ذوالقرنین کیهانی

حضور وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بهارستان، درآمد روزانه ۱.۵ میلیاردی متکدیان در تهران و موانع عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات آینده از جمله برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۱ شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود از گفت و گو با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داده و در تیتر خود نوشته است: «افزایش درآمد گردشگری در اولویت است، حق و حقوق آموزش و پرورش را خواهم گرفت» علی اصغر مونسان سرپرست حال حاضر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر واگذاری تصدی گری‌ها به بخش خصوصی گفت: براساس قانون هفته گذشته چهار پنج فعالیت را ابلاغ زدم و به بخش خصوصی و انجمن‌های حرفه‌ای واگذار کردم؛ مثلاً نرخ‌گذاری را. طبق قانون نرخ‌گذاری را به بخش خصوصی واگذار کردیم آنها بررسی می‌کنند، نرخ را به وزارتخانه اعلام می‌ کنند تا به تصویب برسد. می‌دانید هم باید حقوق مصرف‌کننده و گردشگر رعایت شود و هم تصویب نرخ کار حاکمیتی است. نظارت و درجه‌بندی امکان گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کردیم. درجه‌بندی هتل‌ها به انجمن‌ها واگذار شد. بخش خصوصی اعتقاد دارد آن اندازه‌ای که شایسته و بایسته است به بخش خصوصی میدان داده نشده است. آنها می‌پرسند چرا باید کانون اتومبیلرانی که وظیفه‌اش دادن مجوز به گردشگران موتور سوار خارجی است وارد کار هتلداری شود؟ یا شرکت توسعه گردشگری با ۳۲ زیرمجموعه چکار می‌کند؟ چرا به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود؟ اینطور نیست. کانون اتومبیلرانی ما از قدیم یک هتل داشته است الان هم همان یک هتل را دارد. بنابراین دخالتی در فعالیت‌های بخش خصوصی ندارد. نقش کانون کاملاً حاکمیتی است. یک پروتکل جهانی وجود دارد و کانون این پروتکل را اجرا می‌کند. بنابراین فعالیت موازی با بخش خصوصی ندارد. شرکت توسعه گردشگری ما هم که در لیست واگذاری ۴۴ قرار دارد.

حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیرامون  اجرایی شدن سند تحول گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت‌های مختلفی دارد؛ بخشی از الزامات آن توسعه ساحت پرورش است و بخش‌هایی هم تغییر و گسترش زیرساخت‌ها. هر کدام از این الزامات راهکار متفاوتی برای اجرا نیاز دارد؛ بخش‌هایی توسط خود وزارتخانه قابل اجراست و بخش‌هایی در هر حوزه نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی با دیگر نهادها دارد مثلاً در مورد گسترش فضاهای یادگیری در تعامل با شهرداری‌ها و تجمیع مراکز خرد به سمت مجتمع‌های آموزشی خواهیم رفت. در رویکرد مدرسه محوری تفویض اختیارات از ستاد به مدارس صورت می‌گیرد تا با همکاری با دیگر پایگاه‌های فرهنگی محلی نظیر مساجد و مراکز فرهنگی محلی نقش مدرسه را در کانون پیشرفت محلی گسترش دهند یا در راهبرد ارتقای منزلت اجتماعی نیروی انسانی وزارتخانه من راهکار قانون خاص فرهنگیان برای نظام اداری آموزش پرورش را دنبال می‌کنم.

روزنامه آفتاب یزد، صفحه نخست امروز خود از به بررسی در آمد میلیاردی متکدیان خبر داده و در تیتر خود نوشته است: «درآمد روزانه ۱.۵ میلیاردی متکدیان در تهران!» روزنامه آفتاب یزد در ادامه توضیح داده است: بر اساس نتایج یک پژوهش حدود ۵ هزار متکدی در تهران گدایی می‌کنند، این طور که معلوم است گدایی در کلانشهرها به ویژه تهران به یک شغل پر درآمد تبدیل شده چرا که این روزها به هر نقطه‌ای که نگاه می‌کنیم با تعدادی از افراد متکدی رو به رو می‌شویم که درحال کسب در آمد هستند. برخی معتقدند که یک گدا به طور متوسط روزانه ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد و در ماه این رقم به حدود ۹ میلیون تومان می‌رسد، برخی دیگر نیز معتقدند که این در آمد ماهیانه تا ۱۵ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد! بسیاری از کارشناسان اجتماعی معتقدند که حدود ۶۰ درصد از کسانی که به شغل تکدی‌گری در تهران مشغولند نیاز مالی ندارند. با این اوصاف روز گذشته آماری از در آمدهای متکدیان منتشر شد که تا پیش از این دور از ذهن به نظر می‌رسید.سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمک مستقیم به کودکان کار و خیابان و متکدیان باعث افزایش تعداد آنها در فضاهای عمومی‌می‌شود، گفته بود: «در کلانشهر تهران روزانه حدود ۱.۵ میلیارد تومان پول به متکدیان از سوی مردم پرداخت می‌شود.»محمد رحیم فاضلی نژاد فزود:« بخش وسیعی از کسانی که در سطح خیابان‌ها و به ویژه کلان شهرها تحت عناوین مختلف، مانند کودک کار، کودک خیابان و... مشغول تکدی گری هستند را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، از آنجایی که این افراد مجوز اقامت در ایران را ندارند، هویت آنها نیز قابل شناسایی نیست و به همین دلیل هم توسط نهادهای حمایتی پذیرش، ساماندهی و کشف علت تکدی گریشان نیز امکان پذیر نمی‌شود.»

