خاکستری‌های متری شیش و نیم

فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی پس از فروش موفق خود به عنوان یک فیلم اجتماعی حال به سینمای خانگی راه یافته است تا علاقه مندان به این ژانر بتوانند این فیلم را تهیه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متری شیش و نیم دومین ساخته روستایی در مقام کارگردانی است. فیلمی با مضمون پلیس، تبهکار و تعقیب و گریز این دو و ایجاد دو قطبی میان پلیس (پیمان معادی) و توزیع کننده مواد مخدر (نوید محمد زاده) و پرداخت به شخصیت هر کدام از این دو قطب ماجرا و درگیری، مبارزه و گره گشایی برای به دام انداختن تبهکاری حرفه ای، داستان و روایت خود را از سر می گیرد تا به هدف اصلی و نهایی آن برسد.

فیلم با سکانس تعقیب و گریز شروع می شود، شروعی عالی و هیجان انگیز برای رساندن مفهومی که در سراسر فیلم در جریان است، سکانس آغازین فیلم آنچنان بیننده را به درون آن می‌کشاند که مجالی برای فکر کردن به او ندهد و چه چیزی بهتر از اینکه یک فیلم شروعی این‌چنین جذاب داشته باشد، شروعی که با ریتم و تمپوی سریع اتفاق می‌افتد و همین ریتم را تا یک ساعت اول به خوبی حفظ می‌کند تا در میان همین یک ساعت درخشان، چند سکانس درخشان‌تر بگنجاند و خود را یک سر و گردن از سایر فیلم‌های همنوع بالاتر ببیند.

یکی از مهمترین و جذاب ترین سکانس های فیلم روستایی مربوط می شود به لحظه رو در رویی سرگرد صمد و ناصر خاکزاد، تقابل دو تفکر و دو دیدگاه، یکی برای شرافت کاری گاهی از زندگی و خانواده خود می گذرد و با تمام دغدغه هایی که نسبت به مسکن و محل زندگی خود و همسرش دارد حاضر نیست به هر قیمتی حیثیت و شرافت خود را پای مال کند و در آن سو مردی جاه طلب که دغدغه اصلی او نیز رفاه خانواده و تغییر محل سکونت و ساختن آینده ای روشن برای خویشان خود است، رابطه میان او و معشوقه اش الهام با بازی پریناز ایزدیار را بیاد بیاورید، رابطه ای که به پایان و بن بست رسیده است اما به واسطه عشق ناصر به الهام رفاه او یعنی ماشین و مسکن تامین شده است.

حال این دو به هم رسیده اند، یکی در بند و دیگری در قدرت، نگاه از بالا به پایین سرگرد به ناصر خاکزادی که امروز دستش بسته است. سعید روستایی مثل همیشه شخصیت های داستانش را باور پذیر ساخته است نه صمد و نه ناصر هیچ کدامشان سفید و یا سیاه مطلق نیستند بلکه کاملا خاکستری هستند.

پایان بندی عالی یکی از نقاط قوت فیلم متری شیش و نیم است. در پایان بندی کارگردان با دقت و هوشیاری خاصی، تمام سعی خود را می کند تا مقام و شان خانواده حفظ شود، جایی که پدر خاکزاد به عنوان نماد خانواده دلش می خواهد به همان محله و به همان خانه انتهای کوچه تنگ برگردند تا بگوید این رفاه را به هر قیمتی نمی خواهد.

در واقع داستان «متری شیش و نیم» جذاب است، زیرا همواره مساله اعتیاد و پرداختن به آن جذاب بوده، و حالا نگاه منحصر به فرد روستایی به این مساله و ساختن پلیسی با تناقض‌های بسیار که در عین برانگیختن اوج نفرت می‌خواهد کار خوب انجام دهد، کشش این موضوع را بیشتر هم کرده است و جذابیت شخصیت‌های اصلی فیلم به خوبی در چند سکانس شکل گرفته‌اند.

کد خبر 388066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.