گرایش سیاسی اروپا به شرق در پرتو سیاست های ترامپ

یک پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی و استاد دانشگاه گفت: در حقیقت سیاست های غلط دونالد ترامپ در مسائل بین المللی موجب گرایش سیاسی اروپا به کشور های بلوک شرق شده است.

شهناز ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با رفتار و سیاست های اشتباه خود در سطوح مختلف، باعث کاهش قدرت بین المللی و منطقه ای ایالات متحده شده است و به همین دلیل کشورهای اروپایی با مشاهده نتایج سیاست های آمریکا در خاورمیانه قصد دارند تا روابط خود با رهبران بلوک شرق را گسترش و توسعه دهند.

ملکی ادامه داد: تشدید تضاد منافع میان کشور های اروپایی و ایالات متحده نیز یکی دیگر از دلایلی است که این روز ها بیش از هر دلیل دیگری موجب از دست رفتن انسجام سیاسی سابق میان اتحادیه اروپا و آمریکا شده است و در حقیقت کشورهای اروپایی با مشاهده استقبال دونالد ترامپ از سرمایه داران سنتی در نظام سیاست گذاری جهانی، متوجه شده اند که باید به دنبال شریک جدید و همسو تری برای مقابله با تهدیدات کشورهای شرقی باشند و در این میان چه شریکی بهتر از خود کشور های شرقی.

وی اضافه کرد: حمایت دونالد ترامپ از خروج بدون توافق بریتانیا به رهبری بوریس جانسون از اتحادیه اروپا و ارائه پیشنهاد توافق تجارت آزاد با این کشور یکی دیگر از عواملی است که موجب اقدامات تلافی جویانه رهبران اروپایی در حوزه ارتباط با بلوک شرق به خصوص روسیه شده است.

این پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی و استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش ژاندارمی آمریکا و رئیس جمهور آن در میان کشور های اروپایی از بین رفته است، تصریح کرد: اقدامات دونالد ترامپ برای ضربه زدن به چارچوب و انسجام اتحادیه اروپا در جهت افزایش میزان بهره وری از سرمایه های صنعتی انگلستان بوده و اکنون کشورهای اروپایی متوجه نیت شوم ترامپ شده اند و سعی می کنند بوریس جانسون را از هرگونه تعامل با رئیس جمهور آمریکا برحذر دارند.

ملکی افزود: گزارش رسانه های انگلیسی از ارتباط تلفنی مداوم ترامپ و رهبران کشورهای اروپایی با بوریس جانسون نیز حاکی از آن است که نخست وزیر انگلستان اکنون در حساس ترین موقعیت سیاسی جایگاه خود قرار دارد و باید میان ارتباط گسترده سیاسی و اقتصادی با کشور های اروپایی و توسعه ارتباطات صنعتی با ایالات متحده یک گزینه را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه سران کشورهایی که از حضور کشورشان در اتحادیه اروپا، منفعت سیاسی و اقتصادی کسب کرده اند، نسبت به اقدامات اخیر ایالات متحده آزرده خاطر شده اند، یادآور شد: سران کشور های عضو اتحادیه اروپا پس از چندین سال حمایت همه جانبه از سیاست های اشتباه ایالات متحده در جهان و خاورمیانه متوجه حضور بازیگران مهم دیگری همچون روسیه در عرصه سیاست جهانی شده اند و اکنون قصد دارند، کمرنگ کردن ارتباطات با آمریکا را با پررنگ کردن ارتباطشان با کشورهای بلوک شرق جبران کنند.

این پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی و استاد دانشگاه با اشاره به دیدار  ایمانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین در اردوگاه تابستانی روسای جمهور فرانسه، اظهار کرد: اهمیت تاریخی دیدار میان سردمداران یکی از قدرتمند ترین کشور های اروپایی و رهبر بلوک شرق غیر قابل انکار است زیرا همزمانی برگزاری این دیدار با تشدید مناقشات بین المللی و منطقه ای در چارچوب جنگ تجاری و جنگ سرد جدید حاکی از کاهش قدرت های بین المللی ایالات متحده آمریکا است.

وی افزود: نشست دوجانبه مکرون و پوتین همچنین نشان می دهد که رهبران قدرت های بزرگ در اتحادیه اروپا متوجه شده اند که برای موثر واقع شدن در مناقشات بین المللی، به تعامل با کشورهای دیگری جز آمریکا نیاز دارند و برای ایجاد این تعامل نیازی به کسب اجازه از رئیس جمهور آمریکا که روزی در مقام حقوقی کدخدایی جهان جولان می داد، ندارند.

کد خبر 388086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.