آماده سازی شهر مشهد همزمان با ایام محرم

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد گفت: سرویس دهی رایگان در اطراف حرم و فوق العاده قطار شهری در خط یک از جمله مهم ترین برنامه های ماه محرم است.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در راستای ایام محرم و صفر اظهار کرد: کلانشهر مشهد به دلیل وجود حرم هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، سالانه گردشگران بی‌شماری به این شهر مقدس سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: از این رو هر ساله میلیون‌ها نفر روانه مشهد می‌شوند تا سر بر آستان آن حضرت بگذارند و به آرامشی وصف ‌ناپذیر دست یابند، این شهر زیارتی، تقریبا در همه روزهای سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، اداره هماهنگی مناسبت‌های شهرداری با برنامه ریزی، هماهنگی و تهیه دستورالعمل و ابلاغ به تمامی معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات زیرمجموعه شهرداری مشهد تلاش دارد با اقدامات خود فضای مطلوب و مناسبی جهت برگزاری برنامه‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: از جمله اقدامات ویژه در ایام محرم شامل دو مورد اجرای نمایش آیینی شبیه خوانی در قالب نمایش با حضور هنرمندان برجسته کشور در مجموعه گردشگری سپاد از تاریخ ۱۰ الی ۱۹ شهریور ماه، برگزاری تور مذهبی بوم گردی در روستای پیوه ژن، مشارکت در اجرای برنامه‌های پیشنهادی تایید شده از طرف تشکل‌ها، سمن‌ها و هیئت مذهبی معرفی شده از سوی مناطق، اکران ۳۲۰۰ عدد پرده آویز ستونی و ۳۲۰۰ عدد پرده بیرقی، اکران ۲۰۰۰ عدد پرده بیرقی سردر مغازه‌ها و آماده سازی ۱۲ عدد سازه شمسه در ۱۲ نقطه از سطح شهر است.

یعقوبی ادامه داد: اداره کل بهبود محیط زیست شهری نیز به عنوان یکی از ادارات زیر مجموعه معاونت خدمات شهری در ایام ماه محرم نسبت به تکمیل عملیات کاشت گل فصل پاییز در سطوح فضای سبز در لکه‌های پیش بینی شده، هماهنگی جهت رفع نواقص و بهبود وضعیت روشنایی و نورپردازی بوستان‌ها، میادین و بلوارها در تمامی سطوح فضای سبز سطح شهر و برنامه ریزی و کنترل فعال بودن آبنماها و رفع نواقص سیستم‌های روشنایی و پمپ آنها اقدام کرده است.

تنظیف ۶۳ میلیون متر مربع از معابر شهر

وی تصریح کرد: تنظیف و شست وشوی معابر با اولویت خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در متراژ ۶۳ میلیون متر مربع، جانمایی و نصب ۳۵۰ سازه مجاز تبلیغات مذهبی،، آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروی کارگری  و ۲۵۰۰ نفر مازاد به منظور نظافت عمومی شهر از اقدامات اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه در ایام محرم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز به منظور پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی برای شهروندان آماده باش خواهد بود، گفت: خودروهای عملیاتی از جمله شش دستگاه خودرو عملیاتی، چهار دستگاه موتورسیکلت، ۲۶ نیرو در اطراف حرم مطهر، اماکن مذهبی و محل تجمع شهروندان و زائران در دهه اول ماه محرم به حالت آماده باش حضور دارند.

وی اظهار کرد: برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند شامل محدود کردن فعالیت خودروهای حمل و بارگیری خاک و ضایعات ساختمانی در ایام محرم، اعلام پیام‌های رادیویی در خصوص مضرات ظروف یکبار مصرف و برگشت به چرخه طبیعت و برنامه ریزی برای اعزام رانندگان اداره نقلیه جهت عزیمت به کربلای معلی در ایام اربعین حسینی است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: سازمان آرامستان‌ها در ایام ماه محرم نسبت به پاکسازی، نظافت و آماده سازی حسینیه‌ها در آرامستان بهشت رضا (ع)، نصب پرچم مشکی بر روی ۷۰ دستگاه آمبولانس، اعزام و آماده باش نیروهای خدماتی و فضای سبز در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی برای ارائه خدمات مناسب به زائران و هیئات مذهبی اقدام کرده است.

