۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
پمپئو، رقیبی که وزیر شد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس سیاست بین الملل گفت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده تنها بازمانده کابینه اولیه ترامپ است و همچون یک سرباز وفادار از دستورات او در حوزه روابط با کشورهای جهان پیروی می کند.

سیده فاطمه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به گذشت ۳۱ ماه از پیروزی دونالد ترامپ برای تصدی کاخ سفید در ایالات متحده، اظهار کرد: پیروزی این شخصیت از حزب جمهوری خواه ایالات متحده یک پیروزی باورناپذیر برای بسیاری از مسئولان سیاسی و مردم این کشور بود و پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، شرایط آمریکا در وضعیت برنامه ریزی نشده‌ای قرار گرفت.

وی افزود: تغییرات مداوم و تکراری در سمت ها و مناصب مختلف کابینه ترامپ نشان می داد که حتی خود رئیس جمهور آمریکا نیز امیدی به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نداشت و تیم و راهبرد دقیقی را برای تکمیل کابینه خود در دولت در نظر نگرفته بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس سیاست بین الملل با بیان اینکه دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود بیشترین تغییرات را در مناصب سیاسی ایالات متحده انجام داد، خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که در ابتدای پیروزی ترامپ با وی به کاخ سفید وارد شدند، اکنون دیگر در کنار او نیستند و در میان مناصبی که متصدیانشان تغییر پیدا کرده است، افرادی خودخواسته از ادامه همکاری با دولت ترامپ سرباز زدند و افرادی نیز از سوی رئیس جمهور آمریکا اخراج شدند.

طباطبایی ادامه داد: تیم امنیتی و سیاسی که ترامپ در ابتدای کار با خود به کاخ سفید آورد تیم منسجم و قدرتمندی بود، اما جدایی برخی از اعضای آن موجب از بین رفتن انسجام و اتحاد در این تیم شد و همین امر به بروز اختلافات در کاخ سفید و رسانه ای شدن بسیاری از آنها دامن زد. این در حالی است که پمپئو تنها بازمانده این تیم است که در ابتدای کار به عنوان مشاور وزیرخارجه فعالیت می کرد و اختلاف نظر ترامپ با وزیر خارجه قبلی موجب انتصاب وی به این سمت شد.

وی اضافه کرد: انتصاب پمپئو به سمت وزارت خارجه آمریکا در حالی بود که او در سال ۲۰۱۶ میلادی و تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این سال، برای شکست درون حزبی ترامپ و پیروزی مارکو روبیو تلاش می کرد و بسیاری از افتراها و تهمت هایی که اکنون علیه ترامپ مطرح می باشد، ساخته دست پمپئو در زمان حمایت از یک کاندیدای جمهوری خواه دیگر است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس سیاست بین الملل با بیان اینکه قرارگرفتن مایک پمپئو در کابینه دونالد ترامپ موجب تعجب بسیاری از نمایندگان مجلس این کشور شد، تصریح کرد: این انتصاب موجب تغییر رویکرد اساسی پمپئو در زمینه فعالیت های حزبی شد و به حمایت همه جانبه او از دونالد ترامپ منجر شد و این در حالی است که پمپئو و تیم حمایت کننده از مارک روبیو در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، ترامپ را فاقد درک سیاسی و امنیتی لازم برای تصمیم گیری در امور مختلف کشور می دانستند و با انتشار ویدیوهایی جنجالی علیه ترامپ، کاهش محبوبیت مردمی وی را دنبال می کردند.

طباطبایی افزود: مایک پمپئو که روزی فعالیت های حزبی و تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را به سیرک تشبیه می کرد، اکنون تنها بازمانده کابینه اولیه ترامپ است و همچون یک سرباز وفادار از دستورات او در حوزه روابط با کشورهای جهان پیروی می کند، اما اخیرا اختلافاتی میان پمپئو و بولتون درباره ایران مطرح شده بود و اخبار رسانه های آمریکایی نشان می داد که دونالد ترامپ به سیاست های جان بولتون مشاور امنیتی خود، علاقه بیشتری نشان داده است و همین امر موجب گمانه زنی ها درباره احتمال خروج آخرین مهره اولیه ترامپ از کابینه او شده است.

کد خبر 388094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.