به گزارش خبرنگار ایمنا، پل غازیان بر روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران – رشت، در زمان خود از معدود پلهای پیشرفته جهان محسوب شده و به عنوان قدیمیترین پل متحرک ایران شناخته میشود.
در گذشته رفت و آمد از انزلی به غازیان به وسیله قایق صورت میگرفت تا اینکه تصمیم گرفته شد انزلی به وسیله دو پل به راه زمینی غازیان - رشت متصل گردد؛ از هفتم آذرماه ۱۳۱۸ شمسی تاکنون سازههایی که قرار بود فقط نیمقرن سرپا باشند، همچنان پابرجا ماندهاند.
این پل که چهار دهانه ثابت و یک دهانه متحرک دارد، توسط کمپانی "سنتاب" آلمان و شرکتهای مختلف از جمله "موتلا" سوئد ساخته شد و در نتیجه با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان رشت - قزوین - تهران برقرار شد.
اکنون با گذشت بیش از هشتاد سال از احداث آن، دغدغه تبدیل پل غازیان به یک جاذبه ویژه گردشگری مطرح و جلسات متعددی برای زیباسازی این پل برگذار شده اما نتیجه چندانی نداشته است؛ اسفندماه سال گذشته بود که کمیسیون گردشگری شورای شهر انزلی با توافق مدیران آبفا و مخابرات شهر اعلام کرد که: با انتقال لولههای آب و فیبر نوری، کفسازی، نورپردازی و مبلمان شهری روی پل قدیم غازیان آغاز و حداقل تا تابستان این پروژه آماده خواهد شد.
فرجام این طرح به یک مطالبه مردمی تبدیل شده و امیر احمدیفرد، عضو شورای شهر انزلی درباره آخرین حزئیات طرح کفسازی پل غازیان به مشکل قدیمی این طرح اشاره کرد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شهرداری برای اجرای این طرح نیاز به موافقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین اداره بنادر و دریانوردی دارد؛ از طرفی لولههای آب نیز باید با همکاری اداره آبفا برداشته شود.
وی افزود: شهرداری برای اجرای برخی از پروژهها نیاز به اخذ برخی مجوزها از ادارات مختلف داشته و تنها خود تصمیمگیرنده نیست.
نظر شما