وی با اشاره به اقدامات ویژه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی عنوان کرد: اقدامات ویژه این سازمان شامل برگزاری جشنواره تخفیفات به مناسبت ایام ماه محرم در ۳۰ فروشگاه شهرما و ۱۴ بازار میوه و تره بار همچنین نصب ۴۸ المان شمسه مناسب سازی شده در سطح شهر برای ایام محرم و صفر می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: پاکسازی مسیر تردد هیئت‌های مذهبی در معابر منتهی به حرم مطهر با مشارکت ۵۰ نفر سمن زیست محیطی و اجرای برنامه محیط زیستی در فرهنگسرای خانواده با موضوع کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف از جمله اقدامات اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد است.

وی افزود: برنامه معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک و نظارت بر نگهداری، تعمیرات و بهره برداری تاسیسات و زیرساخت‌های شهری به ترتیب نصب بنر با موضوع محرم و فرهنگ ایثار و شهادت در محل پروژه‌های سازمان، کارخانه تولید آسفالت شهید مجیدی، کارگاه تولیدات بتنی المهدی و اداره ماشین آلات و ممنوعیت عملیات حفاری در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی و هسته مرکزی شهر است.

استقرار دو هزار تاکسی در خطوط منتهی به حرم

یعقوبی با اشاره به اقدامات سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی نیز گفت: تقویت خطوط منتهی به حرم مطهر با دو هزار دستگاه تاکسی، اجرای ۵۰ سرویس صلواتی در خیابان اندرزگو توسط تاکسیرانان در روز تاسوعا و عاشورا، استقرار ۱۵ اکیپ بازرسی  و ۱۰۰ نفر بازرس و ناظر در مناطق پرتردد، آماده باش ۱۸۰۰ دستگاه تاکسی در شبکه‌های بی‌سیم در سطح شهر، آماده باش خطوط مبادی ورودی با ۹۵۰ دستگاه تاکسی، فعالیت ۱۰۰ دستگاه تاکسی ون و ۱۰۰ دستگاه تاکسی زائر در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در ایام محرم صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: سازمان پایانه‌های مسافربری نیز در راستای جلب مشارکت‌های مردمی در خصوص برپایی ایستگاه‌های صلواتی در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، هماهنگی با پلیس راهور جهت برقراری نظم و کنترل ترافیک در پایانه‌ها و ایستگاه سوارها، هماهنگی جهت سرویس دهی به زائران و اعزام کاروان‌های دربستی و هماهنگی در خصوص سرویس دهی اتوبوس‌های دربستی درون شهری در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، هماهنگی لازم به منظور افزایش خدمات عابر بانک‌ها در تمامی پایانه‌ها و ایستگاه سوارها برنامه‌هایی ارائه داده است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد افزود: برنامه‌های سازمان اتوبوسرانی نیز شامل اعزام ناوگان اتوبوسرانی به کشور عراق جهت خدمت رسانی در مراسم اربعین حسینی با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و۲۷۰ نفر از پرسنل به همراهی سه دستگاه اتوبوس امداد، یک دستگاه خودرو وانت و دو دستگاه موتور سیکلت، برگزاری همایش خادمان اربعین حسینی قبل از اعزام به عراق برای ۲۷۰ نفر از پرسنل در قالب آموزش زبان عربی، امداد و نجات، فنی و اجرایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به سرویس دهی فوق العاده خط یک قطار شهری در روز تاسوعا و عاشورا گفت: سرویس دهی فوق العاده در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در خط یک، اجرای برنامه‌های نمایشی با عنوان مترو تئاتر و همکاری با ایستگاه‌های صلواتی مجاور خطوط پرتردد قطار شهری در طول خط یک و دو از دیگر اقدامات شرکت بهره برداری قطار شهری است.

یعقوبی گفت: آماده باش ۱۰ گشت نظارت و بازرسی در سطح شهر، ممنوعیت تردد ناوگان باری در هسته مرکزی شهر و آماده باش سه امداد خودرو یدک کش در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر از اقدامات سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد نیز برنامه‌هایی اعم از هشت مورد هماهنگی با سیما جهت مصاحبه‌های اختصاصی پیرامون فعالیت و برنامه‌های مدیران شهری در ماه محرم و نیز برگزاری ۱۰ نشست خبری، اکران ۱۲ هزار متر مربع تبلیغات و اطلاع رسانی تاسوعا و عاشورا و برنامه رادیویی گفت و گو محور با حضور مدیران حوزه‌های مربوطه را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات نیز نسبت به اجرا و پیگیری تمامی مصوبات ستاد مرکزی اقدام می‌کند.

کد خبر 388008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.