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود به بررسی موانع عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات آینده  اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «اصولگرایان و هزار راه رفته» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: در آستانه انتخابات، تحرکات احزاب و جریان‌های سیاسی بیشتر از گذشته می‌شود. اما متاسفانه امسال با وجود آنکه چند ماه بیشتر تا انتخابات اسفندماه باقی نمانده است، اما جریان‌های سیاسی همچنان نتوانسته‌اند به یک اجماع درونی و برنامه مدون در رابطه با انتخابات برسند. در این میان اصلاح‌طلبان همچنان درگیر نوع مشارکت و محدودیت‌های خود در انتخابات هستند و همچنان استراتژی خود را ارائه نکرده‌اند. با این حال به زعم اصولگرایان در نبود و بی‌رمقی جریان رقیب‌شان (اصلاح‌طلبان) زمینه برای یکه ‏تازی آنها در فضای سیاسی کشور فراهم شده است و آنها پیروزی خود را در انتخابات آینده مجلس و ۱۴۰۰ سهل‌الوصول‌تر می‌بینند. اما دو مسئله‌ و درواقع مانع همیشه پیش پای آنها بوده است؛ یکی وحدت دورنی و دیگری عدم اجماع بر سر لیدری این جریان.
اصولگرایان نه در وحدت تا به حال موفق بوده‌اند نه در پیروی از یک چهره به عنوان لیدری این جریان. آنها بعد از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته‌اند مانند جریان اصلاحات یک لیدر را که مورد قبول همه طیف‌ها و شخصیت‌های اصولگرا باشد برای خود انتخاب کنند. درواقع همیشه در آستانه انتخابات جریان اصولگرایی با این دو دغدغه روبه‏رو بوده است و امسال به نظر می‌رسد این شکاف درون‌جناحی بیشتر از گذشته است. به گونه ای که خود اصولگرایان نیز بر این امر معترف‌اند. 

درواقع اصولگرایان در کنار مسئله عدم وحدت دورن‌جناحی برای تشکیل ائتلافی بزرگ و جامعه میان خودشان با یک مسئله و مشکل دیگری روبه‏رو هستند و آن اختلاف بر سر لیدری این ائتلاف است که اخیرا این اختلاف بین حدادعادل و باهنر بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. با این حال نباید از تلاش قالیباف برای حضور مستقل و همچنین کارشکنی همیشگی پایداری‌ها در این حزب چشم‏پوشی کرد. 

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به اسطوره سازی های کیهان اختصاص داده ودر تیتر یک خود نوشت: «ذوالقرنین کیهان» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: یکی از راه‌های اقناع‌سازی، استفاده از توصیف‌های غلوآمیز است. این رویه در خصوص چهره‌هایی که پایگاهی متضاد در جامعه دارند بیشتر دیده می‌شود، مانند سیاسیون و رهبران جریان‌های اجتماعی که در عین محبوبیت در میان گروهی از نظر گروهی دیگر نامحبوب و حتی منفور است. اطرافیان و منسوبان با اعطای لقب‌های رنگارنگ، به دنبال آن هستند که شخص مورد نظر خود را محبوب تمام جامعه کنند. تاریخ معاصر ما پر است از افرادی معمولی که از آنها بت‌هایی بدون عیب و نقص ساخته شده است. این افراد در جایگاه معمول خود شخصیتی قابل احترام هستند، اما تعریف و تمجیدها و تشبیهات ناموجه و بیجا گاه به سمت تخریب آنان حرکت می‌کند. مانند اتفاقی که به‌تازگی از سوی حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان رقم خورده است.

اعطای القابی مانند ذوالقرنین (که در سرمقاله کیهان کوروش کبیر معرفی شده) ‌به سیدابراهیم رئیسی از سوی حسین شریعتمداری، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت محبوبیت رئیس دستگاه قضا نخواهد کرد؛ بلکه عاملی برای کاهش میزان محبوبیت او خواهد شد و البته باید منتظر واکنش حتما منفی آنهایی که تفکرات غیردینی دارند بود که چه برداشت‌ها و منفعت‌هایی از آن خواهند کرد. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز، استنادها و پرداختن‌های مخرب به اسطوره‌ها و نمادهای باستانی ایران که بیشتر از ناحیه اسفندیار رحیم‌مشایی صورت می‌گرفت، نتایج منفی بسیاری بدنبال داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه نخست امروز خود را به بررسی مذاکرات عراقچی با مقام‌های فرانسوی  اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «ماموریت اقتصادی دیپلمات» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: در ادامه رایزنی‌های فشرده ایران و فرانسه برای دستیابی به راهی که به ادامه حیات برجام منجر شود، امروز، قرار است عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی در راس یک هیئت اقتصادی با مقامات فرانسوی مذاکره کند. این مذاکره در شرایطی برگزار می‌شود که محمدجواد ظریف دیروز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر تا روز پنج‌شنبه توافقی بین ایران و اروپا حاصل نشود، ایران گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برخواهد داشت. این اظهار نظر می‌تواند به معنای آن باشد که مذاکرات عراقچی در پاریس، دور نهایی مذاکرات ایران و اروپا - دست‌کم تا پیش از برداشته شدن گام سوم ایران- خواهد بود. گفته می‌شود در سفر عراقچی زیرساخت‌ها و جزئیات اجرای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری پیشنهاد شده از سوی فرانسه به ایران بررسی خواهد شد. به گفته برخی نمایندگان مجلس، این مبلغ از سوی کشورهای اروپایی در سه مرحله پرداخت می‌شود تا فعلا جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند. شنبه شب نیز در ادامه مذاکرات تهران و پاریس، حسن روحانی و امانوئل مکرون برای ششمین بار طی سه ماه اخیر یک مذاکره تلفنی دو ساعته در باب مسائل بانکی، اقتصادی و سیاسی داشتند. البته به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور، بخش‌های قابل توجهی از پیشنهاد فرانسه، از طرف ایران تغییر کرده ‌است.

کد خبر 388053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.