ناژوان را باید با چنگ و دندان حفظ کرد

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: ناژوان را باید با چنگ و دندان حفظ کرد و نباید اجازه داد درختان و مزارع آن از بین برود که البته این مسئولیت خطیر برعهده شهرداری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی طهرانی صبح امروز_دوشنبه_یازدهم شهریورماه ۹۸ در آیین تکریم و معارفه مدیرطرح ساماندهی ناژوان اظهار کرد: ناژوان قطعه‌ای از شهر اصفهان و ریه این شهر است.

وی افزود: توسعه شهری به ویژه توسعه بدون برنامه در کشور آثار و تبعات زیادی به همراه دارد، از این رو بسیاری از اتفاقات با اختیار مدیران رخ نداده بلکه با اجبار است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر توسعه کشور متوازن و هماهنگ بود در شهرها با معضلاتی همچون آلودگی هوا، آلودگی خاک و آب مواجه نبودیم.

وی ادامه داد: به دلیل توسعه نامتوازن، مصرف سوخت افزایش یافته در حالی که تولید ملی که تأثیر مستقیمی با مصرف سوخت دارد، افزایش نیافته است.

طهرانی تصریح کرد: ناژوان را باید با چنگ و دندان حفظ کرد و نباید اجازه داد که درختان و مزارع آن از بین برود که البته این مسئولیت خطیر برعهده شهرداری است.

وی با تقدیر از خدمات چهارساله «شفیعی» در مدیریت طرح ساماندهی ناژوان، گفت: تغییر در این مدیریت به درخواست وی اتفاق افتاد؛ و تاکنون خدمات خوبی در این منطقه به مردم ارائه داده است که امیدواریم این مهم ادامه یابد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: مدیریت ناژوان باید شجاعانه در جهت حفظ و توسعه این منطقه تلاش کند و اگر لازم باشد باید ابزارهای جدید را نیز در اختیار بگیریم.

وی ادامه داد: در بعضی از نقاط شهر باغات تبدیل به منازل مسکونی یا تجاری شده البته کمبود آب نیز مزید برعلت بوده و به این بهانه بسیاری از باغات را به کاربری مسکونی تبدیل کرده‌اند، اما ناژوان را باید از تک بعدی بودن خارج کرد.

طهرانی با بیان اینکه روند توسعه شهری باید هم سو با روند توسعه پارک‌ها و اکسیژن در شهر باشد، تصریح کرد: باید طرح های جدید در ناژوان اجرا و برای حفظ فضای سبز آن بیشتر تلاش شود.

وی تصریح کرد: آب در مادی‌های ناژوان که حیات اصفهان است باید جریان داشته باشد و باتوجه به اینکه بسیاری از منابع آب‌های زیرزمینی باتوجه به مشکلات کم‌آبی از بین رفته است، باید از فرصت جاری بودن آب در بستر زاینده‌رود برای جاری شدن آب در مادی‌ها و جبران بخشی از برداشت‌های چندساله از چاه‌ها استفاده کرد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: علاوه بر ادعاهای حقابه کشاورزان بالا دست و پایین دست زاینده رود، شهر اصفهان نیز از این رودخانه حقابه دارد، اما متأسفانه متولی مشخصی برای پیگیری حقابه شهراصفهان وجود ندارد.

وی تأکید کرد: سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب سهم آبه شهر اصفهان است که باید محقق شود.

اولویت؛ حفظ فضای سبز و باغات ناژوان

در ادامه این آیین «حسن شفیعی»، مدیرسابق طرح ساماندهی ناژوان اظهار کرد: ناژوان حساس‌ترین نقطه شهر به لحاظ مباحث زیست محیطی و گردشگری است.

وی افزود: بعضی گمان می‌کنند که ناژوان تنها یک مرکز تفرجگاهی و گردشگری است در صورتی که مسائل ناژوان کمتر از مناطق شهرداری نیست.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه این منطقه جزء یکی از محله‌های پرآوازه و زبانزد مردم اصفهان و کشور بوده است، تصریح کرد: در سال ۸۶ ناژوان از محدوده خدماتی شهر جدا شد و استقبال مردم از مسائل گردشگری و تفرجگاهی مسئولان را وادار کرد مراکز گردشگری دیگری به این مجموعه اضافه کنند.

وی ادامه داد: پس از بناهای تاریخی شهر اصفهان، ناژوان مقصد گردشگری بسیاری از مسافران بوده است و جزء مراکز گردشگری خاص کشور به شمار می‌رود به طوری که آمار بازدید از مراکز گردشگری ناژوان گاهی از آمار بازدیدهای مراکز تاریخی شهر بیشتر می‌شود که نشان دهنده اهمیت منطقه ناژوان است.

شفیعی با بیان اینکه اصل ناژوان فضای سبز آن است، گفت: اولویت نخست شهرداری اصفهان حفظ فضای سبز و باغات ناژوان است.

وی ادامه داد: در ناژوان حدود ۲۰۰ هزار اصله درخت متعلق به شهرداری اصفهان است و بیشتر اراضی آن در اختیار بخش خصوصی است؛ البته نگاه جهاد کشاورزی نباید تنها به حفظ سیفی جات باشد بلکه حفظ باغات اولویت دارد.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اقدامات انجام شده در ناژوان اظهار کرد: محوطه سازی مجموعه‌های آکواریوم و باغ خزندگان، تکمیل و افتتاح ساختمان جدید باغ خزندگان، ساماندهی پیاده روها و محوطه باغ بانوان، باغ پرندگان و باغ پروانه‌ها، احداث دو کیوسک پلیس در حاشیه شمال و جنوب رودخانه همچنین روکش آسفالت معابر ناژوان به مساحت ۴۱ هزار مترمربع از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: آکواریوم ناژوان در سال ۹۴ که عهده‌دار مسئولیت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان شدم، ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با پشتکار کارکنان، اسفندماه همان سال افتتاح شد و تاکنون بیش از سه میلیون نفر از آن دیدن کرده‌اند.

