کشاورز را بد نام می­‌کنند

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: مسائلی وجود دارد که باعث می­شود کشاورزان درگیر مشکلات حقوقی شوند و این باعث گرفتاری آنها می­شود.

محمد ارباب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا افزود: در حوزه منابع طبیعی در سطح استان اراضی کشاورزی زیادی وجود دارد که اراضی از گذشته به کشاورزی که در حال فعالیت است به ارث رسیده است. این اراضی اعمال قانون شده است و زمانی این اتفاق است که کشاورز از آن بی خبر بوده. بسیاری از این پرونده‌ها کیفری می‌شوند و ضمن تحمیل هزینه‌های قضایی، کشاورز را بدنام می‌کنند. این مسئله­ای است که نیاز به رسیدگی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی دارد.

وی تاکید کرد: بحث خانه کارگری و ساخت جان پناه برای کشاورزان مسئله مهمی است. به لحاظ قانونی زمانی که ما برای مجوز ساخت خانه کارگری مراجعه می‌کنیم، یکی از مواردی که مطرح است این است که فرد باید ملکی با ابعاد بیش از پنج هزار متر داشته باشد که سند آن نیز متعلق به خودش باشد. قاعدتاً کشاورزان ما بعضاً سند ندارند، اما کشاورز هستند و نیاز به جانپناه دارند. ما نیازمند هستیم ببینیم در سطح استان چگونه می‌شود قانون را به نوعی خم کرد که بتوان اجازه ساخت خانه کارگری را دریافت کرد.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: بحث دیگر ترمیم و تعمیر و احیای قنوات است. قنوات یکی از ارکان اصلی استفاده از آب‌های زیر زمینی است به نحوی که لطمه‌ای به سفره‌های زیر زمینی آب وارد نمی‌شود. در سطح استان در چند سال اخیر اعتبارات خاصی بابت احیا قنوات وجود نداشته، دلیل آن چیست؟ اگر اعتبار خاصی در این خصوص وجود دارد، چگونه باید از آن بهره مند شد و همیاری شورای استان در این راستا ضروری است. کمک‌های بین المللی مختلفی برای حفظ قنوات به ایران شده است و استان هم سهمی از این کمک‌ها داشته، اما باید روشن شود که کمک‌های جذب شده چگونه استفاده می‌شود و چطور به شهرستان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

ارباب ادامه داد: موضوع بعدی استخرهای ذخیره آب است. تا چند سال پیش اعتباری در این راستا وجود نداشت اما از سال گذشته بحث اعتبارات مطرح شد، اما باز هم مشکلات قانونی در این خصوص وجود دارد در صورتی که استخرهای آب موجود از گذشته مورد استفاده کشاورزان بوده ولی به هر جهت در حال حاضر برای گسترش و توسعه و ایزوله کردن آن نیاز به همکاری و اعتبارات است.

وی تصریح کرد: نصب کنتور روی چاه‌های کشاورزی، بحث مهمی بالخص در نواحی خشک استان است. این امر مستلزم این است که کشاورز هزینه گزافی بابت آن پرداخت کند در صورتی که واقعاً برای کشاورزان امکان پذیر نیست. جهاد کشاورزی چه اقدامی برای نصب این کنتورها انجام داده است؟

کد خبر 388069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.