌های ساخت و ساز در این مناطق کاهش می‌یابد و مردم می‌توانند با هزینه کمتری صاحب خانه شوند.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: اگر دولت تمایل به ساخت مسکن ارزان قیمت دارد، آمادگی کامل داریم که هزینه‌های عوارض و پروانه را دریافت نکنیم.

خواجه نایینی افزود: اکنون بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های تمام شده یک ساختمان مربوط به زمین و پروانه ساخت است، اگر دولت زمین را در اختیار مردم بگذارد، شهرداری نیز هزینه های پروانه ساخت را دریافت نمی کند تا قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.

وی اضافه کرد: شهرداری مشهد به سایر نهادها از جمله آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز اعلام آمادگی کرده‌است که اگر زمین رایگان در اختیار مردم بگذارند، شهرداری نیز همکاری لازم در صدور پروانه را داشته تا افراد بیشتری بتوانند خانه دار شوند.

کد خبر 388116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.