آیین سنتی جاروکشی در نطنز برگزار شد

نطنز- رییس اداره تبلیغات اسلامی نطنز گفت: هم‌زمان با اولین شب ماه محرم آیین جاروکشی حسینیه‌های نطنز با حضور پیرغلامان حسینی برگزار شد.

حجت الاسلام ابوالفضل مجیدی تبار در جمع خبرنگاران در خصوص آیین سنتی جاروکشی حسینیه‌های نطنز اظهار کرد: در این آیین چند پرچم به صورت نمادین توسط پیرغلامان نصب و سپس با آبپاشی و جاروکشی و سینه‌زنی، مراسم‌های مذهبی در نطنز شروع می‌شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نطنز افزود: پیرغلامان حسینی  در این مراسم، با لباس‌های متحد الشکل و با در دست داشتن جاروهای بلند با نوای" محرم آمد، ماه غم آمد " کف حسینیه‌ها را جارو می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی، سینه‌زنی، نخل گردانی، مرثیه‌سرایی از دیگر مراسم‌هایی است که در ایام محرم‌الحرام در شهرستان نطنز برگزار می‌شود.

همچنین حسین یزدان مهر رئیس اداره میراث فرهنگی  وصنایع  دستی و گردشگری نطنز  در این خصوص گفت: این آیین هرساله در تکیه تاریخی ارشاد علیا و با حضور پیر غلامان حضرت سید الشهدا (ع) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آئین کهن جاروکشیِ شب اول محرم نطنز قابلیت ثبت در فهرست میراث معنوی و فرهنگی را دارد چراکه این مراسم دارای سابقه تاریخی است و به شیوه‌ سنتی اجرا می‌شود.

کد خبر 388047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.