۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
رژیم غذایی موثر برای کاهش وزن

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب (یک روز در میان)، تاثیرات مثبتی بر سلامت افراد داشته و یک شیوه موثر برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افراد برای کاهش وزن، بهبود سطح کلسترول و دستیابی به سلامت، رژیم‌های غذایی خود را به روش‌های مختلف تغییر می‌دهند. گروهی از محققان دانشگاه پزشکی "Graz" در اتریش به منظور یافتن روش جایگزین مناسبی برای کاهش کالری دریافتی، تاثیر روزه‌داری متناوب را بر سلامت افراد مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی ۶۰ فرد را به مدت چهار هفته ارزیابی کرده و این افراد را به دو گروه روزه‌داری متناوب (ADF ) و گروه کنترل تقسیم کردند .

افراد گروه کنترل اجازه داشتند هر چیزی را که تمایل دارند در زمان دلخواه مصرف کنند، اما گروه ADF به مدت ۳۶ ساعت نباید هیچگونه کالری دریافت می‌کردند. سپس به مدت ۱۲ ساعت اجازه داشتند به صورت نامحدود غذا بخورند. محققان به طور مداوم سطح گلوکز روزه‌داران را بررسی کردند تا مطمئن شوند این افراد در طول دوره روزه‌داری، هیچگونه کالری دریافت نکردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مقدار مولکول چسبندگی داخل سلولی ۱ (intercellular adhesion molecule-1) که عامل التهاب و بیماری‌های مرتبط باافزایش سن است، در گروه روزه‌دار کاهش پیدا کرد. همچنین مقدار هورمون تیروئید"تری‌یدوتیرونین" نیز در این افراد کاهش یافت، بدون اینکه هیچگونه نقصی در عملکرد این غده ایجاد شود. تحقیقات پیشین ثابت کرد کاهش این هورمون، باعث افزایش طول عمر افراد می‌شود. علاوه بر این، مقدار کلسترول و چربی‌های شکم افراد گروه ADF نیز کاهش پیدا کرد.

به گفته محققان روزه‌داری متناوب، یک رژیم مناسب برای افراد دارای اضافه وزن و بیماران التهابی است که می‌تواند برای چندین ماه رعایت شود، اما افراد باید قبل از هر نوع تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Metabolism  منتشر شده است.

کد خبر 388043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.