تلفیق طراحی مدرن شهری و هنر در پارک گرینویچ

پارک خطی فرهنگی "تاید"، مکانی جدید در شبه جزیره گرینویچ و یک فضای باز جدید شهری است که فاز اول آن با طول پنج کیلومتر و ارتفاع ۹ متر بر فراز لندن و در امتداد رودخانه "تیمز" قرار دارد.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاید (The Tide)، پارکی هوایی بر فراز شهر لندن است که ورود به آن برای عموم آزاد و رایگان است و آثار دیدنی هنرمندان نوظهور و مشهور را در اختیار عموم می‌گذارد. علاوه بر این، تکمیل پارک تاید در طول زمان و با پیشرفت آن، همچون پوششی برای تمامی ساختمان‌های جدید عمل می‌کند و سایر نقاط شبه‌جزیره را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

هدف از اجرای این پروژه که با همکاری یک استودیوی طراحی میان رشته‌ای معماری، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی به مرحله اجرا درآمده است، به تصویر کشیدن هنر، طراحی مدرن شهری و  اشاعه تندرستی در کنار هم است.

تاید، اولین پارک خطی مرتفع لندن است و در تقابل با باغ‌ "سان‌کن" که یک محوطه میز مانند ۲۷ متری است و باغ "جتی" که محلی برای فرار از شلوغی و سر و صدای شهر به حساب می‌آید، به عنوان جاده‌ای برای پیاده‌روی، دویدن و مراقبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محوطه سه‌بعدی چشمگیر، فضایی طبیعی برای کسب لذت، بهم رساندن مردم و جذب کننده آن‌ها به سمت هنر است و مهم‌تر از همه مکانی برای همه به حساب می‌آید.  استفاده از درختان بومی و پوشش گیاهی طبیعی در لابه‌لای فاصله میان سنگ‌فرش‌های (stepping stones) این پارک، منظره‌ای زیبا از آن و رودخانه تیمز برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد و فرصتی برای توقف و تأمل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

انعکاس ساختار متمایز راه راه و سیاه و سفید این منطقه در رودخانه مجاورش و نیز بازتاب امواج رودخانه در سطح بیرونی پایه‌های پارک، در جستجوی ایجاد یک تجربه بصری جالب‌توجه برای بازدیدکنندگان است که به مرور زمان قلمرو عمومی جدیدی به روی گرینویچ باز می‌کند تا بتواند این منطقه را با شبکه‌ای پر جنب و جوش از فضاهای باز هنری، تفریحی و غذاخوری پیوند دهد.

وجود مجسمه‌های فراوان در طول مسیر نیز بینندگان را دعوت به تعامل و تأمل می‌کند. ۲۸ سازه خوشه‌ای فولادی موجود در این مسیر که در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند و پایه‌های پیچ‌خورده آن‌ها ورودی‌های قوس‌دار آلاچیق‌های تعبیه شده در پارک را تشکیل می‌دهد نیز نمایی طبقه‌ای و لایه‌لایه برای آن ایجاد کرده است. قسمت بالایی این سازه‌ها نیز مکانی آرام و به دور از هیاهو برای لذت بردن از تماشای مناظر اطراف، موج‌های رودخانه و عبور قایق‌ها است که امکان کسب تجربه‌ای بی‌نظیر از قدم زدن بر فراز شهر و رودخانه را در اختیار می‌گذارد.

علاوه بر این، در بخش زیرین این پارک هوایی که قوس‌های زیبایش با طراحی‌های گرافیکی رنگارنگ و چشم‌نواز تزئین شده است، مجموعه‌ای بی‌همتا از آثار هنری و مجسمه‌های هنرمندان مشهور و محبوب معاصر به چشم می‌خورد. ساکنان لندن که از این پارک عبور می‌کنند با بخش‌هایی مقطعی از روال زندگی روزمره شبه‌جزیره آشنا و از تماشای آثار هنری هنرمندان بسیاری بهره‌مند خواهند شد و می‌توانند طرح‌های بعدی برای ادامه مسیر آن را حدس بزنند و از آن نقشه‌برداری کنند.

کد خبر 388063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.