شفیعی خاطرنشان کرد: احداث جاده سلامت دو در ضلع شمال رودخانه زاینده رود به طول دو کیلومتر و احداث زمین‌های جنبی آن، احداث ‌های بهداشتی و نمازخانه امنیت خاطر گردشگران و شهروندان را افزایش داد.

وی با اشاره به احداث باغ رویش در ناژوان گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ اصله نهال مثمر در باغ رویش کاشته شده است؛ روال کاشت نهال در این باغ این گونه است که هر فرزندی متولد می‌شود والدین او تا چهارماه فرصت دارند به نام فرزند خود نهالی را در باغ رویش کاشت کنند و همزمان با رشد فرزند خود به ثمر نشستن درخت را نیز شاهد باشند.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه دو معضل ناژوان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای است، گفت: سازمان جهادکشاورزی برای ساخت سرویس‌های بهداشتی، احداث مخازن آب برای آبیاری فضای سبز ناژوان و حتی احداث سکوی نماز پای ناژوان را به دادگاه باز کرده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد پارکینگ‌های ناژوان در اطراف مجموعه‌های گردشگری گفت: باید در ورودی‌های چهارگانه ناژوان، چهار پارکینگ احداث شود تا خودرو به این محوطه ورود پیدا نکند.

شفیعی خاطرنشان کرد: طرح کلکتور فضای سبز ناژوان با چهار مخزن در حال احداث بوده که تاکنون دو مخزن آن افتتاح شده و مخزن شماره سه ناژوان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین عملیات اجرایی مخزن دو هزار مترمکعبی شماره چهار ناژوان در دست طراحی است و مراحل اجرایی آن تا پایان سال‌جاری آغاز خواهد شد.

وی گفت: احداث سه پست برق فشار قوی در منطقه ناژوان، اجرای شبکه گاز شهری در شمال و جنوب ناژوان، اجرای سیستم نظارت تصویری در مجموعه‌های گردشگری، تکمیل روشنایی در سطح منطقه که بیش از سه کیلومتر شبکه روشنایی ناژوان اضافه شده است، جلوگیری از ورود موتورسیکلت به جاده‌های سلامت، تعمیر یا تعویض مبلمان، همکاری با فدراسیون‌های ورزشی برای برگزاری برنامه‌های مختلف، ارتباط مستمر با رسانه‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی جهت غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها، همکاری با ارگان‌های مختلف جهت برگزاری همایش‌های پیاده روی و دوچرخه سواری از دیگر اقدامات انجام شده در ناژوان به شمار می‌رود.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اجرای شبکه آبیاری انهار در ناژوان گفت: طول کل مادی‌های ناژوان حدود ۵۲ هزارمتر است که تمام آنها لوله‌گذاری شده که مقدار طول لوله‌کشی شده در چهار سال اخیر حدود ۴۲ هزار متر بوده است.

وی با اشاره به تملک اراضی و توسعه فضای سبز ناژوان تصریح کرد: در پنج ماه گذشته با حمایت‌های معاونت مالی و اقتصادی شهرداری همچنین مدیریت آزادسازی املاک شهرداری اصفهان سه برابر کل سال ۹۷ تملک انجام شده، به طوری که در حال حاضر ۴۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در اختیار شهرداری است.

شفیعی ابراز امیدواری کرد: فعالیت در این راستا به گونه‌ای ادامه یابد تا اراضی ناژوان از بخش خصوصی خارج و این لکه سبز حفظ شود.

وی با اشاره به بودجه ناژوان در سال‌جاری گفت: در حال حاضر بیش از ۵۸ درصد از بودجه سال ۹۸ ناژوان محقق شده است.

ناژوان سرمایه بزرگ شهر

«سیدرسول هاشیمان»، مدیر جدید طرح ساماندهی ناژوان نیز گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری و همراهی بخش‌های مختلف منطقه ناژوان، ادامه دهنده اهداف و فعالیت‌ها باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در بحث شفافیت، توسعه مشارکت شهروندان، قانونمندی و تکریم ارباب رجوع بتوانیم به پیشبرد اهداف کمک کنیم؛ البته در این راستا نیازمند وقت گذاری و همدلی تمام بخش‌ها هستیم.

مدیر جدید طرح ساماندهی ناژوان با تأکید بر اینکه برای حفظ ناژوان به عنوان سرمایه بزرگ شهر تلاش خواهیم کرد، افزود: قطعاً هرکسی به اصفهان علاقه‌مند است باید به ناژوان نیز کمک کند.

وی گفت: امیدواریم ادامه دهنده خوبی برای اقدامات صورت گرفته در ناژوان باشم و قطعاً معتقدیم اگر در هر مجموعه‌ای همدلی باشد موفقیت نیز محقق خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در این مراسم از زحمات چهارساله حسن شفیعی قدردانی و سیدرسول هاشیمان به عنوان مدیر جدید طرح ساماندهی ناژوان منصوب شد.

کد خبر 388073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.