۴۲ درصد کودکان دچار اختلال اضطراب هستند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: آمارهایی که از مطالعات در مهدهای کودک به دست آمده همگی حکایت از وجود ۴۲ درصدی نشانه‌های اضطراب در کودکان سه تا پنج سال دارد که ممکن است این اضطراب برآمده از نظام خانواده باشد.

مجتبی ناجی در  گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص لزوم توجه به اختلالات روانی در دوره نوجوانی اظهار کرد: اختلالات روانی معمولا در سنین بعد از دوره نوجوانی به شکل مزمن نمایان می‌شوند.

وی با بیان اینکه مراجعان مراکز ارائه خدمات به بیماران اعصاب و روان از ۱۵ سال به بالا هستند، افزود: تا به حال برای سنین قبل از ۱۵ سال مراکزی پیش‌بینی نشده بود که در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته و تعدادی از این مراکز برای سنین نوجوانی در اصفهان هم تاسیس شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در گذشته اختلالات روانی در سنین کودکی محدود بود، تصریح کرد: بیش فعالی، افسردگی یا اوتیسم تنها اختلالات روانی کودکان بود، اما امروزه شاهد گسترش اختلالات روانی در سنین پایین هم هستیم و در روانپزشکی فصلی از اختلالات را داریم که شروع آنها از دوره کودکی هستند.

اختلالات عصبی رشدی یا رفتارهای تخریبی بیشترین اختلال روانی کودکان

وی با بیان اینکه اختلالات عصبی رشدی یا رفتارهای تخریبی از عمده مشکلات دوره کودکی هستند، اظهار کرد: مواردی همچون نافرمانی مقابله‌ای، اختلال سلوک یا رفتارهای انفجاری از اختلالات دوران کودکی و نوجوانی هستند که بهزیستی مجوز مراکز تخصصی در مورد اختلالات این سنین را صادر می‌کند.

ناجی با تاکید بر اینکه یکی از شاخه‌های فوق تخصصی رشته روانپزشکی در حوزه کودکان است، افزود: آمارهایی که از مطالعات در مهدهای کودک به دست آمده همگی حکایت از وجود ۴۲ درصدی نشانه‌های اضطراب در کودکان سه تا پنج سال دارد که ممکن است این اضطراب برآمده از نظام خانواده باشد.

وی با تاکید بر اینکه وجود این نشانه‌ها نیازمند مداخلات روانشناختی است، در خصوص تاثیر توجه این مداخلات در مدارس و مهدهای کودک، خاطرنشان کرد: زمانی که در یک کلاس ۲۰ دانش‌آموز هست خواه ناخواه مقایسه بین آنها توسط مربیان صورت می‌گیرد و معلم یا مربی در ابتداری کار بدون تست یا آزمون متوجه تفاوت کودکان یا فاصله رفتارهای کودک از نُرم سنی او می‌شوند و می‌توانند اختلالاتی چون بیش فعالی، رفتارهای اخلال گرایانه، اضطراب، اختلال سلوک، اوتیسم و موارد اینچنینی را در کودکانی که رفتارهای برون‌گرایانه دارند تشخیص دهند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تشخیص مربیان حتی از تست‌های استاندارد هم اعتبار بیشتری دارد، افزود: نظر مربیانی به دلیل اینکه با کودک سروکار دارند بیشتر می‌تواند نسبت به آزمون یا تست مورد استناد باشد چرا که نظرات آنها بر اساس مشاهدات بالینی است.

وی با بیان اینکه مربیان یا معلمان هم می‌توانند برای حل مشکلات موارد دانش‌آموزان با ۱۴۸۰ یا ۱۲۳ در ارتباط باشند، تصریح کرد: مربیان می‌توانند بدون هیچ نوع برچسب‌زنی والدین کودکان یا نوجوانان را به اختلالات رفتاری کودکان آگاه کنند و برای بررسی بیشتر آنها را به مراجع بالاتر ارجاع دهند.

لزوم تشخیص زودهنگام در درمان اختلالات روانی

ناجی با بیان اینکه تشخیص‌های زودهنگام می‌تواند به درمان اختلالات کمک کند، افزود:در این زمان اگر اختلالی نیازمند معاینات عمیق‌تر بود با تشخیص زودرس و مداخلات کارشناسی قطعا اثرات مثبت آن در کودکان دیده می‌شود و این امر نتایج مثبتی دربر دارد.

کد خبر 388056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.