۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
هفت‌خوان تاکسیرانان اراک

بارها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی به‌ویژه در کلانشهرها وعده‌های مختلفی داده شده و رانندگان امیدوار با مراجعه به سایت‌ها و ادارات گوناگون برای تکمیل پرونده اقدام کرده‌اند، اما گویا هفت‌خوان نوسازی ناوگان تاکسیرانی به این زودی‌ها تمام شدنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رانندگانی خسته که سیلی گرمای تابستان آنان را به ستوه آورده با بانگی بلند مسافران را به سوی خود می‌خوانند و تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر ظرفیت خودروی خود را تکمیل کنند؛ اما خودروهایی فرسوده که ناگاه در گوشه‌ای از خیابان از رفتن باز می‌ماند باری است گران بر سختی کارشان که گاه در نیمه روز کار را تعطیل می‌کند.

بخش زیادی از درآمد ماهیانه راننده صرف تعمیر مرکب فرسوده‌ای می‌شود که این روزها با آخرین نیروی در توان مانده تلاش می‌کند یاری‌رسان صاحبش باشد. ماجرای تاکسی‌های فرسوده به داستان‌های هزار و یک شب می‌ماند که گویا فرجامی ندارد و چونان موجی هر سال شمار فراوانی از رانندگان مستأصل را از سویی به سوی دیگر می‌برد.

تاکسی‌هایی که خرجش بیشتر از درآمدش است!

فرهاد مسلمی که از رانندگان با تجربه تاکسی است، سال‌ها در این شهر کار کار کرده، سرد و گرم روزگار را چشیده است «تاکسی بسیار زودتر از سایر ماشین‌ها فرسوده می‌شود چراکه حداقل ۱۰ ساعت در روز به هر طرف شهر می‌رود. راستش راننده‌ها هم از این تاکسی‌ها راضی نیستند، آنها هم دوست دارند در خودرویی که کولر و بخاری مناسب و وضعیت موتوری روبه‌راهی دارد کار کنند، اما شرایط تعویض مناسب نیست، خیلی سخت است و به راحتی وام یا تسهیلات برای تعویض نمی‌دهند.»

یعقوب شهابی دیگر راننده تاکسی در مورد خودروی خود این گونه می‌گوید: دو سال است که برای تعویض تاکسی فرسوده‌ام اقدام کرده‌ام و پرونده مربوطه را هم تکمیل کرده‌ام، اما هر بار که مراجعه می‌کنم می‌گویند تسهیلات ابلاغ نشده و گاهی هم می‌گویند هنوز نوبت شما نشده؛ دیگر کار کردن با این ماشین‌ها به صرفه نیست، خرجش بیشتر از دخلش است.

۲۰۰ تاکسی در نوبت تعویض

 این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حجت‌الله مرادی، رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک می‌گوید: در تمام کشور ۸۵ هزار تاکسی نیازمند نوسازی است که از این تعداد بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه در شهر اراک بوده است.

وی با بیان اینکه بهسازی و نوسازی تاکسی‌ها با اتوبوس تفاوت دارد، اظهار کرد: برای بهسازی و نوسازی تاکسی‌ها همکاری شرکت‌های خودروساز در واگذاری خودرو و همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های قبل با همکاری بانک‌ها به رانندگان تاکسی‌های فرسوده وام‌های کم‌بهره پرداخت می‌شد و سپس با معرفی به شرکت‌های خودروساز مرحله واگذاری خودرو انجام می‌شد.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک تصریح می‌کند: در دو سال اخیر فقط ۳۰۰ تاکسی فرسوده در کشور بهسازی و نوسازی شد و به دلیل همکاری نکردن بانک‌ها و شرکت‌های خودروساز، امکان ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی‌های فرسوده وجود ندارد.

رانندگان توان تعویض تاکسی فرسوده را ندارند

مرادی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های اخیر در هر دو بخش واگذاری خودرو و تسهیلات بانکی با مشکل مواجه بوده‌ایم این در حالی است که در همه کشور رقم واگذاری تسهیلات بانکی برای بهسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار ناچیز بوده است.

وی می‌گوید: در حال حاضر دولت با پرداخت مبلغی در حدود چهار یا پنج میلیون تومان تاکسی‌های فرسوده را خریداری می‌کند و تاکسیران‌ها باید برای دریافت وام و یا خرید تاکسی نو اقدام کنند که این امر نیز برای آن‌ها در شرایط فعلی اقتصادی امکانپذیر نیست.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در ادامه با بیان اینکه در گذشته ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان تاکسی را دولت واریز می‌کرد، می‌افزاید: دو سال است که دولت به تامین اجتماعی بدهکار است و در حال حاضر به دلیل این بدهی سایت بیمه رانندگان تاکسی مسدود شده و نمی‌توانیم افراد جدید را بیمه کنیم، البته اخیرا قول‌هایی مبنی بر رفع این مشکل داده شده که بسیاری از افرادی که دیگر واجد شرایط بیمه نیستند از لیست خارج و افراد جدید واجد شرایط در این سامانه وارد و بیمه می‌شوند.

مرادی ادامه می‌دهد: از مشکلاتی که رانندگان تاکسی با آن مواجه هستند، دخالت مسافربران شخصی در کار تاکسیرانان است، بابت این موضوع هیچ ساز و کاری وجود ندارد.

کد خبر 388079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.