تپه‌های ماسه‌­ای جایگزین ندارد

نماینده اصفهان در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: تپه‌های ماسه‌ای در شرق اصفهان، تپه‌های باستانی است که باید به آن به چشم سرمایه ملی نگاه کرد.

حسنعلی مبینی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کوه‌هایی ماسه‌ای بهترین سرمایه کشور است، اما متاسفانه با مجوز صنعت و معدن به راحتی این کوه‌ها تخلیه شده و با نازلترین قیمت به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: نمی‌توان جایگزینی برای این کوه‌ها یافت و ضروری است که در خصوص صدور مجوزهای بهره‌برداری از معاون دقت بیشتری صورت گیرد.

نماینده اصفهان در شورای اسلامی استان اصفهان همچنین به لزوم شفاف سازی در زمینه میزان تسهیلات اشتغال و تولید استان اصفهان اشاره کرد و افزود: بر اساس تسهیلات بند الف تبصره 18 در سطح استان، به شهرستان‌ها مبالغ خوبی تخصیص داده شده، اما متاسفانه به شهر اصفهان با این گستردگی، اعتبارات خوبی تخصیص نیافته است که این موضوع نیازمند به توجه است، چرا که شرق اصفهان با مشکلات متعدد آبی نیاز به کشاورزی دارند و اقتضا می‌کند وام‌هایی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم که نحوه کشاورزی خود را تغییر دهند.

وی ادامه داد: مشکلی که کشاورزان دارند این است که کمیسیون کاربری اراضی کشاورزی بیشتر در شهرستان و استان تشکیل می­شود و افرادی که وارد جلسات می­شوند، اطلاعات کافی با اراضی مورد بحث ندارند که  در این رابطه نیاز است این کمیسیون‌ها به شهرستان و حتی مناطق واگذار شود و در این صورت بهتر تصمیم گیری صورت می­گیرد.

مبینی نژاد اظهار کرد: در بخش مرکزی اصفهان، کشاورزان را مجبور کردیم که زمین خود را به باغ تبدیل نکنند که عملاً این اتفاق نمی­افتد و اراضی به طور گسترده تغییر کاربری می‌یابند. مسئله این است که واسطه‌ها وارد می­شوند و منافعی می­برند اما نمی­شود از فعالیت آنها جلوگیری کرد که در این شرایط بهتر است جهاد کشاورزی وارد شود و جلوی این مسئله را بگیرد تا اراضی به طور قانونی تبدیل به باغ شود.

وی ادامه داد: آبی برای کشاورزی وجود ندارد؛ اگر آب وجود داشت کشاورزی بهتر بود اما حالا که آب نیست بهتر است اراضی تبدیل به باغ شود و اگر جهاد کشاورزی قانونی در این رابطه اعمال کند، دست واسطه‌ها بسته می­شود. 

نماینده اصفهان در شورای اسلامی استان در خصوص مشکلات بیمه کشاورزان استان تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان بیمه کشاورزان و کارفرمایان کشاورزان است چرا که برخی کشاورزان، کشاورزان عمده نیستند. برای مثال بخشی از فعالیت یک کشاورز در جرقویه است و برای امرار معاش، زمانی مجبور می­شود به دزفول برود و کرفس بکارد. زمانی که مأمور اداره بیمه به زمین مراجعه می­کند و کشاورز را پیدا نمی­کند، بیمه کشاورز را قطع می­کند ولی نمی­داند کشاورز مجبور است بخشی از عمرش را در شهرستان دیگری فعالیت کند که در این رابطه نیاز است بیمه شرایط کشاورزان را در نظر بگیرد و رویه‌های جاری خود را منعطف کند.

نماینده اصفهان اظهار کرد: یک سری اعتبارات توسط مجلس به اصفهان رسید که موضوع آن احیا قنوات بود و حدود شش میلیارد تومان ارزش داشت. اما در خصوص چشمه سارها لوله‌گذاری با آبیاری کم فشار در اراضی اجرا شود. کشاورزها هزینه کردند و طرح مطالعاتی آن انجام شد و حالا منتظر هستند تا در شرق اصفهان این طرح آبیاری کم فشار اجرا شود.

کد خبر 388062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.