صحبت از سیاست، علم می خواهد

یک کارشناس علوم سیاسی و عضو شبکه مطالعات سیاست گذاری های عمومی گفت: سیاست علم ناچیز و آسانی نیست و صحبت کردن از آن و ارائه راهکار در حوزه آن نیاز به علم و تجربه کافی در این زمینه دارد.

رحیم قنواتی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور و میزان انتقاد پذیری دولت، اظهار کرد: مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی در دولت های مختلف وجود داشته و بی شک اوج این مشکلات در دولت دوازدهم و ورود ترامپ به عرصه سیاست خارجی کشورمان نبوده، اما میزان انتقاد پذیر دولت و نهاد های دولتی در این دوره موجب برجسته تر شدن اعتراضات و انتقادات نسبت به عملکرد شده است.

وی افزود: سرکوب اعتراضات و انتقادات در دولت های قبل از دولت دوازدهم موجب تجمیع برخی از احساسات حق گرایانه در مردم و بسیاری از احزاب شده و همین امر موجی از انتقادات را متوجه دولت دوازدهم و کابینه آن کرده است.

این کارشناس علوم سیاسی و عضو شبکه مطالعات سیاست گذاری های عمومی با بیان اینکه بسیاری از مردم می کوشند از روش های مختلف به بررسی و تحلیل عامیانه مسائل سیاسی جامعه بپردازند، خاطر نشان کرد: احساس مسئولیت از یک سو و نداشتن دانش و آگاهی لازم در حوزه علوم سیاسی و تحلیل مسائل مربوط به آن، از سوی دیگر؛  یکی از معضلات چندین ساله ای است که دامان جامعه ایرانی را فرا گرفته و مردم در مشاغل، صنوف و راسته های مختلف، سعی می کنند با بیان برخی به اصطلاح تحلیل ها و صحبت در خصوص مسائل سیاسی کشور، میزان سواد سیاسی یکدیگر را به چالش بکشند.

قنواتی اصل ادامه داد: مردم گمان می کنند که قرار گرفتن وضعیت معیشتی شان در حجمی از مشکلات سیاسی و اقتصادی و وابسته شدن میزان درآمد و هزینه هایشان به تحرکات سیاسی کشور های مختلف، موجب افزایش سطح آگاهی آنها نسبت به مسائل علوم سیاسی شده و از این رو با مسئله سازی و چیدمان معادلات چندین مجهولی در دنیای سیاست، می خواهند نقشی در حل مشکلات کشور ایفا کنند.

وی اضافه کرد: شبکه های اجتماعی یکی از بسترهای پیاده سازی این تحلیل ها و اظهار نظرهای غیر کارشناسی برای بخش بزرگی از اجتماع است و میزان کاربران آنها و توجه کاربران ایرانی به ارائه راه حل برای مشکلات سیاسی، موجب استفاده عموم مردم از تحلیل های سیاسی و اقتصادی در صفحه های شخصی و خطاب کردن مسئولان مختلف در نهاد های گوناگون کشور، شده است.

این کارشناس علوم سیاسی و عضو شبکه مطالعات سیاست گذاری های عمومی با بیان اینکه سیاست هم، نظیر سایر دانش ها نیاز به مطالعات و فراگیری دارد، تصریح کرد: اظهارنظر و تحلیل های غیر کارشناسی عموم جامعه در بخش گسترده‌ای از علم سیاست در حالی است که این علم سخت تر از بسیاری از دانش های دانشگاهی است و نیاز به تجربیات زیاد دارد. در حقیقت این دانش نیز همچون سایر دانش ها نیاز به درس خواندن و مطالعه و تعمق دارد و شاگردی و تجربه است که یک دانشمند علوم سیاسی را به سیاستمدار تبدیل می کند.

قنواتی اصل افزود: ارائه این گونه نظرات و تحلیل های غیر کارشناسی در جامعه ایران نه تنها موجب به وجود آمدن یک فضای عاری از اعتماد در دنیای سیاست داخلی و خارجی کشور شده، بلکه پیامدها و تبعات اجتماعی و سیاسی خاص خود را در نیز در بازه زمانی دراز مدت به همراه خواهد داشت و موجب پنهان ماندن بسیاری از حقایق سیاسی کشور از نظر مردم می شود، زیرا تدوام وضع موجود و اظهار نظر های غیر کارشناسی، بروز ناامنی در میان مسئولان و تبع آن ترس از رسانه ای کردن مسائل سیاسی را به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: تمرکز نهادهای ضد مردمی در داخل و خارج کشور بر اذهان عمومی مردم و ایجاد توهمات و شایعات سیاسی مختلف توسط جریان های خاص نیز یکی دیگر از دلایلی است که موجب ایجاد این پدیده در کشور و اجتماع ایرانی شده است. در حقیقت سیاست علم ناچیز و آسانی نیست و صحبت کردن از آن و ارائه راهکار در حوزه آن نیاز به علم و تجربه کافی در این زمینه دارد.

کد خبر 388089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.