سوگواری لبنانی‌ها در ایام محرم

سوگواری محرم عزاداری‌ها و یادبودهایی است که به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش که در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود. سوگواری برای امام حسین (ع) با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محرم و عاشورا در ملل مختلف با توجه به ویژگی های فرهنگی و جغرافیایی متفاوت است و در هر منطقه و هر شهر و روستایی، به اشکال مختلف برگزار می شود؛ در لبنان نیز که کشوری کوچک اما با تاریخی غنی و تنوع دینی، نژادی و فرهنگی است با توجه به ویژگی منطقه خود در محرم سیاهپوش می شود.حدود ۶۰ درصد از جمعیت لبنان مسلمان (سنی، شیعه، دروزی و علوی) و حدود ۴۰ درصد مسیحی هستند.

هرچند در گذشته های دور در زمان حکومت سلاطین عثمانی و با وجود حاکمیت مسیحیان و کنترل عزاداری از طرف حاکمان وقت، شیعیان لبنان اجازه برگزاری مراسم ماه محرم را نداشتند و باید مجالس در خفا و پنهانی و بی سر و صدا برگزار می شد اما امروزه با تلاش های علمای شیعه و شیعیان ظلم ستیز لبنان، مجالس حسینی علناً و بی هیچ دغدغه ای برگزار می شود.

با آغاز ماه محرم الحرام،شهرهای لبنان تدارک ویژه ای را برای ورود به این ماه در نظرمی گیرند. شیعیان لبنان با برپایی پرچم ها و پلاکاردهای مشکی به نشانه عزاداری برای امام حسین تدارکات برگزاری مراسم در مناطق مختلف را آماده می کنند. مسیرهای اصلی تردد شهروندان در شهرهای بزرگ به ویژه بعلبک و بیروت و دیگر مناطق لبنانی مملو از پرچم های عزاداری سید و سالار شهیدان می شود. 

پرچم های سیاه بر سر در منازل و مغازه ها نیز آویخته می شود. بیشتر شیعیان لباس مشکی برتن می کنند و در مراسم و مجالس عزا که در مساجد و حسینیه ها برگزار می شود، شرکت می کنند. اجتماعات بزرگی در مناطق ضاحیه و شهرهای جنوبی لبنان به مناسبت عاشورا و تاسوعای حسینی برپا می شود که با استقبال پرشور شیعیان همراه است. دسته های سینه زنی و زنجیر زنی از نقاط مختلف شهرهای جنوب لبنان به عزاداری می پردازند و زنان و مردان شب‌های محرم با جمع شدن در مساجد به قرائت زیارت عاشورا و عزاداری می پردازند.

دیگر مذاهب و ادیان در لبنان نیز احترام خاصی برای قیام عاشورا قائل هستند. پیش از عزاداری، در هیات ها و مجالس حسینی موعظه و سخنرانی و موضوع گیری های سیاسی انجام می شود و شخصیت های سنی مذهب و متفکرین و شخصیت های دینی مسیحی به طور گسترده در آنها شرکت می کنند و به گرمی از آنان استقبال می شود.

بیشتر بخوانید در:

ترکیه چگونه سیاهپوش سیدالشهدا می‌شود؟

مسیره یا همان دسته عزاداری، در روز عاشورا در ضاحیه توسط حزب الله برگزار می شود. مردم و در میان آنان گروه های منظم پیشاهنگی امام مهدی (عج) و جوانان کفن پوش از مساجد مختلف در لباس های یک شکل و در دسته های منظم مسیر اتوبان سید هادی نصر الله را پیاده طی می کنند و به سمت ملعب الرایه محل تجمع ظهر عاشورا، حرکت می کنند. شهر بعلبک که بنا به گفته برخی روایات مسیر عبور کاروان امام حسین به سوی شام بوده، یکی از مناطقی است که باشکوه ترین مراسم‌ها در آن برپا می شود. نبطیه نیز به عنوان شهر بزرگ شیعه نشین جنوب از دیرباز به جهت حضور برخی ایرانیان و عزاداری آنها، مرکزی برای عزاداری و روضه خوانی شیعیان بوده است.

تعزیه روز عاشورا در نبطیه بسیار پرشور و پرجمعیت است و بعد از آن دسته ها به راه می افتند. شیعیان لبنان نیز همانند شیعیان سایر کشورها در دهه محرم چه در هیئت ها و حسینیه ها و چه در مقابل منزل و محل کار خود نذری می دهند. توزیع آب بسته بندی، آب میوه و کعک العباس (نوعی شیرینی محلی مخصوص محرم) از رایج ترین نذورات ماه محرم در لبنان است. معمولا پس از برگزاری مراسم روضه و سخنرانی انواع غذا بین عزاداران توزیع می شود. کبسه (نوعی گوشت و برنج)، معجنات (خوردنی های خمیری مثل سمبوسه و پیتزای خیلی کوچک و رول های گوشت یا پنیر)، قیمه عراقی (قیمه چرخ شده) و حلیم از رایج ترین غذاهای نذری لبنانی است.

کد خبر 388049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.